- W związku z uzasadnionym zainteresowaniem opinii publicznej zawirowaniami wokół zarządzania Szpitalem Specjalistycznym w Mielcu w ostatnich 3 latach, niniejszym przesyłam wytłumaczenie w mojej sprawie, to jest w sprawie złożenia mojego oświadczenia majątkowego "rzekomo" po terminie, co było przyczyną mojego odwołania z funkcji dyrektora zaledwie w dwa miesiące po moim powołaniu - napisał Zbigniew Torbus - były pełniący obowiązki dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Mielcu.
Zdaniem Zbigniewa Torbusa zaprezentowane poniżej pismo zostało przekazane osobiście staroście powiatu mieleckiego pod koniec listopada 2020 roku.
- Ponieważ na drugi dzień po moim odwołaniu w grudniu 2020 roku podpisałem nową umowę ze Starostwem Powiatowym w Mielcu na funkcje p.o. dyrektora, postanowiłem wówczas iż tego tematu nie będę komentował publicznie. Nie występowałem też na drogę sądową - nie korzystałem z przysługującego mi prawa do odwołania od decyzji o zwolnieniu mnie ze stanowiska dyrektora Szpitala Specjalistycznego w Mielcu. Kierowała mną wówczas zasada wyższości obowiązków publicznych nad osobistymi ambicjami czy korzyściami - wyjaśnia Zbigniew Torbus.
- Dzisiaj jednak, chciałbym się z tego oświadczenia majątkowego rozliczyć z opinią publiczną (bo to przecież ona jest głównym adresatem informacji o stanie majątkowym przed i po zakończeniu pełnienia funkcji publicznej).
Poniżej pismo jakie złożyłem wówczas, to jest pod koniec listopada 2020 roku w Starostwie Powiatowym w Mielcu. Wynika z niego, że po pierwsze złożyłem oświadczenie majątkowe w terminie majowym 2020 roku. Po drugie, złożyłem go powtórnie, natychmiast po wezwaniu w listopadzie 2020 roku. Odwołanie mnie z funkcji dyrektora Szpitala w grudniu 2020 roku było dla mnie szokiem - dodaje Zbigniew Torbus
Wyjaśnienia Zbigniewa Torbusa w sprawie oświadczenia majątkowego:
1. Uchwała z dnia 30 kwietnia 2020 roku nr 81/531/2020 Zarząd Powiatu Mieleckiego powierzył mi obowiązki Dyrektora Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego w Mielcu. Powyższa uchwała stanowiła podstawę do wpisania mnie jako Kierownika Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala Specjalistycznego im. Edmunda Biernackiego w Mielcu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nadmieniam iż wpis KRS został opublikowany przed rozstrzygnięciem konkursu na Dyrektora, to jest przed 06.10.2020 roku.
2. Na podstawie art. 25c ust.5 D.U. 2020 poz. 920 w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o samorządzie powiatowym Kierownik jednostki organizacyjnej powiatu składa pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia wyboru lub powołania lub zatrudnienia. Następne oświadczenie składa w terminie do dnia 30 kwietnia , według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.
3.Ponieważ pierwsze oświadczenie majątkowe złożyłem w terminie do dnia 30 maja br (to jest w terminie 30 dni od zatrudnienia mnie na stanowisku Dyrektora, co jest tożsame z zatrudnieniem mnie na stanowisku Kierownika), obwiązek następnego oświadczenia majątkowego zgodnie z w/w przepisem prawnym dotyczy terminu 30 kwietnia 2021 r.
4. W związku z wezwaniem mnie w dniu 26.11.2020 roku przez Starostę Powiatu Mieleckiego do złożenia oświadczenia majątkowego według stanu na 07.10.2020 roku, (mimo iż nie zgadzam się iż wynika to z wymogów ustawy o samorządzie powiatowym), oświadczenie to złożyłem w dniu 27.11.2020 roku w Starostwie Powiatowym w Mielcu. Ponieważ zażądano ode mnie również deklaracji PIT -36 za 2019 rok który dotyczy także dochodów mojej żony z tytułu prowadzenia przez nią działalności gospodarczej (mój PIT-11 który dostarczyłem w maju 2020 r uważam za wystarczający do udokumentowania moich dochodów), po uzyskaniu jej zgody niniejszym również dostarczam.
5. Okres października i listopada 2020 roku był najtrudniejszym okres w historii tego szpitala. Olbrzymi wzrost zakażeń koronawirusem SARS-Cov-2 z 1 907 dziennie według danych dla Polski z dnia 01.10.2020 do 32 733 dziennie z dnia 24.11.2020, przełożyły się także na olbrzymie trudności w pracy tego Szpitala. Żadne instrukcje, ani procedury nie były wypracowane, a wyznaczenia tylko jednego szpitala do opieki na pacjentami z COVID-19 na rejon trzech województw (Szpital Uniwersytecki w Krakowie i województwo małopolskie, świętokrzyskie i podkarpackie) spowodowało chaos organizacyjny w koordynowaniu ruchu ambulansów, gdy poszczególne okoliczne szpitale odmawiały przyjęć ze względu na brak możliwości izolacji osób zakażonych, powodowały także turbulencje na naszym SOR.
Rosła liczba zakażonych, ale także wśród personelu medycznego powodując absencje z powodu izolacji i kwarantann (w tym okresie ilość personelu wyłączonego z pracy z powodu tylko COVID-19 przekraczała 100). W tych okolicznościach i tak konieczne było podejmowanie szeregu decyzji co do organizacji miejsc dla pacjentów z COVID-19 (w szczytowym okresie mieliśmy ich ponad 120), zapewnienia wykwalifikowanej opieki medycznej, tworzenia miejsc izolacyjnych, zapewnienia zwiększonych dostaw sprzętu ochrony osobistej, tlenu i leków i zapewnienia gotowości pracy całego szpitala. Dodatkowo, próby pozyskania personelu z zewnątrz, czy nawet firm budowlanych do wykonania drobnych prac w zakresie instalacji śluz sanitarnych, z powodu obaw przed zakażeniem w szpitalu okazały się bezskuteczne. Z drugiej strony szpital musiał funkcjonować, nie można było zamknąć żadnego oddziału.
W tym czasie z powodu zakażenia pracownika w kwarantannie ponad tydzień przebywali wszyscy pracownicy działu Kadr na kwarantannie, a pracownicy działu księgowości rotowali się aby uniknąć zamknięcia także tego działu. Opisane powyższe sytuacje ,a także wiele innych powodowały dla mnie pracę w wielkim stresie. Dodatkowo byłem nieobecny w pracy z powodu kwarantanny przez tydzień, w stanach kiepskiej dyspozycji zdrowotnej osobistej pracowałem także przez tydzień częściowo w izolacji, częściowo bezpośrednio. W stanie wysokiego napięcia nerwowego i zmęczenia podejmowałem decyzje konieczne dla funkcjonowania Szpitala, nie rzadko kosztem wypoczynku czy zdrowia osobistego, mając za podstawowy cel wykonanie nałożonego na mnie obowiązku dbałości o dobro wspólne.
Zbigniew Torbus
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.