Dzięki realizacji Programu Kolej Plus możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym celem Programu jest uzyskanie/usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. z miastami wojewódzkim.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80%) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.
Czytaj także: Powstały nowe miejsca parkingowe i nowe chodniki w Mielcu
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Wnioski z województwa podkarpackiego zakwalifikowane do II etapu programu:
- Gmina Tarnowiec Budowa peronu pasażerskiego w m. Brzezówka gm. Tarnowiec
- Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii L91 w miejscowości Zawada koło Dębicy
- Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii L25 Padew – Mielec - Dębica w zakresie zgłaszanym przez lokalne JST - Przecław
- Budowa dodatkowego przystanku kolejowego w zakresie linii nr 74 w miejscowości Sobów Osiedle
- Rewitalizacja linii kolejowej l-101 Munina - Hrebenne
- Budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica-Jasło
Czytaj także: Nowy kanonik w mieleckiej kolegiacie św. Mateusza