Bieżący rok szkolny jest dla uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Konarskiego w Mielcu pod wieloma względami wyjątkowy. Odnowione wnętrze budynku szkoły i oddany do użytku rewitalizowany dziedziniec to zmiany, które poprawiły komfort i bezpieczeństwo przebywania uczniów na terenie szkoły. Teraz nadszedł czas na "inwestycje", które zwiększą szanse na wszechstronny rozwój młodych ludzi uczących się w najstarszej szkole średniej w Mielcu. W ofercie zajęć rozwijających różne zdolności i pasje młodzieży pojawiła się w tym roku szkolnym możliwość praktycznego realizowania zainteresowań astronomicznych i astrofotograficznych.
Skąd pomysł na to, aby postawić na astronomię? Robert Kagan, nauczyciel geografii w I LO, twierdzi, że astronomia jest nauką łączącą w sobie wiele pierwiastków charakterystycznych dla nauk ścisłych, przyrodniczych i humanistycznych. Przyczynia się ona do rozwoju intelektualnego, podnoszenia poziomu świadomości otaczającego nas świata i zaspokajania wrodzonej ludzkiej ciekawości. Pogląd ten podziela dyrektor szkoły, Radosław Kluza, który sfinalizował projekt powstania w I LO w Mielcu Szkolnego Obserwatorium Astronomicznego Pulsar.
Dyrektor szkoły Radosław Kluza uzasadnia swoją decyzję następującymi wnioskami: - Na poziomie edukacji średniej można zauważyć tendencję, że wielu młodych ludzi stroni od nauk ścisłych czy przyrodniczych, uważając je za trudne lub nudne. W ramach edukacji wyższej wciąż jednak rośnie zapotrzebowanie na absolwentów kierunków matematycznych, technicznych i przyrodniczych. Tradycyjne metody nauczania i konwencjonalne przyswajanie wiedzy teoretycznej nie sprzyjają wzrostowi zainteresowania ciekawymi, choć często trudnymi zagadnieniami fizycznymi i matematycznymi, a czasem wręcz do nich zniechęcają. Alternatywą jest poznawanie empiryczne, zetknięcie się z trudnymi zagadnieniami na płaszczyźnie bezpośrednich obserwacji wizualnych, innowacyjności.
Uruchomione w tym roku szkolnym w I LO obserwatorium astronomiczne z pewnością przyczyni się do zwiększenia zainteresowania astronomią. Do obserwacji obiektów i zjawisk astronomicznych posłużą: refraktor apochromatyczny z możliwością sterowania z dowolnego miejsca przez sieć lub port szeregowy oraz teleskop zwierciadlany Newtona, który będzie służył do obserwacji obiektów głębokiego nieba.
Pierwsze obserwacje w licealnym Pulsarze dostarczyły wiele emocji. Dociekliwi uczniowie z entuzjazmem poszukiwali nowych galaktyk i sięgali gwiazd. Oby to patrzenie w niebo zaowocowało istotnymi odkryciami lub innymi osiągnięciami, a najzdolniejszym młodym "astronomom" utorowało drogę do kariery akademickiej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.