Nowa metoda oszustwa polega na przejęciu przez przestępcę konta w serwisie społecznościowym za pośrednictwem stron z fake news lub logowanie się na strony www za pośrednictwem Facebooka. Po włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościom oszust prosi za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK.
Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Ofiara podaje specjalny kod, a następnie potwierdza transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Pamiętajmy, że oszuści, dysponując naszym kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez internet. Co prawda właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie. Przed oszustwem możemy się bronić! Wystarczy każdą nietypową prośbę przesłaną za pośrednictwem komunikatora potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Natomiast w przypadku zakupów w internecie unikać handlarzy „z drugiej ręki”, którzy wystawiają się na Facebooku lub innych portalach niegwarantujących bezpieczeństwa transakcji.