Tedom – czeski producent z polskim akcentem
Historia firmy Tedom sięga 1991 roku, kiedy to zajmowała się głównie produkcją dla sektora energetycznego. Przełomowym momentem był rok 2003, gdy od syndyka masy upadłościowej firmy Škoda Truck International (dawnego LIAZ) wykupiono zakłady w Jabłońcu nad Nysą produkujące silniki wysokoprężne. Wkrótce powstała spółka Tedom Motory, a marka silników zmieniła nazwę na Tedom.W 2004 roku firma zakupiła licencję od włoskiej Mauri na produkcję autobusów Kronos, a następnie zaczęła wprowadzać na rynek własne konstrukcje, w tym model Tedom C 12 G, który stał się popularny ze względu na zastosowanie sprężonego gazu ziemnego (CNG) jako paliwa. Było to zgodne z trendem panującym w Polsce, gdzie wiele miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych decydowało się na konwersję autobusów zasilanych olejem napędowym na pojazdy zasilane CNG.
Mielec i jego cztery Tedomy
MKS w Mielcu był jedynym w Polsce przedsiębiorstwem, które użytkowało aż cztery autobusy marki Tedom. Dwa z nich to starsze modele Kronos, natomiast kolejne dwa to nowocześniejsze C 12 G. Mielec był jednym z niewielu miast, które postawiły na tę nietypową markę, co uczyniło flotę MKS wyjątkową na tle innych przewoźników.
Dwa egzemplarze modelu Kronos Tedom C 12 G wycofano z eksploatacji pod koniec 2022 roku, a ostatniego Tedoma C 12 G z numerem #209 wycofano w ubiegłym tygodniu.
Inne moto-perełki w Mielcu
Oprócz Tedomów, w Mielcu kursują także inne wyjątkowe autobusy. Pierwszy z nich to Jelcz M121MB #191 #192 #193 #194, który wyróżnia się klasycznym wyglądem i jest jednymi z ostatnich egzemplarzy tego modelu w regularnym ruchu. Jego charakterystyczny design przypomina starsze modele autobusów, które kiedyś dominowały na polskich drogach.
Drugim wyjątkowym pojazdem jest Neoplan K4016td #200, który jest jednym z nielicznych egzemplarzy tego modelu w Polsce. Neoplan wyróżnia się unikalną konstrukcją i niepowtarzalnym dźwiękiem silnika, co sprawia, że przyciąga uwagę miłośników motoryzacji.
Warto również wspomnieć o solarisie Urbino 12 I #201. Jest o tyle ciekawy, że Mielec jest ostatnim miastem w Polsce gdzie można spotkać w ruchu liniowym solarisa pierwszej generacji.
Symbol minionej epoki
Autobusy Tedom były rozwiązaniem przyszłościowym jak na swoje czasy. Ich silniki były na tyle uniwersalne, że mogły być montowane zarówno w starszych, jak i nowych autobusach. Jednak konkurencja na rynku sprawiła, że firma zrezygnowała z produkcji autobusów i skupiła się na innych gałęziach przemysłu.Dzięki inicjatywie miłośników komunikacji miejskiej udało się uwiecznić mielecki Tedom, Jelcza oraz Neoplan w filmach dostępnych na YouTube. Można tam zobaczyć, jak wygląda jazda po zajezdni, a także usłyszeć charakterystyczny dźwięki silników.
Czy to koniec ery Tedomów w Mielcu?
Ostatni autobus marki Tedom został wycofany z ruchu w styczniu tego roku. Wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem nowych, bardziej ekologicznych rozwiązań, era autobusów Tedom w Mielcu dobiegła końca.To kawałek historii lokalnej komunikacji, który pozostanie w pamięci wielu pasażerów. Ostatni model #209 to już niemal relikt minionej epoki, ale dla wielu będzie on symbolem zmian i innowacji, które zrewolucjonizowały transport publiczny w Polsce.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.