Nowoczesny i interdyscyplinarny przedmiot
Jak informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, edukacja zdrowotna ma charakter nowoczesny i interdyscyplinarny. Jej głównym celem jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności, które pomogą im skutecznie dbać o zdrowie – fizyczne, psychiczne, społeczne, środowiskowe i cyfrowe.
– Edukacja zdrowotna nie ogranicza się do aspektu medycznego. Obejmuje zagadnienia związane z emocjami, relacjami, odpowiedzialnością, wartościami i dobrostanem. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych, promuje zdrowy styl życia i rozwija kompetencje społeczne, takie jak komunikacja czy empatia – czytamy w uzasadnieniu MEN.
Nowy przedmiot ma również charakter profilaktyczny – jego zadaniem jest zapobieganie zagrożeniom, takim jak choroby zakaźne, uzależnienia czy dezinformacja zdrowotna.
Niskie zainteresowanie w mieleckich szkołach
W praktyce jednak frekwencja na zajęciach nie jest wysoka. W szkołach prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec (10 szkół podstawowych i 1 liceum ogólnokształcące) w zajęciach uczestniczy około 25% uczniów. W szkołach podstawowych udział waha się od 4% do 43%, natomiast w mieleckim liceum nie odnotowano żadnego uczestnika.
Borowa
Podobna sytuacja panuje w szkołach, których organem prowadzącym jest Gmina Borowa. W roku szkolnym 2025/2026 do klas IV–VIII uczęszcza tam 141 uczniów, z czego 78 zrezygnowało z uczestnictwa, co oznacza, że ponad połowa nie bierze udziału w nowym przedmiocie.
Szkoły ponadpodstawowe w powiecie mieleckim
Z danych zebranych w szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Mielecki wynika, że również tutaj zainteresowanie edukacją zdrowotną jest niewielkie. Spośród 5433 uczniów zaledwie 48 osób uczestniczy w zajęciach, co stanowi 0,88% wszystkich uczniów.
Najwyższą frekwencję odnotowano w Powiatowym Zespole Placówek Szkolno-Wychowawczych – 11,21% (24 uczniów z 214). W pozostałych szkołach liczba uczestników jest minimalna: w I LO im. St. Konarskiego – 17 uczniów (2,16%), w II LO – 3 uczniów (0,38%), w Zespole Szkół im. prof. J. Groszkowskiego – 4 uczniów (0,67%). W Zespole Szkół Budowlanych, Zespole Szkół Ekonomicznych i Zespole Szkół Technicznych w Mielcu nie odnotowano żadnego uczestnika.
Gmina Mielec
W gminie Mielec statystyki są o wiele wyższe: w ośmiu szkołach, dla których gmina jest organem prowadzącym, na ogólną liczbę uczniów klas od 4 do 8 (tj. 584 uczniów), w zajęciach edukacji zdrowotnej uczestniczy 148 uczniów.
Przecław
W roku szkolnym 2025/2026 do klas IV–VIII w 6 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest gmina Przecław uczęszcza łącznie 692 uczniów. Na zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna uczęszcza łącznie 95 osoby co stanowi ok. 14 % liczby uczniów w klasach IV-VIII.
Bez ocen i wpływu na promocję
Warto przypomnieć, że edukacja zdrowotna jest przedmiotem nieocenianym – uczestnictwo nie wpływa na promocję do następnej klasy ani na ukończenie szkoły.
Czy zajęcia na stałe wpiszą się w szkolny harmonogram? Czas pokaże. Na razie dane z pierwszych miesięcy wskazują, że zainteresowanie nowym przedmiotem jest umiarkowane, a wielu rodziców wciąż podchodzi do niego z rezerwą.
Komentarze (0)