- Mielec jest bardzo ważnym miejscem gospodarczym, promieniującym nie tylko na całe województwo, ale również mającym znaczenie ponadregionalne – powiedział Ortyl, podkreślając rolę miasta jako jednego z kluczowych punktów gospodarczych regionu. Zaznaczył również, że choć Mielec boryka się z procesem wyludniania, to równocześnie obserwuje się wzrost liczby podmiotów gospodarczych, co jest pozytywnym sygnałem dla rozwoju lokalnej gospodarki.
Jednym z najważniejszych zagadnień poruszonych przez marszałka była sytuacja drogowa w regionie.
- Jeśli popatrzymy na układ komunikacji drogowej, to widzimy, że drogi wojewódzkie w Mielcu są bardzo obciążone. Na niektórych odcinkach liczba samochodów na dobę wynosi 10, 12, a nawet 14 tysięcy – podkreślił Ortyl, wskazując na konieczność modernizacji istniejącej infrastruktury oraz budowy nowych dróg.
Marszałek wskazał również na kluczowe projekty drogowe, takie jak budowa drogi ekspresowej S19, autostrady A4 oraz planowanej drogi ekspresowej S74, które mają znacząco poprawić dostępność Mielca oraz innych miast w regionie.
- Sieć głównych dróg, czyli drogi ekspresowej S19, autostrady A4 czy też przyszłej drogi ekspresowej S74 na północy województwa, która też jest w zasięgu Mielca, powiatu: musimy je mieć na uwadze, mówiąc o tym, jak ma wyglądać przyszły układ komunikacyjny naszego miasta. Ważnym elementem jest linia L25 i lotnisko, które będzie mieć jeszcze większe znaczenie w sytuacji związanej z bezpieczeństwem naszego państwa. Ważnym elementem jest dojazd do Warszawy. Dzisiaj jedziemy na Kielce, a w przyszłości będziemy jakoś przebijali się być może do 74. Ważnym elementem jest dojazd do Krakowa, jako naturalnego ośrodka, do którego Mielec ciąży z różnymi uwarunkowaniami. No i wreszcie dojazd do stolicy województwa, czyli do Rzeszowa. Myślę, że też warto na to spojrzeć w kategoriach licznych dyskusji i debat, które są toczone wokół ewentualnego nowego połączenia drogowego zamiast drogi 985. Wszystko to ma znaczenie w kontekście obsługi ruchu pasażerskiego, obsługi ruchu towarowego, w kontekście rozwijającej się specjalnej strefy ekonomicznej w naszym mieście - zauważył. - Mamy obwodnicę zachodnią, która w sobie zawiera obwodnicę południową, czyli drogę lotniskową, która już jest w trakcie projektowania i wejdzie w fazę wykonawczą
Nowa droga pozwoli na bezpośrednie połączenie od nowego ronda na obszarze lotniska do obwodnicy wschodniej.
- To jest element nie tylko zwiększenia bezpieczeństwa i płynności ruchu, ale także eliminacji nadmiernego ruchu pojazdów towarowych wjeżdżających do Mielca. Co więcej, inwestycja ta otworzy nowe tereny przemysłowe – podkreślił marszałek.
Wskazał również, że przedsięwzięcie stwarza możliwość dalszego rozwoju rejonu lotniska.
- Dwa lata temu podjęto decyzję, że samorząd powiatowy, we współpracy z gminami, przedstawi koncepcję przebiegu obwodnicy zachodnio-północnej wraz z budową nowego mostu. Oczekujemy na to opracowanie, ponieważ pozwoli nam przystąpić do prac projektowych – powiedział Ortyl. Marszałek zaznaczył, że zaangażowanie powiatów w konsultacje społeczne i dialog z mieszkańcami pozwoli uniknąć konfliktów na etapie realizacji projektu. - W powiatach, które się zaangażują, mają możliwość rozmowy, dyskusji z mieszkańcami, konsultacji społecznej, to lepiej wszystko działa i potem można już na tym etapie wykonawczym nie wchodzić w konflikty, w dyskusje, w rozwiązywanie pewnych problemów, które siłą rzeczy muszą się pojawić przy tak złożonej koncepcji. Oczekujemy również, aby koncepcja zawierała pogłębione badania geologiczne. Przechodzimy przez teren polderów oraz obszary związane z rzeką Wisłoką – dodał Ortyl, podkreślając znaczenie analizy warunków geologicznych dla powodzenia inwestycji.
Nie tylko władze Mielca, ale i radni miejscy mają aktywnie uczestniczyć w pracach nad projektem.
- Mielec, prezydent oraz radni będą uczestniczyć w przygotowaniu tej koncepcji, wkładając nie tylko środki finansowe, ale także organizując konsultacje, analizy i debaty – zaznaczył marszałek. - Za chwilę stanie się to faktem. Czekamy na koncepcję przebiegu, tak aby połączyć ją z rondem w Piątkowcu – powiedział Ortyl.
Problemy na drodze 985 i nowy węzeł autostradowy
Podkarpaccy samorządowcy od ponad dwóch lat prowadzą rozmowy na temat modernizacji drogi 985, która jest bardzo obciążona ruchem.
- Przejeżdżamy przez przejazd kolejowy w Pustyni na linii L25. Dyskusja dotyczyła budowy wiaduktu lub tunelu. Po przeprowadzeniu badań i analiz zdecydowano, że lepszym rozwiązaniem będzie odjazd w Kozłowie lub Brzeźnicy - poinformował marszałek. W ramach tych zmian droga 985 zostanie oddana pod zarząd powiatów dębickiego i mieleckiego.
Nie zapomniano również o połączeniach z autostradą.
- Cały czas myślimy o węźle autostrady Dębica Wschodnia, który jest istotny, ale jesteśmy w dobrym momencie do budowy nowego węzła na autostradzie w okolicach Ropczyc i Ostrowa – oznajmił Ortyl.
Podkarpaccy samorządowcy rozważają także połączenie obwodnicy południowej z drogą 986, czyli Tuszyma-Wiśniowa.
- Przygotowujemy się do obwodnicy Wiśniowej, żeby ją udrożnić na południe. Należy do dróg obciążonych niemal 10 tysiącami pojazdów na dobę. W przyszłości, gdy będziemy podróżować do Rzeszowa, myślę, że bardziej będzie nas interesował ten węzeł w Ostrowie – zakończył marszałek.
Inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla poprawy infrastruktury drogowej w regionie, co pozwoli na płynniejszy ruch i rozwój gospodarczy w okolicy Mielca.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.