TREŚĆ OŚWIADCZENIA
Rada Miasta kadencji 2014 - 2018 po raz czwarty podejmuje procedurę uchwalenia budżetu miasta i po raz trzeci w wersji, przedłożonej przez Prezydenta Miasta Mielca po autopoprawkach Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości w wersji zadaniowej. Dla wszystkich samorządowców jest to jeden z najważniejszych dokumentów regulujących i zabezpieczających od strony finansowej działalność miasta i jego instytucji oraz wyznaczających kierunki jego rozwoju. Analizę budżetu miasta należy dokonać więc z tej perspektywy. Umożliwia nam to również wspomniana tzw. forma zadaniowa, która daje przegląd konkretnych zaplanowanych zadań kryjących się za poszczególnymi kwotami ujętymi w budżecie.
Przeanalizowaliśmy więc wnikliwie projekt budżetu w którym dochody w łącznej kwocie miasta oszacowano na poziomie 293.587.941 - zł oraz wydatków w łącznej kwocie na poziomie 365.465.040 - zł co stanowi jedne z najwyższych kwot zaplanowanych w dotychczasowych budżetach miasta. Założony do zrealizowania budżet można by było więc określić jako bardzo ambitny, prorozwojowy i odpowiadający na potrzeby mieszkańców i ich oczekiwania odnośnie przeznaczonych do realizacji inwestycji. Budżet powinien również zapewniać ponadto funkcjonowanie i rozwój instytucji miejskich oraz kontynuowanie rozpoczętych jak i wdrażanie nowych.
Zaplanowany deficyt budżetu na poziomie 71.877.099 - zł to w głównej mierze deficyt związany z zaplanowanymi wydatkami inwestycyjnymi, które mają swoje uzasadnienie w perspektywie możliwych środków finansowych do pozyskania czy to z programów na szczeblu wojewódzkim, czy też ogólnopolskim, a zwłaszcza w ostatniej takiej perspektywie finansowej 2014-2020 z Unii Europejskiej. Ograniczenie zatem zadań inwestycyjnych ze środków pochodzących w całości z budżetu miasta jest naszym zdaniem niezbędne.
Analizując cały katalog wydatków musimy zauważyć zaplanowane środki w kwocie 50.612.180 – zł. na budowę hali sportowej MOSIR przy ul. Solskiego 1, które pozwolą na rozpoczęcie tej inwestycji, bo wszystkim nam wiadomo że koszty budowy będą na pewno znacznie wyższe.
Nie wnikając w konieczność realizacji innych zadań w zakresie infrastruktury transportowej (wszyscy wiemy jak ważna dla nas wszystkich ta dziedzina) nie możemy przejść obojętnie wobec nowej pozycji inwestycyjnej, która pojawiła się w budżecie na 2018 r. tj. „Budowa wodnego placu zabaw” w kwocie 2.830.795 - zł. W przypadku gdyby ta inwestycja była dofinansowana ze środków zewnętrznych w wysokości chociaż 50 czy też 70 procent - nie rodziła by pytań i wątpliwości. W przypadku finansowania jej w 100% ze środków budżetu miasta w obecnej sytuacji finansowej jest delikatnie mówiąc dużą nieodpowiedzialnością.
Uważamy że wniesienie tego zadania do budżetu miasta Mielca na 2018 r. podyktowane jest bardziej kalendarzem wyborczym, niż faktyczną potrzebą realizacji w/w zadania - tym bardziej, że obiekt ten będzie używany tylko przez ok. 3 miesiące w roku. Realizując w/w zadanie wszyscy musimy mieć świadomość faktu, iż wówczas o wyżej wymienioną kwotę blisko 3 mln zł musimy zwiększyć kredyt na budowę hali sportowej. W przypadku gdyby takie wolne środki w przyszłości wystąpiły nie jesteśmy przeciwni tej inwestycji ale na dzień dzisiejszy jest wiele innych zadań bardziej pilnych do realizacji np. budowa sal gimnastycznych przy szkołach podstawowych.
W związku z powyższym z uwagi na konieczność realizacji zapisanych zadań w budżecie na 2018 r. w tym bardzo ważnych m. in. rozbudowę i modernizację Miejskiej Biblioteki Publicznej w Mielcu w kwocie 5.691.645 - zł czy też współfinansowanie budowy odcinka drogi wojewódzkiej (obwodnicy miasta) z budową mostu na rzece Wisłoka w kwocie 3.750.000 – zł. klub radnych Razem dla Ziemi Mieleckiej nie będzie głosował przeciw temu budżetowi. Jednak z uwagi na niektóre zaplanowane wydatki nie mające uzasadnienia finansowego i konieczności realizacji np. wspomniana już wcześniej budowa wodnego placu zabaw zmusza nas do wstrzymania się od głosu przy podejmowaniu uchwały budżetowej na 2018 r.
Klub Razem dla Ziemi Mieleckiej