Groby bez opłat na mieleckim cmentarzu komunalnym
Na cmentarzu komunalnym w Mielcu znajduje się obecnie ponad 750 grobów, za które nie zostały uiszczone opłaty. Brak regularnych wpłat może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do możliwości ponownego użycia grobu po upływie 20-letniego okresu nienaruszalności.
Kiedy opłaty są konieczne
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, grób ziemny lub murowany jednoosobowy udostępniany jest na okres 20 lat. Po jego upływie należy wnieść opłatę ponawiającą. W przeciwnym razie zarządca cmentarza, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Mielcu Sp. z o.o., ma prawo ponownie wykorzystać miejsce pochówku.Najstarsze nieopłacone groby na mieleckim cmentarzu pochodzą z 1976 roku, czyli z pierwszego roku funkcjonowania cmentarza. Najmłodsze groby bez opłat to te, dla których w tym roku upływa 20-letni okres nienaruszalności, czyli miejsca pochówku z 2004 roku. Co istotne, groby oznaczone jako N.N. (czyli groby osób o nieustalonej tożsamości) są traktowane na tych samych zasadach co pozostałe – brak opłat również skutkuje możliwością ponownego wykorzystania miejsca.
Informowanie rodziny o zaległościach
Jak wyjaśnia Łukasz Misiak:
- Zarządca Cmentarza nie ma obowiązku informowania o końcu 20-letniego okresu nienaruszalności grobu. Na Cmentarzu Komunalnym w Mielcu funkcjonuje internetowa wyszukiwarka osób pochowanych (cmentarz.mielec.pl), gdzie przy każdym grobie widnieje informacja o upłynięciu ważności opłaty lub do którego roku grób jest opłacony.
Wyszukiwarka ta jest szczególnie przydatna dla osób, które mieszkają poza Mielcem i rzadziej odwiedzają cmentarz, a mimo to chcą na bieżąco monitorować stan grobów swoich bliskich.
Brak obowiązku powiadamiania rodzin o końcu 20-letniego okresu nienaruszalności nie oznacza jednak, że nie można tego robić na własną rękę. Wiele osób, zwłaszcza tych, które dbają o groby swoich bliskich, regularnie sprawdza stan opłat i w razie potrzeby wnosi odpowiednie kwoty.
Stawki opłat na mieleckim cmentarzu komunalnym
W oparciu o uchwały Rady Miejskiej w Mielcu, opłaty za groby wynoszą:
- Grób dziecięcy – 100 zł
- Grób ziemny na pierwszą głębokość – 180 zł
- Grób ziemny na drugą głębokość – 250 zł
- Grób murowany jednoosobowy – 120 zł
- Nisza w kolumbarium – 1500 zł
Te kwoty dotyczą 20-letniego okresu nienaruszalności grobu. Jeżeli rodzina zmarłego uiści opłatę ponawiającą, grób będzie chroniony na kolejne 20 lat. Warto zaznaczyć, że mimo że w Polsce wiele cmentarzy oferuje zróżnicowane opłaty w zależności od lokalizacji grobu, w Mielcu opłaty te są stałe.
Konsekwencje braku opłaty
W przypadku, gdy opłata za grób nie zostanie uiszczona, zarządca cmentarza ma prawo do ponownego wykorzystania grobu. Oznacza to, że miejsce pochówku może być udostępnione do ponownego pochówku innej osoby. Rodzina zmarłego może jednak w każdej chwili uiścić zaległą opłatę, nawet po upływie 20-letniego okresu ochronnego. Ważną informacją jest to, że odsetki od opóźnień nie są naliczane, co oznacza, że opłata wniesiona po terminie obejmuje wyłącznie koszt za cały opóźniony okres.Warto również pamiętać, że ponowne wykorzystanie grobu nie jest decyzją natychmiastową – zarządca cmentarza zawsze stara się rozwiązywać takie sprawy z poszanowaniem zmarłych i ich rodzin. Zanim dojdzie do ponownego pochówku, groby te są zazwyczaj odpowiednio oznaczane, aby dać bliskim zmarłych czas na ewentualne działania.
Odpowiedzialność za grób
Choć nie ma jednoznacznej definicji „dysponenta grobu” w polskim prawie, przyjmuje się, że jest to osoba, która zawarła umowę z zarządcą cmentarza i zleciła wykonanie grobu. Po śmierci fundatora grobu, prawo do dysponowania grobem zazwyczaj przechodzi na spadkobierców lub osoby wskazane przez fundatora.W przypadku sporu między rodziną a dysponentem grobu kwestia ta nie jest rozstrzygana przez zarządcę cmentarza, lecz przez sądy. W polskim orzecznictwie sądowym prawo do pielęgnacji pamięci po zmarłym ma prymat nad prawami majątkowymi związanymi z grobem. Oznacza to, że nawet jeśli ktoś formalnie nie jest dysponentem grobu, wciąż może odwiedzać grób i dbać o jego wygląd.
Ewidencja grobów
Na mieleckim cmentarzu komunalnym ewidencja osób pochowanych prowadzona jest od początku jego istnienia, czyli od 1976 roku. Jednak księgi grobów, które pozwalają na pełną kontrolę nad miejscami pochówku, zaczęły być prowadzone dopiero od 2011 roku, kiedy wprowadzono taki obowiązek ustawowy.Obecnie za prowadzenie ewidencji grobów odpowiedzialny jest zarządca cmentarza, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Mielcu Sp. z o.o. Na jego barkach spoczywa także obowiązek administrowania całą infrastrukturą cmentarną oraz dbanie o porządek i bezpieczeństwo na terenie cmentarza.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.