Jakość paliw w Polsce. Kontrolerzy Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzili cztery rodzaje paliw ciekłych dostępnych na rynku: benzynę, olej napędowy, gaz LPG, biopaliwa.
CZYTAJ TAKŻE:
ŚLADAMI serialowej "Watahy". Zwiedzamy grotę w Rosolinie
W 2020 r. łącznie do badań pobrano 1491 próbek paliw, w tym 779 próbki benzyn i 712 próbek oleju napędowego, na stacjach i w hurtowniach. Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 28 próbek paliw ciekłych (23 próbki oleju napędowego, 5 próbek benzyny) co stanowi 1,88 proc. zbadanych próbek. To minimalnie gorzej niż w 2019 roku, kiedy norm nie spełniało 1,86 proc.
W efekcie monitorowania polskiego rynku paliw ciekłych z roku na rok poprawia się ich jakość. Od kilku lat nieprawidłowości jakie wykrywamy oscylują na poziomie poniżej 4 proc. W 2020 roku norm nie spełniało tylko niespełna 2 proc. próbek benzyn i oleju napędowego pobranych na stacjach paliwowych. Nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny niż oleju napędowego.
– mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Paliwo złej jakości w trzech województwach
Największe odstępstwa od norm stwierdzono w trzech województwach: Zachodniopomorskie - 6,25 proc. zbadanych próbek, Lubuskie - 6,06 proc., Pomorskie - 3,45 proc.
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość benzyny lub oleju napędowego:
- Zachodniopomorskie, Rymań, ulica Koszalińska 44B – zakwestionowano jakość benzyny
- Zachodniopomorskie, Drawsko Pomorskie, ul. Gdyńska 9A, stacja Lawer – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Zachodniopomorskie, Węgrzyno, ul. Południowa 1, stacja ENERPOL – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Mazowieckie, Mroków 1A - zakwestionowano jakość benzyny
- Mazowieckie, Wielogóra, stacja paliw przy ul. Warszawskiej 2A – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Mazowieckie, Otwock, ul. Samorządowa 41 – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Lubelskie, Wieprzów Ordynacki 154A, stacja paliw "U Chłopa"– zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Lubelskie, Lublin, ul. Orkana 4, stacja ANWIM – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Podkarpackie, stacja "PETRO-SAN", Sanok, ul. Kazimierza Lipińskiego 248 – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Pomorskie, Nowy Staw, stacja przy ul. Bankowej 2 – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Pomorskie, Straszyn, ul. Objazdowa 3A, stacja paliw Stenka – zakwestionowano jakość oleju napędowego (woda)
- Pomorskie, Gdańsk, ul. Rzęsna 3, stacja paliw Baltic – zakwestionowano jakość benzyny
- Warmińsko-Mazurskie, Sulimy, stacja KOMTEX – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Śląskie, Pszczyna, ul. Wodzisławska 1, stacja Polo Tank – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Śląskie, Ogrodzieniec, Kościuszki 75, stacja paliw GREENER – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Śląskie, Katowice, ul. Francuska 78, stacja paliw Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Lubuskie, Zasieki 12, stacja APEXIM – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Lubuskie, Zasieki 76, Deka stacja partnerska BP – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Dolnośląskie, Świdnica, ul. Husarska 10, stacja paliw KARGO – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Opolskie, Brzeg, ul. Chocimska, stacja paliw Nestar – zakwestionowano jakość oleju napędowego
- Łódzkie, Głowno, ul. Ludwika Norblina 2, stacja paliw Sokół – zakwestionowano jakość benzyny
- Wielkopolskie, Ryczywół, ul. Kolejowa 11, stacja paliw CEPEN – zakwestionowano jakość benzyny
Inspektorzy nie stwierdzili natomiast żadnych nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni. Kontrola jakości lekkiego oleju opałowego przebiegła pomyślnie – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu (podobnie jak w latach 2013-2019).
Zła jakość benzyny, oleju napędowego i LPG
Od kilku lat na niskim poziomie utrzymuje się liczba nieprawidłowości związanych z przekroczoną zawartością siarki – zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i benzyny.W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowanymi parametrami były:
- Stabilność oksydacyjna, czyli odporność na utlenianie podawana w godzinach;
- Zbyt niska temperatura zapłonu.
Za mało oktanów w benzynie - jak szkodzi silnikowi?
Jeśli chodzi o benzynę, to kontrolerzy najczęściej ujawniali przypadki zbyt niskiej wartości liczby oktanowej RON. Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierówną pracę jednostki napędowej oraz większe zużycie paliwa.Po kontroli gazu LPG zastrzeżenia dotyczyły złych wyników badania działania korodującego na miedź oraz przekroczenia dopuszczalnego poziomu całkowitej zawartości siarki, co grozi rdzewieniem niektórych elementów silnika.
Konsumencie możesz sam sprawdzić jakość paliwa na danej stacji
Przypominamy konsumentom, że samodzielnie mogą sprawdzić jakość paliw na stacjach, które skontrolowaliśmy. Wystarczy zajrzeć na mapę paliw, dostępną na stronie internetowej Urzędu. Ponadto firma Neptis zintegrowała dane UOKiK z kontroli paliw ze swoją aplikacją nawigacyjną Yanosik. Wraz z czerwcową aktualizacją można zweryfikować w niej jakie stacje, które pozytywnie przeszły kontrolę UOKiK.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.