reklama

Biegli zeznawali

Opublikowano:
Autor:

Biegli zeznawali - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościW Tarnobrzegu odbyła się kolejna, trzecia już rozprawa w sprawie tragicznego w skutkach wypadku w Weryni. Tym razem sąd zasięgnął opinii biegłych.

Podczas rozprawy zeznawało dwóch biegłych, których zadaniem było wydanie opinii na temat stanu technicznego pojazdów oraz analiza przebiegu zdarzenia.

Niesprawny ABS?
Biegły sądowy ocenił, że obydwa pojazdy uczestniczące w wypadku były sprawne technicznie, jednak w samochodzie ciężarowym był niesprawny system ABS. Wyjaśniamy, że system ABS podczas hamowania pozwala zachować sterowność pojazdu.

Obrońcy oskarżonego próbowali wykorzystać ten fakt i dopytywali się o zachowanie pojazdu podczas hamowania bez sprawnego ABS-u.

- Układ ABS nie działał i w czasie intensywniejszego hamowania doszłoby do zablokowania kół. W tym zdarzeniu brak ABS-u w pojeździe ciężarowym nie miał wpływu na tor jazdy i długość hamowania – podkreślił biegły. – Pomimo niesprawnego systemu samochód uzyskiwał odpowiednią siłę hamowania. Oględziny miejsca wypadku wykazały, że na miejscu zdarzenia były ślady blokowania kół.

Obrona kontra biegły
Obrońcy zapytali biegłego, w jaki sposób weryfikował sprawność całego układu hamowania w tirze.

- Sprawność układu hamulcowego tira po wypadku badaliśmy w ten sposób, że uruchomiliśmy pojazd i wykonywaliśmy próby ruchowe. Ponadto demontowaliśmy koła i badaliśmy elementy ścierne – powiedział biegły.

W tym momencie obrońcy zadali pytanie biegłemu: czy była badana siła hamowania poszczególnych kół tira? – Siła hamowania poszczególnych kół nie była badana, bo podczas przeprowadzania prób hamulcowych nie było miejsca do rozpędzenia samochodu. To ślady hamowania zostawione na ulicy potwierdzają, że poszczególne koła hamowały prawidłowo - odpowiadał biegły.

Gdy obrońcy ustalili z biegłym fakt, że w przypadku niesprawnego systemu ABS i szybkiego hamowania powinny być zablokowane oba koła tylnej osi ciągnika siodłowego oraz koła naczepy, zadali bardzo istotne pytanie: dlaczego w przypadku zablokowania dużej ilości kół na asfalcie ujawniono tylko jeden ślad potwierdzający gwałtowne hamowanie tira? Biegły odpowiedział, że nie wyklucza istnienia większej ilości śladów. – Oględziny miejsca zdarzenia i fotografie były wykonywane 2-3 godziny po wypadku i przy padającym deszczu, dlatego były one słabo widoczne - dodał biegły. (Przypominamy, że obecnie nie ma możliwości szukania większej ilości śladów na jezdni, gdyż w miejscu wypadku położona jest nowa warstwa asfaltu.)

Obrońcy zapytali wówczas, na jakiej podstawie stwierdził, że ten ślad pochodził od tira. – Na podstawie świeżości śladów, odległości i szerokości śladu – odpowiedział specjalista.

Następnie zeznawał drugi biegły - od rekonstrukcji przebiegu wypadku. - Z analizy tachografu wynika, że pojazd tir przed momentem zderzenia poruszał się z prędkością około 65 km/h, zaś zderzenie nastąpiło przy prędkości 50-55 km/h. – zeznał. - Do zderzenia doszło na pasie ruchu, po którym poruszał się samochód ciężarowy, nie przekroczył on osi jezdni. Przy tym przebiegu zdarzenia kierowca ciężarowej scanii nie był w stanie uniknąć zderzenia – relacjonował biegły.

Wnioski i opinie
Obrońcy Kamila H. zakwestionowali opinię pierwszego biegłego i wnioskowali o sporządzenie nowej szczegółowej opinii instytutu naukowego lub naukowo-badawczego. Na wykonanie takiej opinii sąd nie wyraził zgody. Wyraził jednak zgodę na przeprowadzenie opinii uzupełniającej, o którą wnioskowali pełnomocnicy ofiar wypadku. Biegły od analizy przebiegu zdarzenia ma szczegółowo zbadać, który z wariantów ruchu busa wiozącego młodych piłkarzy był zbliżony do rzeczywistego. (Przypominamy z pierwszej rozprawy, że kierowca busa, kierowca tira oraz świadek, który jechał za tirem, przedstawili różne wersje sposobu poruszania się busa przed wypadkiem).

Na wyjaśnienia i ustalenie nowych wniosków będziemy czekać do następnej rozprawy, która odbędzie się pod koniec stycznia.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE