- Nocne Podniebne Widowisko
- Koncerty rocka i bluesa
- Beechcraft C45H Expeditor „Southern Comfort"
- L-29 Delfín
- Replika Albatros Oeffag D.III
- UH-1 Huey
- M28
- S-70i Black Hawk
- Spacer po PZL
- Supermarine Spitfire MH415
- Artur Kielak – FULL FORCE Aerobatics i GameBird GB1
- Cellfast Flying Team
- Łukasz Czepiela i Zivko Edge 540
- Polish Sparks
- M-26 Iskierka
- 3AT3 Formation Flying Team
- Cirrus Vision Jet
- Baltic Bees Jet Team
- Firebirds
- Maciej Pospieszyński
- Piper Cub
- PZL M18 Dromader
- BO105 – śmigłowiec akrobacyjny
- Część muzyczna – koncert Margaret
- Bilety
- Darmowa komunikacja
Nocne Podniebne Widowisko
Po raz pierwszy w historii mieleckich pokazów przygotowano wyjątkową atrakcję – nocny pokaz lotniczy z efektami świetlnymi i pirotechnicznymi, który zakończy pierwszy dzień imprezy.W programie:
- TS‑11 Iskra
- Bo‑105 Bolkow
- Szybowiec Swift
Koncerty rocka i bluesa
Sobotni wieczór (28 czerwca, od godz. 19:00) upłynie nie tylko pod znakiem lotniczych emocji, ale też muzycznych wzruszeń. Na scenie pojawią się:Mr Pollack – kultowy mielecki zespół rockowy, założony w 1989 roku przez braci Polaków. Zagrają m.in. słynny „Black Hawk Mielec Song”, który zabrzmi w miejscu, gdzie powstaje ten śmigłowiec.
Blue Sparrow – zespół bluesowo-rockowy z Emilią Wróbel na wokalu. Ich występ to połączenie energetycznych riffów, pasji i lokalnego ducha sceny muzycznej.
Beechcraft C45H Expeditor „Southern Comfort"
Piękny, historyczny samolot został wyprodukowany w 1942 roku i służył podczas II wojny światowej jako AT-7. Po wojnie był kurierem Strategic Air Command (USAF), a według plotek przewoził samego prezydenta Eisenhowera i był pilotowany przez słynnego Paula Tibbeta (niestety, bez dowodów).Po zakończeniu służby wojskowej maszyna trafiła do cywila, a później – dzięki pasji czeskich entuzjastów Pure Aviation – wróciła na europejskie niebo. Beechcraft „Southern Comfort” jest pilotowany przez kapitana Boeinga 737, Petra Bezdka. Expeditor to także gwiazda filmowa – możecie go zobaczyć m.in. w „Jamesie Bondzie” i „Fantomasie”! Ma zasięg pozwalający utrzymać się w powietrzu nawet do 6 godzin.
L-29 Delfín
Ten elegancki, odrzutowy samolot szkolno-treningowy z lat 60. był podstawą szkolenia pilotów w latach 60-tych. Dziś, perfekcyjnie odrestaurowany i pilotowany przez pasjonatów z Trenczyna, zachwyca publiczność na pokazach w całej Europie.
Replika Albatros Oeffag D.III
Myśliwiec z czasów I wojny światowej pilotowany przez mieleckiego pasjonata Waldemara Babulę. Samolot przypomni o pionierskich czasach awiacji.
UH-1 Huey
To śmigłowiec, który rozpoznaje każdy fan awiacji. Jego charakterystyczna sylwetka i niepowtarzalny dźwięk śmigieł zapisały się na stałe w historii lotnictwa. Maszyna została zakupiona w Niemczech i obecnie na stałe stacjonuje w Polsce. To egzemplarz zdemilitaryzowany, w pełni sprawny i gotowy do pokazów. Napędzany silnikiem Lycoming T53-L-13B o mocy 1400 KM, może zabrać na pokład aż 15 osób.
M28
wszechstronny samolot typu STOL (Short Take-Off and Landing), używany m.in. przez wojsko, ratowników i służby graniczne. Dzięki możliwości startu i lądowania z nieutwardzonych pasów świetnie sprawdza się w trudnym terenie – od dżungli po pustynie i wysokogórskie lotniska. Ciekawostki techniczne: górnopłat z podwójnym usterzeniem pionowym, wyposażony w dwa silniki PT6A-65B (2 × 1100 SHP) i 5-łopatowe śmigła Hartzell z rewersem i chorągiewką. Może zabrać na pokład 19 pasażerów lub ładunek do 2,3 tony. Tylnia rampa umożliwia szybki załadunek, desant i zrzut z powietrza. Może startować z pasa o długości zaledwie 500 m!Produkowany w Mielcu nieprzerwanie od 1995 r. Wersje specjalistyczne M28 wspierają działania morskie, patrolowe, medyczne, a nawet misje ewakuacyjne.
Używany m.in. przez siły zbrojne USA, Filipin, Kolumbii i Nepalu. – z dumą produkowany w Mielcu!
S-70i Black Hawk
Produkowany w PZL Mielec na licencji Sikorsky/Lockheed Martin. Napęd: 2 × silnik turbinowy; udźwig: do 4 000 kg (ładunek podwieszany); prędkość: ponad 295 km/h; awionika: nowoczesna, cyfrowa, autopilot 4-osiowy; załoga: 2 pilotów + do 13 żołnierzy lub pasażerów; zastosowania: wojsko, siły specjalne, policja, ratownictwo. Produkowany w Polsce – dostarczany na rynki całego świata.
Spacer po PZL
Jedną z największych atrakcji naziemnych będzie możliwość wejścia na teren zakładów PZL Mielec, które na co dzień są niedostępne dla osób z zewnątrz. W dniach 28 i 29 czerwca 2025 roku od godziny 11:30 do 18:00, w ramach specjalnego wydarzenia pod nazwą „Spacer przez PZL”, bramy zakładów zostaną otwarte dla publiczności.Spacer odbędzie się po wytyczonej, jednokierunkowej trasie, prowadzącej wśród statycznej ekspozycji maszyn, które przed laty opuszczały hale produkcyjne mieleckiej fabryki.
Na wystawie zobaczymy m.in.:
- PZL TS-11 Iskra – szkolno-treningowy odrzutowiec będący ikoną polskiego lotnictwa wojskowego,
- PZL I-22 Iryda – niedoszły następca Iskry, ambitny projekt polskiej myśli technicznej,
- Lim-5 – produkowany na licencji radzieckiej myśliwiec MiG-17,
- oraz replikę bombowca PZL.37 Łoś, który stanowi jeden z najważniejszych symboli przedwojennego lotnictwa Rzeczypospolitej.
Supermarine Spitfire MH415
Jednym z głównych punktów programu będzie prezentacja Supermarine Spitfire MH415. Ten model to część serii legendarnych brytyjskich myśliwców używanych podczas II wojny światowej. Samolot wyposażony jest w silnik Rolls-Royce Merlin, który zapewniał znakomite osiągi i był jednym z kluczowych elementów sukcesu Spitfire’a w walce powietrznej.Spitfire MK415 wyróżnia się charakterystycznym kształtem skrzydeł typu eliptycznego, co zwiększało jego zwrotność. Maszyna wykorzystywana była zarówno w działaniach bojowych, jak i szkoleniowych. Obecnie należy do wąskiego grona zachowanych egzemplarzy tego typu i jest regularnie prezentowana podczas pokazów historycznych na całym świecie.
Artur Kielak – FULL FORCE Aerobatics i GameBird GB1
Artur Kielak to jeden z najbardziej rozpoznawalnych pilotów akrobacyjnych w Polsce. Wykona on pokaz na pokładzie GameBird GB1 – samolotu akrobacyjnego nowej generacji, zaprojektowanego do precyzyjnych manewrów lotniczych. GB1 wyróżnia się lekką konstrukcją kompozytową, wysoką manewrowością oraz możliwością wykonywania zaawansowanych figur akrobacyjnych.Artur Kielak, wielokrotny uczestnik międzynarodowych zawodów i pokazów, słynie z precyzji, doskonałego opanowania maszyny i wysokiego poziomu technicznego. Jego występy charakteryzują się dynamiczną choreografią oraz perfekcyjną synchronizacją z maszyną.
Cellfast Flying Team
W programie znalazł się również pokaz zespołu Cellfast Flying Team, który powstał przy Aeroklubie Podkarpackim i jest wspierany przez firmę Cellfast. Zespół lata na francuskich samolotach Morane-Saulnier Rallye o zróżnicowanej mocy silników – od 100 do 180 koni mechanicznych. Mimo różnic w parametrach, piloci zespołu wykonują precyzyjnie zsynchronizowane loty w szyku.Ich występy to połączenie rzemiosła pilotażu, współpracy zespołowej i pasji do lotnictwa ogólnego. Cellfast Flying Team prezentuje spokojniejsze, ale technicznie wymagające manewry formacyjne, które stanowią doskonałe uzupełnienie programu pokazów akrobacyjnych.
Łukasz Czepiela i Zivko Edge 540
Kolejną atrakcją będzie występ Łukasza Czepieli, uznawanego za jednego z najlepszych pilotów akrobacyjnych w Europie. W Mielcu zaprezentuje swoje umiejętności na pokładzie Zivko Edge 540 – samolotu powszechnie używanego w zawodach Red Bull Air Race. Edge 540 wyróżnia się lekką, kompozytową konstrukcją i silnikiem o mocy przekraczającej 300 KM.Samolot jest zdolny do przeciążeń sięgających +12G / -10G, co umożliwia wykonywanie bardzo wymagających akrobacji lotniczych. Zivko Edge 540 posiada również błyskawiczną reakcję na stery, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie samolotów do latania ekstremalnego.
Łukasz Czepiela to m.in. pierwszy pilot, który wylądował samolotem na dachu wieżowca, co zyskało międzynarodowy rozgłos i zostało odnotowane w mediach lotniczych na całym świecie.
Polish Sparks
Na pokazach w Mielcu pojawi się także zespół Polish Sparks, prezentujący akrobacje grupowe na samolotach odrzutowych TS-11 Iskra. Zespół działa pod patronatem Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła i kultywuje tradycje wojskowego lotnictwa szkolnego. TS-11 Iskra to konstrukcja całkowicie polska, która była wykorzystywana przez Wojsko Polskie jako podstawowy samolot szkoleniowy przez ponad 50 lat.Zespół Polish Sparks znany jest z precyzyjnych układów akrobacyjnych oraz symbolicznych rysunków na niebie wykonywanych przez kolorowe smugi dymu. Ich występy mają wymiar edukacyjny i historyczny, pokazując możliwości maszyn wyprodukowanych w Polsce i nawiązując do dziedzictwa narodowego lotnictwa wojskowego.
M-26 Iskierka
Na Airshow Mielec 2025 zaprezentuje się również M-26 Iskierka, produkowana niegdyś przez WSK PZL Mielec. Maszyna została sprowadzona z USA do Polski przez pilota Andrzeja Saratę w 2021 roku. Iskierka to samolot szkoleniowy, który był eksportowany m.in. do USA i Korei Południowej.Konstrukcja ta została opracowana z myślą o zaawansowanym szkoleniu pilotów, łącząc nowoczesne rozwiązania techniczne z możliwością symulacji manewrów bojowych. W Mielcu będzie można zobaczyć ten rzadki egzemplarz w ruchu – podczas dynamicznego pokazu w wykonaniu doświadczonego pilota.
3AT3 Formation Flying Team
Jednym z zespołów biorących udział w Air Show Mielec 2025 będzie 3AT3 Formation Flying Team – polska grupa akrobacyjna latająca na samolotach Aero AT-3. Te lekkie i zwrotne maszyny, produkowane w Polsce, stanowią przykład krajowej inżynierii lotniczej.
Zespół zaprezentuje loty w formacji trójkowej, obejmujące precyzyjne manewry wykonywane synchronicznie. Piloci 3AT3 posiadają wieloletnie doświadczenie w pokazach akrobacyjnych, co gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa i profesjonalizmu. Grupa zyskała uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą, a ich udział w mieleckim pokazie stanowi istotny punkt programu.
Cirrus Vision Jet
Na mieleckim lotnisku będzie można zobaczyć dwa egzemplarze odrzutowców Cirrus Vision Jet. Jeden z nich zostanie zaprezentowany w pokazie statycznym, drugi natomiast wykona dynamiczne akrobacje w powietrzu.
Cirrus Vision Jet to jednosilnikowy odrzutowiec klasy personal jet, wyposażony w nowoczesny system awioniczny Cirrus Perspective Touch+ oraz system spadochronu balistycznego CAPS (Cirrus Airframe Parachute System). Jest to jedyny odrzutowiec na świecie posiadający takie rozwiązanie bezpieczeństwa. Vision Jet charakteryzuje się doskonałą widocznością z kabiny oraz kompaktową konstrukcją, co czyni go jedną z ciekawszych maszyn cywilnych prezentowanych na Air Show Mielec 2025.
Baltic Bees Jet Team
Wśród zespołów zagranicznych największe zainteresowanie wzbudza występ Baltic Bees Jet Team z Łotwy. Grupa ta należy do czołówki europejskich zespołów akrobacyjnych i regularnie występuje na największych pokazach lotniczych w Europie.
Baltic Bees latają na odrzutowcach Aero L-39 Albatros, samolotach szkolno-treningowych, przystosowanych do pokazów dynamicznych. Charakterystyczna jest ich żółto-granatowa kolorystyka oraz wysoki stopień synchronizacji manewrów. W Mielcu wystąpią dwukrotnie – zarówno w sobotę 28 czerwca, jak i w niedzielę 29 czerwca.
Firebirds
Firebirds to polski zespół akrobacyjny, w skład którego wchodzą doświadczeni piloci-instruktorzy. Grupa wykonuje pokazy zespołowe na samolotach Extra 330 – maszynach o wysokich parametrach akrobacyjnych.
Extra 330 to samoloty jednomiejscowe lub dwumiejscowe, charakteryzujące się bardzo dużą manewrowością, niską masą własną i dużym zakresem przeciążeń. Pokazy Firebirds są znane z precyzyjnego wykonania figur oraz ścisłej współpracy pilotów. Udział zespołu w mieleckim Air Show 2025 stanowi ważny element promocji polskiego lotnictwa akrobacyjnego.
Maciej Pospieszyński
Na mieleckim niebie zobaczyć będzie można również Macieja Pospieszyńskiego, czterokrotnego mistrza świata w akrobacji szybowcowej oraz mistrza Polski w akrobacji samolotowej. Wystąpi on na samolocie Extra 300, który pozwala na wykonywanie przeciążeń do ±10G.
Maciej Pospieszyński to instruktor akrobacji i pilot z dużym doświadczeniem pokazowym. Jego występ będzie obejmować zaawansowane figury, takie jak pętle, beczki, korkociągi oraz kombinacje manewrów, które wymagają wysokiej precyzji i kontroli maszyny.
Piper Cub
Na Air Show Mielec 2025 zostaną zaprezentowane dwa klasyczne samoloty Piper Cub – J-3 Cub i L-4 Grasshopper. Są to maszyny z okresu II wojny światowej, które pełniły funkcje szkoleniowe i obserwacyjne.
J-3 Cub był wykorzystywany w USA jako podstawowy samolot szkoleniowy, natomiast L-4 Grasshopper służył do łączności i obserwacji na frontach Europy i Pacyfiku. Pokazy z udziałem tych samolotów prowadzić będą Antoni Nowak i Szymon Tomaszewski. Oba egzemplarze są odrestaurowane, zachowane w pełnej sprawności technicznej i stanowią ważny element dziedzictwa lotniczego.
PZL M18 Dromader
Na mieleckim lotnisku zaprezentuje się także PZL M18 Dromader – jeden z najbardziej znanych samolotów wyprodukowanych w Mielcu. Maszyna ta była przeznaczona do gaszenia pożarów i oprysków rolniczych, a jej produkcja trwała przez wiele dekad.
Dromader, z charakterystycznym silnikiem gwiazdowym i wyrazistą sylwetką, jest rozpoznawalny na całym świecie. W pokazie wezmą udział egzemplarze pochodzące z Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu, co czyni przelot symbolicznie związanym z historią regionu. Samolot zyskał opinię niezawodnej i wytrzymałej maszyny, cenionej zarówno w Polsce, jak i za granicą.
BO105 – śmigłowiec akrobacyjny
W części śmigłowcowej Air Show Mielec 2025 zaplanowano pokaz niemieckiego śmigłowca BO105, pilotowanego przez Macieja Dominiaka z zespołu Bo105.pl. Śmigłowiec ten wyróżnia się unikalną konstrukcją wirnika, która umożliwia wykonywanie manewrów akrobacyjnych niedostępnych dla większości wiropłatów.
BO105 wystąpi zarówno w pokazie dziennym, jak i w pokazie nocnym, który zostanie uzupełniony o efekty świetlne. Dzięki temu widzowie będą mogli zobaczyć możliwości tej maszyny w różnych warunkach oświetleniowych.
Część muzyczna – koncert Margaret
Oprócz atrakcji lotniczych, Air Show Mielec 2025 oferuje również część rozrywkową. Gwiazdą muzyczną wydarzenia będzie Margaret, polska wokalistka znana z takich przebojów jak „Cool Me Down” czy „Tempo”.
Margaret – wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka – ma na swoim koncie sześć albumów studyjnych, a jej najnowszy projekt „Siniaki i cekiny” pokrył się złotem jeszcze przed oficjalną premierą. Jej styl to energetyczne połączenie popu, synth-popu i urban music, a koncerty zawsze przyciągają tłumy i gwarantują świetne show.
Bilety
Pokazy będą miały miejsce w dniach 28–29 czerwca 2025 roku na terenie lotniska Mielec. Wstęp możliwy będzie na podstawie biletów dostępnych w sprzedaży online na stronach: goingapp.pl oraz empikbilety.pl.
Darmowa komunikacja
Z myślą o rosnącym zainteresowaniu pokazami oraz w trosce o płynność ruchu drogowego w rejonie lotniska, Województwo Podkarpackie we współpracy z POLREGIO uruchamia bezpłatne połączenia szynobusowe.Pierwsze z nich obsłuży pasażerów z południa regionu. Szynobus z Rzeszowa wyruszy o godz. 10:58, zabierze po drodze pasażerów z Dębicy (odjazd o 11:38), by dotrzeć do Mielca o 12:04 – w sam raz na rozpoczęcie pokazów dziennych.
Drugie połączenie ułatwi dotarcie mieszkańcom północnej części województwa. Szynobus ze Stalowej Woli wystartuje o godz. 13:34, przejedzie przez Tarnobrzeg (14:13), a do Mielca przyjedzie o 14:48. Dzięki temu także fani z północy Podkarpacia będą mogli wygodnie dotrzeć na drugą turę pokazów.
Organizatorzy zadbali również o powrót uczestników – zarówno w sobotę, jak i w niedzielę.
W sobotę, 28 czerwca:
- Odjazd do Tarnobrzega i Stalowej Woli: 22:30
- Odjazd do Dębicy i Rzeszowa: 21:30
- Odjazd do Tarnobrzega i Stalowej Woli: 21:40
- Odjazd do Dębicy i Rzeszowa: 21:30
Komentarze (0)