reklama
reklama

60 tysięcy widzów i F-16 nad Mielcem. Tak wyglądało Air Show '97

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Zrzut ekranu

60 tysięcy widzów i F-16 nad Mielcem. Tak wyglądało Air Show '97 - Zdjęcie główne

Air Show Mielec 1997 robiło wrażenie. | foto Zrzut ekranu

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Wiadomości31 sierpnia 1997 roku Mielec stał się stolicą polskiego lotnictwa. Wtedy obyły się centralne uroczystości Święta Lotnictwa Polskiego oraz pokazy Air Show Mielec '97, zorganizowane z okazji 60-lecia WSK PZL Mielec oraz 50-lecia oblotu legendarnego AN-2.
reklama

O skali wydarzenia świadczy fakt, że liczba sprzedanych biletów przewyższyła liczbę mieszkańców Mielca – sprzedano ich ponad 65 tysięcy.

Na mieleckim lotnisku zaprezentowało się kilkanaście instytucji i producentów z całego świata – m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Hiszpanii, Szwecji, Grecji, Włoch, Kanady, Danii, Norwegii, Turcji i innych krajów. W jednym z hangarów zorganizowano imponującą wystawę firmową, na której swoje osiągnięcia prezentowali potentaci przemysłu lotniczego: SAAB, Dassault Aviation, Pratt & Whitney i inni. Zwiedzający mogli podziwiać wielkogabarytowe modele samolotów oraz nowoczesne silniki lotnicze.

Na wystawie plenerowej i w powietrzu zaprezentowano maszyny, które wzbudzały podziw i zachwyt. Wśród nich znalazły się:

reklama

Samoloty bojowe:

  • F-16 Fighting Falcon
  • F/A-18 Hornet
  • JAS 39 Gripen
  • Mirage 2000-5
  • SAAB J-35 Draken
Samoloty transportowe:

  • CASA-Nurtanio CN-235
  • Transall C-160
  • Dassault Falcon
  • Turbolet L-410
Wszystkie te maszyny można było oglądać z bliska na wystawie statycznej, a wiele z nich również podziwiać w locie, co dla miłośników awiacji było największą atrakcją.

Polskie skrzydła w pełnej krasie

Na mieleckim niebie nie zabrakło również pokazów z udziałem maszyn Polskiego Przemysłu Lotniczego i Aeroklubu Polskiego. W centrum uwagi znalazła się I-22 Iryda w wersji M-93 V z silnikami Rolls-Royce’a, o rejestracji SP-PWE. Drugi egzemplarz, o numerze SP-PWI, został zaprezentowany w locie, demonstrując pełnię możliwości tej szkolno-bojowej maszyny.

reklama

Swój debiut miała też nowa, powiększona wersja mieleckiego samolotu transportowego – M-28 Skytruck Plus. W powietrze wzbiły się także:

  • Cztery egzemplarze M-18 Dromader
  • Dwa M-20 Mewa
  • PZL-110 Koliber
  • Samoloty Wilga
  • TS-11 Iskra
Nie zabrakło również legendy polskiego nieba – AN-2. Na płycie lotniska można było obejrzeć także klasyczne Lim-2 i Lim-5.

Miłośnicy śmigłowców mieli okazję zobaczyć z bliska m.in. Mi-2, Kanię oraz Sokoła nb 0608.

Dla wielu uczestników, zarówno z Mielca, jak i z innych części Polski, był to dzień, który zapamiętają na całe życie. Wydarzenie to do dziś wspominane jest jako kulminacyjny punkt lotniczej historii miasta.

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo