Modernizacja 32 kilometrowego odcinka linii kolejowej Mielec-Dębica, o technicznym numerze 25, rozpoczęła się w marcu 2019 roku. Wartość tego przedsięwzięcia wynosi 296 mln zł, z czego 209 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Za realizację całości odpowiada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., duża państwowa spółka, która odpowiada za budowę, remonty, utrzymanie tras kolejowych.
3 września 2020 roku ruszyły pierwsze pociągi towarowe
Przedsięwzięcie to wchodzi w ostatnią fazę. Do tej pory jest już gotowy 25 kilometrowy odcinek toru pomiędzy Mielcem, a Kochanówką. 3 września na tym odcinku pojawiły się pierwsze pociągi towarowe. Składy obsługują bocznice Zakładów Chemicznych w Pustkowie.
Jednocześnie rozpoczęto prace na kolejnym 7 kilometrowym odcinku torów Kochanówka – Dębica.
Postępują prace i widać już nowe elementy przebudowywanych peronów na poszczególnych przystankach.
- Zaawansowana jest przebudowa peronów na stacjach i przystankach Wojsław, Rzemień, Tuszyma, Dąbie k/Dębicy, Pustków. Wyposażane będą w wiaty i ławki. Będzie zapewnione oświetlenie i czytelne oznakowanie. Gotowe konstrukcie peronów są także w Rzochowie, Kochanówce Pustków i w Pustyni – stwierdziła Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
W lutym tego roku wykonawca rozpoczął kolejny etap robót na stacji Mielec, choć ostra zima zwolniła ich tempo.
Wybudowany zostanie peron dwukrawędziowy. Obiekt będzie wyposażony w tablice informacyjne oraz system oznakowań i ścieżek naprowadzających dla osób niedowidzących.
Częściowo już wybudowane przejście podziemne zastąpi kładkę nad torami i zapewni dojście do pociągów. Przejście połączy także osiedla położone po obu stronach linii kolejowej i zapewni mieszkańcom swobodną i bezpieczniejszą komunikację w pobliżu torów. Trzy windy ułatwią dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Będzie modernizowany także odcinek Mielec-Padew Narodowa
Jednocześnie zgodnie z odpowiednią umową zawartą z Samorządem Województwa Podkarpackiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończy przygotowywanie dokumentacji na modernizację kolejnego odcinka linii od Mielca do Padwi Narodowej. Szacowana wartość prac na tym odcinku to ok. 160 mln zł, które mają być wyasygnowane, tak jak poprzednio, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Swój wkład w to zadanie mają wnieść także lokalne samorządy, a w jego ramach oprócz modernizacji linii Mielec – Padew Narodowa ma zostać wybudowany m.in. wiadukt nad linią kolejową i ulicą Sienkiewicza.
Pierwsze szynobusy pojawią się w Mielcu we wrześniu
Z modernizacji linii kolejowej Mielec-Dębica i Mielec- Padew Narodowa mieszkańcy miasta byli zadowoleni. Mielec miał przestać być „biała plamą” na kolejowej mapie Polski, po 12 latach na tę podkarpacką linię miały wrócić pociągi pasażerskie.
Pierwotnie mówiono, że będzie to grudzień 2020 roku, potem, że marzec 2021. Dziś już wiadomo, że będzie to wrzesień 2021 roku.
Jak przekazał nam Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, który jest inwestorem modernizacji linii kolejowej Mielec-Dębica, uruchomienie pierwszych pociągów osobowych, choć taka naprawdę tak zwanych szynobusów, na tej trasie planuje się na 1 września.
- Żeby po linii kolejowej mogły jeździć pociągi osobowe musi ona uzyskać wszystkie dopuszczenia do prowadzenia ruchu, a to może potrwać – wyjaśnił to opóźnienie Tomasz Leyko. - Poza tym musi co jeździć po tej linii, muszą być odpowiednie autobusy szynowe – dodał. - A w tej chwili brakuje wolnych spalinowych autobusów szynowych do obsługi tej linii. Część jest użytkowana na innych liniach, część jest w remoncie.
Pociągi osobowe miały ożywić Mielec i przynieść realną poprawę sposobu przemieszczania się pomiędzy miastami. Wielu chciało, żeby do Mielca dotarła rzeszowska, podmiejska kolei aglomeracyjna, co jak już dziś wiadomo nie będzie zrealizowane (od tej strony województwa kolei ta dotrze tylko do Dębicy). Byli też tacy, którzy liczyli na to, że wraz z modernizacją linii Mielec – Dębica powstanie nowa nitka kolejowa, dzięki której Mielec uzyska krótsze i szybsze połączenie z Rzeszowem. To pozostało tylko w marzeniach.
Wielokrotnie mieszkańcy dopytywali też jak gęsta będzie sieć połączeń po modernizacji, ile pociągów zawita do Mielca?
4 szynobusy kontra 13 busów i autobusów
Jak wyjaśnił nam Tomasz Leyko w momencie uruchomienia przewozów pasażerskich na linii Mielec -Dębica pojawi się 4 pary autobusów szynowych, z których jedną parę należy rozumieć jako przejazd na trasie Dębica- Mielec- Dębica. Po zmodernizowaniu odcinka torów Mielec – Padew Narodowa, będą mogły się pojawić 2 kolejne pary autobusów szynowych na trasie Dębica -Mielec -Tarnobrzeg- Dębica.
Na razie 4 szynobusy dziennie na trasie Mielec-Dębica. Mielczanie liczyli na więcej i dla wielu może być to mocno rozczarowujące i nie zmienia tego fakt, że jak zapewniają przedstawiciele kolei szynobusy dojeżdżające z Mielca do Dębicy będą skomunikowane z pociągami przyjeżdżającymi i odjeżdżającymi w kierunku Rzeszowa i Krakowa czyli posłużą również do jazd dalekobieżnych.
Już dziś bowiem z Mielca do Dębicy jeździ dziennie 13 busów i autobusów, które umożliwiają również dotarcie na pociągi jadące z Dębicy do Rzeszowa, Krakowa, Wrocławia czy Warszawy.
Te 4 szynobusy, które we wrześnie pojawią się na stacji w Mielcu nie pozwala też odpowiedzieć twierdząco na zadane w tytule artykułu pytanie - czy wydanie 300 milionów złotych na 4 pociągi ma sens? Tak olbrzymi wydatek finansowy i tylko 4 szynobusy to zdecydowanie za mało.
To stwierdzenie nie oznacza jednak, że modernizacja linii kolejowej Mielec-Dębica, a w drugim etapie Mielec-Padew Narodowa była niepotrzebna. Właśnie dlatego, że będzie drugi etap to wszystko zaczyna nabierać innego wymiaru.
Czekanie na połączenie z Warszawą i pociągi Intercity
Linia Padew Narodowa – Tarnobrzeg jest już w tej chwili w dobrym stanie. Trwają również bardzo zaawansowane prace przy modernizacji i elektryfikacji trasy Rzeszów- Ocice. Wzdłuż tej trasy wywieszono już ok. 70 km nowej sieci trakcyjnej, a zakończenie całości planowane jest w połowie 2021r.
Elektryfikacja trasy Rzeszów-Ocice zapewni dogodniejsze połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz, Skarżysko-Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Lublin. Krótsze podróże będą m.in. dzięki wyeliminowaniu zmian lokomotyw spalinowych na elektryczne.
Od grudnia ubiegłego roku kursują już pociągi na zelektryfikowanej trakcji Lublin- Stalowa Wola.
Co mają wspólnego linie Rzeszów- Ocice czy Lublin- Stalowa Wola z Mielcem? Mają, bo dzięki modernizacji i elektryfikacji tych tras oraz trasy Mielec-Padew Narodowa linie te połączą się we wspólną sieć, a mieszkańcy Mielca zyskają dużo krótsze i szybsze kolejowe połączenie z Warszawą (teraz do Warszawy jadą bardzo długą, okrężną trasą przez Dębicę i Kraków) oraz Lublinem.
Dopiero też zmodernizowanie całej linii Dębica- Mielec- Padew Narodowa i włączenie się w trasy na Tarnobrzeg, Stalową Wolę, a dalej Lublin czy Warszawę sprawi, że Mielec przestanie być naprawdę „białą plamą” na kolejowej mapie Polski. Do Mielca zaczną wjeżdżać nie tylko szynobusy, ale pociągi osobowe, a jak zapewnili niedawno przedstawiciele spółki PKP Intercity S.A. może również pociągi Intercity.
Jak informowaliśmy już na łamach tygodnika Korso, spółka PKP Intercity S.A. do 2030 roku zamierza wydać ponad 19 mld zł na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na głównych trasach, podnoszenie komfortu podróżowania i rozszerzenie dostępu do kolei. Wśród nowych miejscowości, które mają się pojawić w siatce przewoźnika jest też Mielec.
Na razie jeszcze przez pół roku mielczanie będą czekać na pojawienie się na stacji Mielec pierwszych po 12-letniej przerwie pociągów osobowych tzw. szynobusów. A potem będą czekać na zapowiedziane pociągi Intercity. I to dopiero będzie święto. Pierwszy w historii Mielca pociąg Intercity.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.