Jedną z najskuteczniejszych i najbardziej praktycznych metod jest nauczanie dualne, które łączy naukę w szkole branżowej z praktycznym doświadczeniem zawodowym. W tym kontekście Cech Rzemiosł Różnych w Mielcu odgrywa istotną rolę w promowaniu i rozwijaniu dualnego systemu nauczania w powiecie mieleckim. Nauczanie dualne umożliwia młodzieży zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego związanego z ich przyszłą karierą zawodową.
Pracując w realnym środowisku zawodowym, uczniowie zdobywają cenne umiejętności praktyczne oraz wiedzę, czyli elementy niezbędne do wykonywania danego zawodu. Oprócz wiedzy zawodowej, uczniowie mają także okazję nauczyć się równie ważnych umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca zespołowa i rozwiązywanie problemów. Są to niezbędne umiejętności, które przydadzą się zarówno w obszarze zawodowym, jak i życiowym.
Sam system kształcenia dualnego jest realizowany przede wszystkim w szkołach branżowych. Uczeń jest jednocześnie młodocianym pracownikiem. W zawodach rzemieślniczych system dualny działa najbardziej wydajnie, ze względu na bogate doświadczenie zawodowe mistrzów szkolących w zawodach, profesjonalny nadzór i wsparcie ze strony organizacji rzemieślniczych oraz długą historię nauczania dualnego w rzemiośle. Ta formuła nauczania wykazuje się ogromną elastycznością, przez co może być dostosowana do aktualnych potrzeb rynku pracy i szybko reagować na zachodzące w nim zmiany. Dzięki temu absolwenci kończący szkoły branżowe są w stanie sprostać określonym wymaganiom zawodowym, zwiększając tym samym swoje szanse na zatrudnienie po ukończeniu nauki. Ponadto uczniowie angażujący się w naukę dualną często wykazują się większą motywacją do nauki, ponieważ na bieżąco wykorzystują swoją wiedzę w praktyce. Dzięki tej motywacji osiągają lepsze wyniki w nauce, są bardziej zdeterminowani w osiąganiu celów oraz budują sieci kontaktów, które są niezbędne w przyszłej karierze zawodowej.
Rola nauczycieli praktycznej nauki zawodu w nauczaniu dualnym
Nauczyciele praktycznej nauki zawodu w systemie dualnym odgrywają istotną rolę, pełniąc funkcję zarówno edukatorów, jak i mentorów zawodowych dla uczniów. Przygotowują oni programy nauczania, które integrują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne umiejętności zawodowe, zapewniając kompleksowe przygotowanie uczniów do pracy. Dzięki regularnemu śledzeniu postępów uczniów zarówno w zdobywaniu wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności, mają możliwość zapewnić im odpowiednie wsparcie i dostosować proces nauki do indywidualnych potrzeb. Nauczyciele praktycznej nauki zawodu doradzają zarówno w zakresie nauki, ale również kariery zawodowej. Pomagają im rozwijać umiejętności oraz rozwijać cele zawodowe. Szkolący mistrzowie będąc bardzo często lokalnymi przedsiębiorcami, mają możliwość zapewnienia uczniom dostępu nie tylko do praktycznego doświadczenia zawodowego, ale również pokazania tajników prowadzenia własnej działalności gospodarczej, promując przedsiębiorczość wśród młodych ludzi.Kształcenie zawodowe młodzieży w lokalnych przedsiębiorstwach, wspiera rozwój gospodarczy regionu, tworząc nowe miejsca pracy i przyczyniając się do zwiększenia konkurencyjności lokalnego sektora rzemieślniczego. Wsparcie takich form nauki przyczynia się również do zrównoważonego rozwoju regionalnego rynku pracy, kształcąc kadrę pracowników z wysokimi kwalifikacjami. Dzięki temu lokalne społeczności mogą lepiej wykorzystać swój potencjał ekonomiczny, jednocześnie dbając o środowisko naturalne i pielęgnując tradycje rzemieślnicze.
Porozumienie zawarte pomiędzy Cechem Rzemiosł Różnych a Zespołem Szkół Technicznych w Mielcu, Zespołem Szkół im. prof. Janusza Groszkowskiego w Mielcu, Zespołem Szkół Budowlanych w Mielcu oraz z innymi szkołami branżowymi z regionu, pozwala na uściśleniem współpracy w zakresie kształcenia zawodowego uczniów, a także uatrakcyjnieniem oferty edukacyjnej. Nawiązanie współpracy szkół z zakładami ułatwia absolwentom zdobycie atrakcyjnej pracy po ukończeniu szkoły, a pracodawcy stwarza możliwość zatrudnienia pracownika kompetentnego, dobrze przygotowanego do pracy w swoim zawodzie. Dlatego tak ważne jest aby w realizacji kształcenia zawodowego, była możliwość organizacji zajęć praktycznych u pracodawców. Pracodawca ma również możliwość zatrudnienia najzdolniejszych uczniów.
Również uczestnictwo organizacji cechowej w różnych projektach zwiększa atrakcyjność rzemiosła. Cech Rzemiosł Różnych w Mielcu w ramach programu Polski Inkubator Rzemiosła zwiększa potencjał instytucjonalny w zakresie kapitału ludzkiego i społecznego w celu realizacji zadań statutowych, w tym dotyczących rozwoju przedsiębiorczości i kształcenia dualnego. Celem projektu jest działanie na rzecz zmiany nastawienia absolwentów szkół podstawowych odnośnie wyborów ścieżek edukacji poprzez podniesienie prestiżu ofert nauki zawodu w rzemiośle. Potrzeba kształtowania pozytywnego wizerunku rzemiosła i promocji nauki zawodu w miejscu pracy a, także przeciwdziałania stereotypom, opiniom społecznym o kształceniu zawodowym w miejscu pracy, które przekładają się na brak szerokiego zainteresowania młodzieży ścieżką edukacji w ramach szkolnictwa branżowego.
Władysław Mazur
Starszy Cechu Rzemiosł Różnych w Mielcu