Ursus C-330 – kultowy klasyk
Trzydziestka, czyli Ursus C-330, nie jest najstarszym modelem wypuszczonym przez polską fabrykę. Ten pierwszy traktor, czyli Ursus 1921/1922, pojawił się w 1922 r., znacząc w ten sposób początek mechanizacji w polskim rolnictwie. Kultowa obecnie Trzydziestka zjechała z taśmy dopiero 45 lat później (zastój w technologiach dla rolnictwa zawdzięczamy oczywiście wojnie). Produkowana była przez 20 lat, od 1967 do 1987 r. Moc Ursusa C-330 nie powala dziś na kolana – to zaledwie 30 KM. Model oferował czterosuwowy silnik o poj. 1,96 l i dwa cylindry. Traktor jedzie z prędkością 23 km/h. Ma 6 biegów do przodu i 2 wsteczne.Jak to możliwe, że maszyna o tak kiepskich parametrach, nadal ma rację bytu w polskich gospodarstwach (zwłaszcza że najmłodsze egzemplarze mają już prawie 40 lat)? Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim Trzydziestki doskonale sprawdzają się w małych gospodarstwach albo jako ciągnik dodatkowy. Są łatwe w obsłudze i w naprawie, a w porównaniu z nowoczesnymi, naszpikowanymi elektroniką, potężnymi traktorami, psują się zaskakująco rzadko. Nawet jeśli to nastąpi, części Ursus C330 są powszechnie dostępne i tanie, dlatego przeprowadzenie remontu nie wymaga ogromnych nakładów.
Ursus C-360 – nieco mocniejsza Trzydziestka
Gdy powstawał Ursus C-360 – kolejny po Trzydziestce klasyk – jego przeznaczeniem były większe gospodarstwa i trudniejsze gleby. Dziś różnice pomiędzy oboma modelami są tak marginalne, że ich użytkowanie jest bardzo zbieżne. Nikt już raczej nie traktuje Sześćdziesiątki jako ciężkiego sprzętu do prac w wymagającym terenie. Z drugiej strony świetnie sprawdza się ona właśnie tam, gdzie trochę szkoda wysłać nowiutki traktor, z uwagi na podwyższone ryzyko usterki mechanicznej czy szczególnie niesprzyjające warunki atmosferyczne lub glebowe.Produkcja Ursusa C-360 rozpoczęła się w 1976 r., a więc 9 lat po debiucie Trzydziestki, która cieszyła się już wówczas dużym powodzeniem. Sześćdziesiątka stała się dla starszej siostry solidną konkurencją – co oczywiście firmie i rolnikom wychodziło na dobre. Ostatni egzemplarz C-360 zjechał z taśmy w 1994 r., 7 lat po zakończeniu produkcji Trzydziestki.
Moc silnika w tym modelu wzrosła znacznie, bo aż do 52 KM. Dziś nie wydaje się ona spektakularna, ale pół wieku temu budziła podziw. Sześćdziesiątka posiada już 4 cylindry i czterosuwowy silnik o poj. 3,12 l. Posiada 10 biegów do przodu i 2 wsteczne. Najmniejszy postęp miał miejsce pod względem prędkości – ten traktor nie wzbudza sympatii wśród użytkowników dróg publicznych, zwłaszcza na zakazie wyprzedzania, jedzie bowiem tylko 25 km/h.
Podobnie jak w przypadku Trzydziestki, obecna popularność Sześćdziesiątki wynika przede wszystkim z możliwości dokonania łatwej i taniej naprawy. Pasujące do modelu Ursus C 360 części zapasowe można kupić stacjonarnie albo znacznie wygodniej – online.
Ursus C-385 – w poszukiwaniu osiągów
Nieco rzadziej można dziś spotkać w gospodarstwach Ursusy C-385. Pierwszy model trafił do sprzedaży już w 1969 r., a zatem 7 lat przed pojawieniem się Sześćdziesiątki. Podobnie jak ona, C-385 miał być odpowiedzią na problem zbyt małej mocy – największej bolączki ciągników Ursusa.Nad mocą faktycznie popracowano – w przypadku C-385 jest to już 76 KM – czyli taka, jaką dziś zaleca się dla małych gospodarstw. Traktor ma 4-cylindrowy silnik o poj. 4,65 l. Jeździ powoli (25 km/h), ale za to można wybierać spośród 16 biegów w przód i 8 w tył.
Jeśli szukasz sprawdzonych części do naprawy starych Ursusów, znajdziesz je w polskim sklepie internetowym Blaut-Rol.