reklama

Zmarł Adam Gruba, wieloletni pilot mieleckiego WSK

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Zmarł Adam Gruba, wieloletni pilot mieleckiego WSK - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości11 czerwca zmarł inż. Adam Gruba. Przez wiele lat był pilotem doświadczalnym WSK PZL Mielec.
reklama

Adam Gruba urodził się 22 grudnia 1930 r. w Rzeszowie. Absolwent Liceum Mechanicznego w Rzeszowie. W 1949 r. uzyskał kwalifikacje pilota szybowcowego. 14 sierpnia 1951 r. podjął pracę w Biurze Technicznym WSK Mielec. W 1952 r. zdobył licencję pilota samolotowego i uprawnienia instruktora pilotażu silnikowego. W latach 1953-1956 pracował w Aeroklubie Robotniczym w Mielcu jako instruktor-pilot, a ponadto w 1955 r. uzyskał licencję pilota samolotowego II klasy. W 1956 r. powrócił do WSK na stanowisko starszego konstruktora, ale nadal brał udział w działalności Aeroklubu. 22 IX 1956 r. był pilotem samolotu CSS-13, z którego Stefan Furmaniak wykonał nocny skok z opóźnionym otwarciem spadochronu i ustanowił nowy rekord Polski (2760 m wolnego opadania).

W latach 50. i 60. pracował społecznie we władzach Aeroklubu. W 1958 r. zdobył uprawnienia pilota zawodowego I klasy i podjął pracę pilota transportowego WSK Mielec, a w 1960 r. uzyskał licencję pilota doświadczalnego II klasy. Jako pilot-oblatywacz pracował blisko 25 lat. Pełnił także funkcje kierownicze – w latach 1961-1962 był kierownikiem sekcji, a w latach 1968-1969 kierował Oddziałem Serwisu Lotniczego.

reklama

Wykonywał nie tylko obloty i próby w locie, ale także przebazowywał samoloty dla odbiorców krajowych i zagranicznych.

W historii polskiego lotnictwa zapisał się (razem z Andrzejem Pamułą i Józefem Misiaszkiem) jako pilot, który w 1966 r. wykonał pierwszy przelot samolotem AN-2 w celu jego akwizycji na terenie Afryki. W 1971 r. przebywał na kontrakcie w Egipcie. W latach 1974-1975 prowadził lotnicze badania geofizyczne w Nigerii, wykorzystując specjalnie przygotowany do tej misji samolot An-2G.

Ogółem latał 35 lat, od 1949 r. do 1984 r. Wykonał 14 036 lotów (8 377 godzin) na 20 typach samolotów. Będąc pilotem doświadczalnym WSK „PZL-Mielec”, oblatał około 1 600 sztuk samolotów różnych typów wyprodukowanych w Mielcu.

reklama

W 1985 r. przeszedł na emeryturę, ale pod koniec 1987 r. zawiesił ją i powrócił do pracy w WSK na stanowisko specjalisty w pionie DH (Dyrektora Handlowego). W 1992 r. ponownie przeszedł na emeryturę, a w 1999 r. przeniósł się z Mielca do rodzinnego Rzeszowa. Odszedł 11 czerwca 2023 roku.

Msza święta pogrzebowa odprawiona zostanie w kaplicy na cmentarzu Wilkowyja w dniu 19.06.2023 r. o godz. 11:30, po której nastąpi odprowadzenie Zmarłego na miejsce wiecznego spoczynku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama