Konkurs „Najlepsza szkoła pod słońcem” trwał od listopada 2017 do maja 2018 roku. Do udziału zostały zaproszone szkoły z gmin, na terenach których IKEA posiada swoje farmy wiatrowe. Są to gminy: Abramów, Michów, Bukowsko, Dukla, Gizałki, Rymanów, Lubartów i Wróblew, znajdujące się w województwach podkarpackim, wielkopolskim, łódzkim oraz lubelskim. W województwie podkarpackim wygrały aż trzy szkoły z miejscowości Wietrzno (gmina Dukla, powiat krośnieński), Rymanów (gmina Rymanów, powiat krośnieński) oraz Bukowsko (gmina Bukowsko, powiat sanocki).
Zadaniem szkół, zaproszonych do konkursu, było przygotowanie oraz wdrożenie programu edukacji ekologicznej, uwzględniającego elementy zrównoważonego życia w domu, wykorzystania energii odnawialnej, zagospodarowania odpadów, troski o środowisko oraz zaangażowanie społeczności lokalnej. Na podstawie otrzymanej od szkół dokumentacji jury wybrało 6 placówek, które uwzględniły wszystkie zagadnienia oraz zrealizowały program w najbardziej atrakcyjniej dla dzieci formie.
-W 2016 roku IKEA w Polsce uzyskała niezależność energetyczną. Wytwarzamy więcej energii niż zużywają nasze sklepy, biura i inne budynki. Teraz chcemy pokazać, że korzystne rozwiązania ekologiczne są możliwe wszędzie i dostępne dla wielu. - mówi Mariusz Podgórski, Kierownik ds. energii i klimatu w IKEA Retail. - Zainstalowanie paneli słonecznych na budynkach szkół ma walor edukacyjny dla dzieci - pokazuje, w jaki sposób można produkować czystą energię na potrzeby placówek, jednocześnie oszczędzając na rachunkach za prąd.
Wybrane szkoły otrzymają nagrodę główną – instalację fotowoltaiczną. Umożliwi im to wytwarzanie czystej, ekologicznej energii na własne potrzeby, przy obniżeniu rachunków za prąd. Prace instalacyjne są zaplanowane na okres wakacyjny, by nie wpływać na działalność szkół.
Laureaci konkursu „Najlepsza szkoła pod słońcem”
1. „Ekologicznie, zdrowo i wesoło…”, Szkoła Podstawowa w Wietrznie, województwo podkarpackie
Zgłoszony program miał na celu nauczenie dzieci i młodzieży ekologicznego zachowania się w domu, w szkole i na podwórku. Realizowany był poprzez różnorodne kreatywne zajęcia dla dzieci, zaangażowanie lokalnych społeczności, czy wycieczkę na farmę wiatrową w Łękach Dukielskich oraz „Marsz przyjaciół Ziemi” ulicami Wietrzna.
2. "My i przyroda to jedność", Szkoła Podstawowa im. Obrońców Tobruku w Tomicach, województwo wielkopolskie
Projekt "My i przyroda to jedność" miał na celu kształtowanie odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. Uczniowie zapoznali się z pojęciem zrównoważonego rozwoju, a następnie dowiedzieli się jak wdrażać jego zasady na co dzień, m.in. korzystając z odnawialnych źródeł energii.
3. „Ziemia NAS potrzebuje”, Szkoła Podstawowa im. Józefa Niećko w Rudnie, województwo lubelskie
„Ziemia NAS potrzebuje” to projekt, który miał na celu przekonanie społeczności lokalnej, że małe zmiany mogą mieć realny wpływ na naszą planetę, bycie świadomym konsumentem nie jest trudne, a za sprawą prostych czynności możemy przeciwdziałać zmianom klimatycznym.
4. „Eko-Rymanów”, Szkoła Podstawowa im. Stanisława Wyspiańskiego w Rymanowie, województwo podkarpackie
Inicjatywa „Eko-Rymanów” propagowała postawy proekologiczne wśród młodzieży. Młodzież przeprowadziła m.in. ankietę świadomości społeczności lokalnej odnośnie do stanu środowiska i zachowań proekologicznych.
5. ,,Myślimy globalnie – działamy lokalnie”, Szkoła Podstawowa w Charłupi Wielkiej, województwo łódzkie
„Myślimy globalnie – działamy lokalnie” to program mający na celu kształtowanie postawy odpowiedzialności za przyrodę u młodych ludzi. Uczniowie m.in. wzięli udział w zajęciach: “Energia drzemiąca w naturze”, „My dla przyszłości. Idea zrównoważonego rozwoju” czy „Odnawialne źródła energii – zielona przyszłość Ziemi”.
6. „Z przyrodą za pan brat, Bukowsko chroni świat”, Zespół szkół w Bukowsku, województwo podkarpackie
Program „Z przyrodą za pan brat, Bukowsko chroni świat” propagował odpowiedzialność za obecny i przyszły stan środowiska, dostrzeganie zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska i uświadomienie potrzeby jego ochrony. Uczniowie razem z nauczycielami obchodzili „Dzień bez samochodu”, przyjeżdżając do szkoły na rowerze, uczestniczyli w warsztatach poświęconych ochronie dzikich zwierząt i przeprowadzili mini kampanię „Czy smog jest groźny jak smok?”.