reklama
reklama

Trwa egzamin ósmoklasisty. Ilu zdających jest w Mielcu i czy szkoły są oceniane przez pryzmat jego wyników?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: PT

Trwa egzamin ósmoklasisty. Ilu zdających jest w Mielcu i czy szkoły są oceniane przez pryzmat jego wyników? - Zdjęcie główne

Przez kolejne trzy dni ósmoklasiści będą mierzyć się z arkuszami egzaminacyjnymi. | foto PT

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościDzisiaj (wtorek 23 maja) o godzinie 9.00 wystartował egzamin ósmoklasisty. Absolwenci najstarszych klas szkół podstawowych przez trzy kolejne dni będą rozwiązywać arkusze z języka polskiego, matematyki i języka obcego. W Polsce do sprawdzenia swojej wiedzy przystąpi ponad pół miliona uczniów z ponad 12 tysięcy szkół. W Mielcu egzamin zdawać będzie 649 uczniów z publicznych placówek oraz kilkudziesięciu uczniów z niepublicznych szkół.
reklama

Według informacji zebranych w Wydziale Edukacji Urzędu Miejskiego w Mielcu w 10 szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec przystępuje do egzaminu 649 ósmoklasistów. Do tej liczby należy jeszcze dodać kilkudziesięciu uczniów, którzy uczęszczają do niepublicznych placówek na terenie naszego miasta.


Szczegółowe liczby uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasistów w poszczególnych mieleckich szkołach publicznych:
Szkoła Podstawowa nr 1 – 74
Szkoła Podstawowa nr 2  - 59
Szkoła Podstawowa nr 3 – 105
Szkoła Podstawowa nr 6 – 101
Szkoła Podstawowa nr 7 – 27
Szkoła Podstawowa nr 8 – 45
Szkoła Podstawowa nr 9 – 73
Szkoła Podstawowa nr 11 – 101
Szkoła Podstawowa nr 12 – 7
Szkoła Podstawowa nr 13 – 57

reklama

 

Jeśli chodzi o sam egzamin ósmoklasisty to w porównaniu do lat ubiegłych jedyną zmianą jest brak ograniczeń covidowych. Skierowaliśmy również do mieleckiego Wydziału Edukacji pytania dotyczące przygotowań do egzaminu. Zapytaliśmy też o to, czy szkoły podstawowe uczą typowo pod egzamin oraz czy są one oceniane przez organy prowadzące przez pryzmat punktów zdobytych przez uczniów na egzaminie ósmoklasisty?

reklama


Czy mieleckie szkoły są dobrze przygotowane na przeprowadzenie egzaminu?


- Szkoły podstawowe prowadzone przez Gminę Miejską Mielec są bardzo dobrze przygotowane do przeprowadzenia egzaminu, członkowie komisji przeszli szkolenia, dyrektorzy szkół 19 maja odbyli w Wydziale Edukacji spotkanie z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji dotyczące bezpiecznego przeprowadzenia egzaminów - odpowiada nam Mirosław Kapinos, Naczelnik Wydziału Edukacji w Urządzie Miejskim w Mielcu.

Jak Wydział Edukacji w Mielcu odniesie się do coraz powszechniejszych głosów, że szkoły podstawowe uczą typowo pod egzamin, przyzwyczajając uczniów do rozwiązywania przede wszystkim określonych typów zadań, gubiąc w ten sposób potrzebę indywidualizacji i rozpoznania rzeczywistych możliwości ucznia?

reklama


- Szkoły mieleckie nie uczą typowo pod egzamin (choć osiągają wysokie staniny), stosują indywidualizację nauczania i rozpoznają rzeczywiste możliwości ucznia, a potwierdzeniem tego są liczne osiągnięcia młodych mielczan z różnych przedmiotów i rywalizacji międzyprzedmiotowych, sportowych i artystycznych. Dobitnym potwierdzeniem tej tezy są liczby uczniów nagradzanych przez Prezydenta Miasta Mielca podczas corocznej gali „Młodzi nieprzeciętni" (osiągnięcia naukowe), gali każdego roku podsumowującej sportowe osiągnięcia, a także od tego roku gali „Mielecki laur kultury", gdzie zostaną docenieni młodzi twórcy za osiągnięcia artystyczne (plastyczne, wokalne, muzyczne, recytatorskie, teatralne, pisarskie i inne).

Bardzo często organy prowadzące placówki oświatowe oceniają pracę szkół przez pryzmat punktów zdobytych przez uczniów na egzaminie ósmoklasisty. Czy takie główne kryterium oceny pracy szkoły oraz jednoczesne prześciganie się szkół w osiągniętych wynikach egzaminacyjnych jest korzystne dla wszystkich uczniów?

reklama


- Jednym z kryterium oceny szkoły przez organy prowadzące są punkty zdobyte przez uczniów placówki na egzaminie ósmoklasistów, gdyż każdy z rodziców pragnie mieć swoje dziecko dobrze przygotowane do następnego etapu edukacyjnego i chce, aby dziecko dostało się do wymarzonej klasy w wybranej szkole ponadpodstawowej. Póki co w polskim systemie edukacji o przyjęciu ucznia do szkoły ponadpodstawowej decydują wyniki egzaminu ósmoklasistów i oceny ze świadectwa, w związku z tym trudno by było nie doceniać pracy szkół, które mają absolwentów zadowolonych z możliwości kontynuacji edukacji w wybranych przez siebie szkołach. W Mielcu nie obserwujemy „prześcigania się" szkół w osiągniętych wynikach egzaminacyjnych ze względu na ogólny wysoki poziom zdawalności. Nie jest to główne kryterium oceny szkoły, ale jedno z wielu, na jakie zwraca uwagę organ prowadzący. 

- Drodzy ósmoklasiści, przed Wami niezwykle ważny moment - egzamin ósmoklasisty, który sprawdzi waszą wiedzę i umiejętności zdobyte przez ostatnie lata edukacji. Życzę wszystkiego najlepszego, optymizmu, wiary we własne siły i samych trafionych odpowiedzi. Niech zdobyte przez was wyniki pozwolą na kontynuowanie nauki w wybranej szkole średniej. Trzymam za was kciuki - takie życzenia absolwentom szkół podstawowych złożył prezydent miasta Mielca Jacek Wiśniewski.

Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty


Do egzaminu ósmoklasisty przystępują uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej oraz uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – w klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie VIII szkoły podstawowej.
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.


Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj:. języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego. Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Przebieg egzaminu ósmoklasisty

Egzamin ósmoklasisty odbywa się w dniach 23,24,25 maja. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie ‎przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.‎
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:

  • pierwszego dnia (23 maja) – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
  • drugiego dnia (24 maja) – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
  • trzeciego dnia (25 maja) – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 90 minut.
Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę. ‎
Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić ‎i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.‎

Zadania na egzaminie ósmoklasisty

W arkuszu egzaminacyjnym ‎z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania ‎zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). ‎
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów (dostępne są aneksy do tych informatorów obowiązujące w latach szkolnych 2022/2023 oraz 2023/2024), w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych, w arkuszach z egzaminów próbnych, w zestawach powtórzeniowych zadań egzaminacyjnych oraz w arkuszach wykorzystanych do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019–2022.

Wyniki i zaświadczenia


W 2023 r. uczniowie poznają swoje wyniki 3 lipca, natomiast 6 lipca każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych ‎wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali ‎centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń ‎zdobył za zadania z danego przedmiotu.
Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy ‎uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia ‎‎(wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało ‎‎73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało ‎‎27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami ‎uczniów w całym kraju.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama