Reklama

Reklama

Sąsiedzi budują, mieszkańcy Mielca skorzystają

Opublikowano: 21 kwietnia 2021 05:00
Autor: | Zdjęcie: Fot. archiwum

Sąsiedzi budują, mieszkańcy Mielca skorzystają - Zdjęcie główne

Inwestycje drogowe zaczną się już niedługo | foto Fot. archiwum

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Rozpoczęły się przygotowania do budowy obwodnicy Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9. W sumie na Podkarpaciu, w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic, powstanie osiem nowych obwodnic. Niedaleko Mielca powstanie też nowy węzeł autostradowy.

Do Rzeszowa już nie przez Kolbuszową

Umowa na wykonanie dokumentacji projektowej na budowę dużej obwodnicy Kolbuszowej została w końcu podpisana. Starano się o nią ponad 20 lat, teraz nowa droga ma powstać do 2030 roku. 

Umowę podpisano w poniedziałek, 12 kwietnia, w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

CZYTAJ TAKŻE: Samochód w rzece. Co się z nim stanie?

 

 - Wszyscy wiemy, jak Kolbuszowa jest obciążona, szczególnie ruchem tranzytowym. Dziesiątki tysięcy pojazdów każdego dnia przez centrum miasta przebija się do Rzeszowa albo z Rzeszowa do centrum naszego kraju - mówił obecny na spotkanie wiceminister Ministerstwa Infrastruktury, Rafał Weber. - Obwodnica, którą będziemy realizować, zmieni to. Odciąży ona samo miasto od ciężkiego ruchu, dzięki czemu kierowcy będą mieli wygodniejszy przejazd tym korytarzem drogowym, a mieszkańcy miasta zyskają czystsze powietrze, mniejszą emisję spalin i większe bezpieczeństwo na drogach. Ważne wydarzenie nie tylko dla Kolbuszowej, ale dla całego województwa podkarpackiego.

Bogdan Tarnowski, dyrektor GDDKiA w Rzeszowie, poinformował, że umowa na przygotowanie dokumentacji na budowę obwodnicy Kolbuszowej jest pierwszą z ośmiu na Podkarpaciu. Obwodnica powstanie również w nieodległej Nowej Dębie. 

- Umowa, którą podpisujemy, opiewa na około 8,5 kilometra. Zadaniem wykonawcy będzie przeglądnięcie i opracowanie wielu wariantów przebiegu obwodnicy, następnie skonsultowanie jej ze społeczeństwem, co daje gwarancję, że najlepszy z tych przebiegów zostanie przekazany do dalszych prac - przekazał. 

Dyrektor Tarnowski poinformował także, że konsultacje z mieszkańcami są przewidziane dla wszystkich inwestycji. Wyjaśnił, że wszystkie warianty przebiegu obwodnicy Kolbuszowej zostaną przedstawione zainteresowanym. 

Na wschód i zachód

W ramach prowadzonych prac, wykonawca będzie zobowiązany przeanalizować możliwość poprowadzenia obwodnicy zarówno po wschodniej, jak i zachodniej stronie miasta. 

- Zostają one przedstawione społeczeństwu na zorganizowanych w terenie konferencjach. Uwagi i wnioski będą przedmiotem dalszych analiz - mówił dyrektor Tarnowski.

- W firmie pracuje 10 osób, które są albo pochodzą z Kolbuszowej, kolejne kilkanaście jest z Mielca, dla których ta inwestycja też jest bardzo ważna - przekonywał Tomasz Siwowski, prezes firmy, która zajmuje się przygotowaniem dokumentacji budowy. - Zaczniemy projektować bardzo istotną inwestycję.

Dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej za kwotę 2 898 029,32 zł wykona firma Promost Consulting. Termin na przygotowanie dokumentacji wynosi 33 miesiące od podpisania umowy.

 

CZYTAJ TAKŻE: Zmarł 30-letni Karol Krzak. Był sędzią piłkarskim

 

Jedna ze stu

 Obwodnica powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 8,5 km.  Inwestycja obejmie budowę pełnego zakresu DK9 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska. Zlikwidowane zostaną także kolizje z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą. 

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 9 przechodzi przez miasto Kolbuszowa wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwe dla mieszkańców. Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście.  Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. 

Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom - Rzeszów i dalej w kierunku południowym, tj. do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Usprawni to ruch tranzytowy, którego część z drogi ekspresowej S7 przejmuje DK9. 

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. 

Węzeł przybliży autostradę

Powstanie również węzeł w ciągu autostrady A4 na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 986 w Ostrowie. Na tę inwestycję pozyskano 25 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Planowana inwestycja ma kosztować w sumie 40 milionów złotych i zespoli A4 z drogą prowadzącą do powiatu mieleckiego, relacji Tuszyma - Ropczyce. Brakujące 15 mln wyłoży Urząd Marszałkowski w Rzeszowie.

Poseł na Sejm Kazimierz Moskal  poinformował na portalu społecznościowym: 

- Głównym celem realizacji projektu jest poprawa zewnętrznej i wewnętrznej dostępności transportowej środkowo-zachodniej części województwa podkarpackiego w ruchu drogowym oraz usprawnienie komunikacji w regionie. Realizacja projektu sprawi, że układ komunikacyjny regionu będzie zwięzły i spójny, a nowy węzeł drogowy przyczyni się do lepszego skomunikowania autostrady A4. Długo oczekiwana inwestycja dla mieszkańców naszego powiatu i województwa stanie się w niedługim czasie faktem.

Węzeł powstanie 27 kilometrów od centrum Mielca, pozwalając tym samym na skrócenie czasu dojazdu do Rzeszowa.

Projekt przewiduje budowę nowego  węzła, który zostanie usytuowany na przecięciu autostrady A4 z drogą wojewódzką nr 986 relacji Tuszyma - Ropczyce - Wiśniowa. Realizacja węzła umożliwi bezpośrednie połączenie DW 986 w kierunku północnym z DW 985 relacji Nagnajów - Baranów Sandomierski - Mielec – Dębica, a w kierunku południowym z miastem Ropczyce oraz DW 988 relacji Babica - Strzyżów - Warzyce. W ramach inwestycji przewiduje się wstępnie budowę węzła typu "karo" poprzez budowę łączników zjazdowych i rond na drodze wojewódzkiej.

Inwestycja to ma poprawić dostępność komunikacyjną do autostrady A4 istniejących terenów przemysłowych i inwestycyjnych, w tym Podstrefy Ropczyce i Podstrefy Ostrów SSE EURO-PARK MIELEC. 

Inwestycja ta jest najkrótszym też skomunikowaniem autostrady A4 z południową i północno-zachodnią częścią województwa poprzez drogi wojewódzkie: nr 985 w kierunku Mielca, następnie Tarnobrzega oraz nr 986 i 988 w kierunku Jasła, następnie Krosna.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.