reklama
reklama

Rozwój kolei w Mielcu. Co będzie z rozkładem jazdy i elektryfikacją?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Archiwum Korso

Rozwój kolei w Mielcu. Co będzie z rozkładem jazdy i elektryfikacją? - Zdjęcie główne

Kolejne połączenia są w fazie konsultacji. | foto Archiwum Korso

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPosłanka Elżbieta Burkiewicz skierowała zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury dotyczące m.in. elektryfikacji odcinka Chmielów – Dębica Towarowa oraz dalszych planów modernizacji tej ważnej dla regionu trasy. Odpowiedź, jaką uzyskała, choć obszerna, nie napawa zbytnim optymizmem.
reklama

Przypomnijmy. 6 sierpnia 2024 r. odbyło się spotkanie z udziałem Starosty Powiatu Mieleckiego Kazimierza Gacka, posłanki Polski 2050 – Trzeciej Drogi Elżbiety Burkiewicz, posła Rafała Kasprzyka. Głównym tematem była przyszłość linii kolejowej nr 25, a szczególnie konieczność elektryfikacji dwóch kluczowych odcinków, w tym tego: Chmielów – Dębica Towarowa.

Poruszono także kwestię rozbudowy infrastruktury i potrzeby współpracy urzędów marszałkowskich w realizacji dalszych inwestycji. 

„Rozwój tej linii będzie korzystny dla wszystkich regionów, przez które przebiega, a elektryfikacja to niezbędny krok w kierunku ekologicznego i konkurencyjnego transportu.”

Posłowie zadeklarowali chęć rozmów z urzędami marszałkowskimi w celu realizacji tych planów, podkreślając, że rozwój infrastruktury kolejowej to nie tylko korzyść dla Mielca, ale dla całego regionu.

reklama

Niestety, z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury wynika, że na elektryfikację odcinka Chmielów – Dębica Towarowa nie ma co liczyć w najbliższej przyszłości. Nie przeprowadzono nawet analizy dotyczącej rezerwy terenu pod budowę niezbędnych podstacji trakcyjnych. Wygląda na to, że ekologiczny transport kolejowy pozostaje jeszcze daleko w planach.

Z pisma z 21 października 2024 r. dowiadujemy się, że:

  • Obecnie nie planuje się elektryfikacji odcinka Chmielów – Dębica Towarowa,
  • Nie przeprowadzono analiz dotyczących rezerw terenu pod budowę podstacji trakcyjnych.
Nie ma więc mowy o żadnym konkretnej strategii ani harmonogramie działań w tym zakresie. 

A co z długo oczekiwanymi połączeniami dalekobieżnymi ze stacji Mielec? Z odpowiedzi ministerstwa wynika, że:

reklama

  • Od rozkładu jazdy 2024/2025 pojawi się pociąg dalekobieżny „Hetman” (relacja Hrubieszów – Kraków).
  • Kolejne połączenia mogą pojawić się dopiero w rozkładzie na 2025/2026, choć brak szczegółowych deklaracji.
Konsultacje publiczne założeń projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) dobiegły końca. Ich celem było zebranie opinii i uwag na temat ogólnych założeń oferty przewozowej od obecnych i przyszłych pasażerów kolei, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji społecznych, eksperckich i branżowych oraz środowiska naukowo-technicznego.
Zebrany materiał zostanie przeanalizowany przez zespół HRJ, a wnioski z niego płynące podsumowane w raporcie, który zostanie udostępniony na stronie internetowej projektu.
Nie zostały jeszcze zakończone trzy pozostałe ścieżki konsultacji: instytucjonalne z potencjalnymi przewoźnikami kolejowymi, organizatorami transportu oraz ministerstwami transportu krajów ościennych, do których planowane są połączenia dalekobieżne. W związku z powyższym m.in. punkty postojów handlowych i liczba pociągów na określonych liniach będą nadal przedmiotem konsultacji. Publikacja raportu planowana jest w pierwszym kwartale przyszłego roku, po zakończeniu wszystkich wspomnianych wyżej ścieżek konsultacyjnych. 
Od rozkładu jazdy 2024/2025 do stacji Mielec będzie kursował pociąg dalekobieżny „Hetman” w relacji Hrubieszów – Kraków Gł. Mając na uwadze fakt, że nie ma możliwości objęcia bezpośrednimi przewozami wszystkich obsługiwanych miejscowości, na niektórych trasach występuje lub w przyszłości będzie występowała konieczność realizowania przesiadek. Natomiast prace nad rozkładem jazdy 2025/2026 zakładają uruchomienie drugiego połączenia w relacji Hrubieszów-Mielec-Kraków.

reklama

Nie zabrakło również pytań o plany przebudowy stacji kolejowej Padew. Choć obecnie znajduje się tam jeden peron jednokrawędziowy, planuje się jego przeniesienie do dogodniejszej lokalizacji jako przystanek „Padew Narodowa”. Zmiana ma poprawić dostępność dla pasażerów

Rozwój linii kolejowej nr 25 to kluczowy element zrównoważonego transportu w Polsce południowo-wschodniej. Czy Mielec stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym? Na te pytania odpowiedź poznamy zapewne dopiero za kilka lat. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne etapy rozwoju kolei w regionie przyniosą lepsze wiadomości.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama