reklama

Rewolucja na mieleckiej kolei [raport]

Opublikowano:
Autor:

Rewolucja na mieleckiej kolei [raport]  - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościTo już fakt. Słynna linia kolejowa L-25 będzie modernizowana. Ostatni pociąg pasażerski z Mielca wyjechał w 2009 roku. W 2012 roku, ze względu na zły stan torów, linia znalazła się na liście do likwidacji. Ostatecznie nie została zlikwidowana, a teraz czeka ją ogromna modernizacja.

Spółka PKP "Polskie Linie Kolejowe" wspólnie z lokalnymi samorządami jeszcze w 2011 roku ogłosiła przetarg na przygotowanie tzw. "studium wykonalności". Chodziło o to, żeby zbadać, jakie prace trzeba wykonać, by przywrócić linię kolejową do użyteczności. Eksperci ustalili wtedy, że modernizacja zelektryzowanej linii od Tarnobrzega do Dębicy będzie kosztować około 400 mln złotych. Remont będzie realizowany z budżetu Unii Europejskiej z perspektywy finansowej 2014 - 2020.

W 2015 roku spółka PKP ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji linii kolejowej Padew Narodowa - Mielec - Dębica. Remont tej części torów będzie finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. podkarpackiego na lata 2017 - 2020, a odcinek od Padwi Narodowej do Tarnobrzega (Ocice) będzie finansowany z Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia".

 

Remont w tym roku

 

Remont linii kolejowej na odcinku Mielec- Dębica ma ruszyć we wrześniu 2018 roku i ma zakończyć się w 2020 roku. W trakcie procedury przetargowej rozszerzono zakres robót o odcinek z Mielca do Padwi Narodowej, który także ma być zrealizowany w tym terminie.

Według bardzo wstępnych prognoz, cała linia kolejowa między Tarnobrzegiem, Mielcem a Dębicą ma być zmodernizowana do 2020 roku.  Zostanie przebudowana większość przejazdów kolejowych na terenie Mielca. Przejazdy zyskają nawierzchnię bezpodsypkową. Jest to najnowszy i najbardziej wytrzymały rodzaj nawierzchni kolejowo – drogowej, gwarantujący bardzo płynną jazdę samochodem przez przejazd kolejowy. Taką nawierzchnię zyskają przejazdy w ciągach ulic Padykuły, Jagiellończyka, Wolności i Witosa. Przebudowane zostaną również przejazdy kolejowe w ciągach ulic: Bolesława Wstydliwego, Wiesiołowskiego, Jagodowej i Kolejowej.  Nowoczesna samoczynna sygnalizacja przejazdowa zostanie zbudowana na skrzyżowaniach w ciągach ulic Bolesława Wstydliwego, Witosa, Wiesiołowskiego i Jagodowej oraz na innych do tej pory niestrzeżonych przejazdach w gminie Przecław.

 

Mielecka stacja

 

Obecnie stacja w Mielcu posiada tory główne o długościach 478, 528 i 501 metrów. Powoduje to problemy z prowadzeniem długich pociągów towarowych. Często taki pociąg, aby wjechać do Mielca, musi być dzielony na okolicznych stacjach na dwie części. Współcześnie każda stacja powinna mieć tory o długości 600 metrów. Stacja w Mielcu zostanie zatem przedłużona w kierunku północnym. Ostatnie rozjazdy znajdą się pomiędzy ulicami Jagiellończyka i Padykuły. 

Wydłużenie stacji w Mielcu przyniesie również zmiany dla pieszych poruszających się do tej pory przez przejście przez tory pomiędzy ulicami Drzewickiego i Jagiellończyka. Przejście to zostanie zlikwidowane, ponieważ znalazłoby się w środku stacji, przebiegałoby przez wszystkie tory i byłoby często zastawione wagonami. Wzdłuż torów zostaną zbudowane chodniki do zmodernizowanego przejazdu kolejowego przy ulicy Jagiellończyka. Nie przewiduje się tam budowy ciągów pieszo – rowerowych, mimo iż porusza się tamtędy bardzo dużo rowerzystów. Na stacji w Mielcu zostanie zbudowany jeden peron wyspowy, czyli posiadający krawędzie peronowe z obu stron.  Będzie się zaczynał pod obecną kładką w kierunku północnym. Będzie miał 76 cm wysokości i 200 m długości. Dojście do niego zostanie poprowadzone z przejścia podziemnego, które połączy ulicę Drzewieckiego z dworcem autobusowym.

Stacja w Mielcu będzie posiadać jedynie trzy tory główne. Spowoduje to niemałe problemy w użytkowaniu. Obsługa bocznicy specjalnej strefy ekonomicznej wymaga bowiem przynajmniej dwóch torów głównych, dedykowanych tylko i wyłącznie SSE, aby można na nich zawiązać lub rozwiązać pociąg towarowy. Żaden z tych torów nie może być przy krawędzi peronowej, aby podczas postoju dwóch składów towarowych możliwe było wykonanie mijanki pociągów pasażerskich. Dwa tory z krawędziami peronowymi powinny być niezależne od pozostałych torów obsługujących SSE. Niestety, jeden z nich będzie służył jednocześnie ruchowi do SSE i ruchowi pasażerskiemu, gdyż będzie przy nim krawędź peronowa.

 

 

Peron

 

 

Wysokość peronów na wszystkich stacjach i przystankach kolejowych modernizowanej linii wynosi 76 cm. Co ciekawe, wejścia do szynobusów będących w posiadaniu województwa podkarpackiego oraz tych niedawno zamówionych, które będą w przyszłości obsługiwać m.in. w Mielcu ruch pasażerski, znajdują się na wysokości od 57 do 60 cm. Wyższe wejście mają wagony klasyczne. Każdy z nich jest wyposażony w schodki ułatwiające wejście do wagonów ze znacznie niższych peronów jak 55cm. Takie rozwiązanie można znacznie ograniczyć korzystanie z pociągów osobom niepełnosprawnym na wózkach inwalidzkich.

Perony w Mielcu będą mieć długość 200 metrów, co umożliwi obsługę pociągów złożonych nawet z siedmiu wagonów, a perony na mniejszych stacjach i przystankach będą miały 85 metrów długości, dzięki czemu będą mogły obsługiwać nawet większe dwuczłonowe szynobusy. Pomiędzy ulicami Zieloną i Bolesława Chrobrego i z drugiej strony pomiędzy ulicami Ćwiklińskiej i Krańcową powstanie przystanek osobowy Wojsław. Prawdopodobnie nowy przystanek będzie nosić nazwę "Mielec Smoczka".  Podobnie jak pozostałe przystanki będzie miał peron o długości 85 m i będzie usytuowany od wschodniej strony torów, czyli od strony ulicy Krańcowej. Pozostałe stacje i przystanki w powiecie mieleckim pozostaną bez zmian.

Na razie nie zaplanowano przystanku w rejonie Parku Przemysłowego przy ul. Inwestorów. Zdaniem wielu mieszkańców, to nieporozumienie, gdyż obecnie pracuje tam około 2000 osób. W okolicach rozwija się także budownictwo mieszkaniowe. Wiele osób dojeżdża z okolicznych gmin do pracy i mogłoby korzystać właśnie z komunikacji pociągowej. Już teraz w tej okolicy zaczyna być odczuwalny problem z parkowaniem samochodów pracowników.

 

Mielec - Dębica w 28 minut

 

Ruch pasażerski na zmodernizowanej linii będzie tak zbudowany, że pociągi regionalne będą wozić pasażerów z Tarnobrzega czy Mielca do Dębicy, gdzie pasażerowie będą się przesiadać na linie dalekobieżne. Prawdopodobnie pociąg z Mielca do Dębicy będzie jechał około 28 minut. Jeśli popatrzymy na rozkłady obecnych połączeń regionalnych, to pociągi z danych miejscowości wyjeżdżają mniej więcej raz na dwie godziny. Dlatego tak ważne jest, żeby w przyszłości przygotować taką ofertę połączeń, by pasażerowie mogli zdążyć na pociągi wyruszające w Dębicy.

Obecnie zaprojektowana linia nie przewiduje budowy przystanku w osiedlu Rzochów. Stacja w Rzochowie mogłaby być niezbędna w przypadku, kiedy w Mielcu braknie miejsca dla pociągów towarowych, jak już często miało to miejsce. Dodatkowo w Rzochowie znajduje się rampa załadunkowa. Jest ona obecnie w złym stanie technicznym, ale zmodernizowana mogłaby przejąć odbiór np. węgla z centrum miasta.  Stacja w Rzochowie znajduje się w pobliżu Parku Przemysłowego w Mielcu i przesyłki adresowane do tamtejszych firm najłatwiej można by rozładować w Rzochowie. 

 

Ile pociągów

 

W studium dotyczącym modernizacji linii L25 założono, że na odcinku Mielec- Dębica będzie kursować sześć par pociągów regionalnych, a na odcinku Mielec – Tarnobrzeg jedynie cztery. Trudno ocenić, czy będzie to odpowiedni tabor dla zapotrzebowania na komunikację pociągową. Nie wiadomo, czy ta komunikacja będzie wtedy stanowić konkurencję dla komunikacji samochodowej. Pociągi pasażerskie mają kursować z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu pociągiem, który nie zatrzymuje się po drodze do Dębicy, wyniesie 24 minuty, a dla pociągów regionalnych droga do Dębicy to około 37 minut, co jest czasem lepszym, jaki oferują przewoźnicy autobusowi, a porównywalnym z czasem jazdy samochodem. Na razie to wszystko, o czym piszemy, to tylko założenia. Jak to będzie wyglądało w rzeczywistości, zdecyduje organizator regionalnych przewozów kolejowych, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego.

Na szczęście w wieloletnim planie transportowym PKP Intercity znalazły się przewozy na linii mieleckiej. Prawdopodobnie w mieleckiej ofercie znajdzie się połączenie na linii Hrubieszów - Kraków - Wrocław - Jelenia Góra, a także pociągi relacji Kraków - Lublin. 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE