Pacjenci Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w pierwszej kolejności poddawani są klasyfikacji przez triażystów. Najpilniejszej interwencji wymagają pacjenci „czerwoni”, których życiu zagraża bezpośrednie niebezpieczeństwo – są oni przyjmowani natychmiastowo. Pacjenci „żółci” czekają do 60 minut; natomiast pacjenci „zieloni” i „niebiescy”, których życiu i zdrowiu nie zagraża bezpośrednie niebezpieczeństwo, mogą oczekiwać na wizytę do 6 – 8 godzin. Czas oczekiwania pacjentów „zielonych” i „niebieskich” może być znacznie krótszy, o ile na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym nie znajdują się w danej chwili pacjenci wymagający natychmiastowej bądź bardzo pilnej pomocy.
Warto podkreślić, że kwalifikacją pacjentów według ich stanu zajmują się wykwalifikowani triażyści. To właśnie od triażystów pacjent uzyskuje pierwszą, podstawową pomoc w postaci badań, wstępnego zaopatrzenia czy podania leków.
- Do pacjentów i ich rodzin apelujemy, by mimo zdenerwowania problemami zdrowotnymi, wykazali się cierpliwością względem stosowanych procedur. Praca Szpitalnego Oddziału Ratunkowego jest pracą specyficzną i trudną. Uporządkowanie kolejności przyjmowania jest ważne, by ci pacjenci, którzy nie wymagają przyjęcia do szpitala, nie stwarzali zagrożenia utraty życia tych, których stan zdrowia wymaga natychmiastowej lub pilnej pomocy medycznej. To istotne wybory, jeśli wziąć pod uwagę, że w niektóre dni przez mielecki SOR przewija się przeszło sto osób – zaznacza Leszek Kwaśniewski, dyrektor mieleckiego szpitala.
Podkreśla jednocześnie, że nawet w sytuacji długotrwałego oczekiwania, pacjent oznaczony kolorem „niebieskim” lub „zielonym” otoczony jest ciągłą opieką – poddaje się go ponownemu triażowi celem ustalenia, czy jego stan nie uległ pogorszeniu bądź poprawie. W przypadku wykrycia zmian w stanie pacjenta, zostaje on ponownie sklasyfikowany, a czas oczekiwania zmienia się odpowiednio do przypisanego koloru. Szacunkowy czas oczekiwania i kryteria kwalifikowania są szczegółowo opisane na tablicy informacyjnej znajdującej się na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.
- Dyrekcja i personel szpitala dba o to, by warunki udzielania pomocy na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym były jak najlepsze. Jedną z ważniejszych inwestycji w tym zakresie było utworzenie w maju br. odrębnego pomieszczenia do triażowania – podkreśla dyrektor placówki. Dzięki wydzieleniu przestrzeni do pracy triażystów pacjenci mogą być badani i klasyfikowani zgodnie z zasadami TRIAGE w dogodnych, intymnych warunkach.