reklama
reklama

Pierwsze pociągi ruszyły z mieleckiej stacji [ZDJĘCIA, FILM]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Pierwsze pociągi ruszyły z mieleckiej stacji  [ZDJĘCIA, FILM] - Zdjęcie główne
reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPo 12 latach przerwy, od 1 września pociągi osobowe znów kursują na trasie Mielec - Dębica. Jest to możliwe dzięki trwającej modernizacji linii kolejowej nr 25 Padew Narodowa – Mielec – Dębica.
reklama

Dokładnie o 5.44 pierwszy pociąg z Dębicy wjechał na odnowiony mielecki peron. O 5.50 pierwsi pasażerowie z Mielca pojechali w kierunku Dębicy. Choć modernizacja linii jeszcze trwa pociągi będą już na stałe kursować na trasie Mielec – Dębicy.

reklama

Początek inwestycji to 27 września 2018 r. Wtedy podpisano umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, co kończyło wieloletnie prace i starania. Zakładana łączna wartość projektu wyniesie ponad 400 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – ok. 344 mln zł. 

- Jestem ogromnie wzruszony, coś o czym marzyliśmy staje się faktem, do Mielca wraca kolej. Jeszcze kilka lat temu, chciano całkowicie zlikwidować tory między Dębicą a Mielcem, a dziś możemy pojechać pierwszym pociągiem. To komunikacyjne otwarcie północnej części Podkarpacia na centralną Polskę, historyczna chwila, jestem pewien, że będzie to kolejny ważny element w rozwoju naszego miasta i regionu. Serdeczne podziękowania dla władz PLK oraz marszałka Władysława Ortyla, bez których ta inwestycja nie byłaby możliwa – powiedział europoseł Tomasz Poręba.

reklama

- To wielki dzień dla Mielca. Trudno uwierzyć, że aż 12 lat musieliśmy czekać na powrót pociągów osobowych na tę linię. Na razie są to 4 pary, ale zapewniam, że z biegiem czasu będzie ich znacznie więcej i będą skomunikowane z pociągami Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej oraz innymi pociągami dalekobieżnymi. Modernizacja jest jednym z największych projektów naszego Regionalnego Programu Operacyjnego. Tak długo wyczekiwany remont tej linii to nie tylko wymiana torów, ale również poprawa bezpieczeństwa na przejazdach czy wprowadzenie infrastruktury dla osób niepełnosprawnych. Dziękuję wszystkim Państwu, którzy przez te kilkanaście lat pracowali, poświęcili mnóstwo czasu, aby uratować mielecką kolej. Dziękuję panu Tomaszowi Porębie, który od samego początku walczył o uratowanie tej linii. Dziś jeszcze raz chcę podkreślić, że ruszają pociągi osobowe w ramach trwającej jeszcze modernizacji – powiedział marszałek Władysław Ortyl.     

reklama

Modernizacja podzielona jest na 2 etapy: Mielec – Dębica oraz Mielec – Padew Narodowa

I ETAP MIELEC – DĘBICA

Wartość projektu na I etapie to ogółem 243 mln zł, z czego dofinansowanie RPO 203 mln zł. W ramach modernizacji przebudowano 32 km torów.

Stacja Mielec jest dostępniejsza dla podróżnych. Przygotowano nowy peron, a przejście podziemne z windami ułatwi dojście do pociągów oraz połączy osiedla po obu stronach linii kolejowej. Na linii kończą się prace na stacjach i przystankach Kochanówka, Pustków, Rzochów, Wojsław, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony są wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie. Powstało także 11 nowych obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa, gdyż zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia  przejazdy kolejowo drogowe min. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe pojadą z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut.  

 Przebudowano 6 mostów i ponad 30 przepustów, m.in. w Mielcu, w Przecławiu, w Tuszymie, w Brzeźnicy. 

Rewitalizacja linii kolejowej 25 ma istotne znaczenie dla rozwoju województwa podkarpackiego z uwagi lokalizację w jej pobliżu znaczących obszarów i stref inwestycyjnych, a także wobec istniejącego potencjału dla ruchu pasażerskiego lokalnego i dalekobieżnego.

– Wracają połączenia pasażerskie, a więc zwiększa się dostępność i rola kolei na Podkarpaciu. Zwiększą się możliwości atrakcyjnych podróży regionalnych najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Inwestycja przyspieszy rozwój połączonych nią miejscowości i północnej części regionu – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. 

Realizacja projektu przyczyni się do przywrócenia ruchu pasażerskiego, skrócenia czasu jazdy, poprawy przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń, zwiększenia dostępności transportu kolejowego, poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych, zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, usprawnienia infrastruktury pasażerskiej.  

- Powrót połączeń kolejowych między Mielcem a Dębicą to symbol odbudowy polskiego transportu kolejowego, która następuje za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości. W ostatnich latach mamy do czynienia z ogromnym frontem robót kolejowych w całej Polsce, na Podkarpaciu również. PKP PLK sprawnie realizuje kontrakty i dzięki temu systematycznie rośnie oferta kolejowa, zarówno pasażerska jak i towarowa. Dziękuję Marszałkowi Ortylowi za decyzję o przeznaczenie środków z RPO na modernizację tej linii – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

II ETAP MIELEC – PADEW NARODOWA

Późną wiosną ogłoszony został przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew – Mielec, który obejmuje m. in. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy (otwarcie ofert nastąpiło  9. sierpnia 2021 r., wpłynęło 16 ofert, aktualnie trwa ich ocena i weryfikacja). 

W Mielcu nowy wiadukt drogowy przy ul Sienkiewicza ma zastąpić dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Planowana jest także przebudowa 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych, która zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy.

Zadaniem wykonawcy - który jest wyłaniany w oddzielnym postępowaniu, będzie budowa przejścia podziemnego w Mielcu w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To kolejne udogodnienie w obszarze mieleckiej stacji. 

- Efektem prac wykonanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii nr 25 na odcinku Mielec – Dębica jest zwiększenie dostępności kolei dla mieszkańców Podkarpacia. Rozstrzygnięcie przetargu na kolejny odcinek Mielec – Padew jeszcze bardziej ułatwi komunikację i korzystnie wpłynie na rozwój kolei jako atrakcyjnego, bezpiecznego i najbardziej ekologicznego środka transportu w regionie i kraju – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ujęte w przetargach prace związane z rewitalizacją odcinka Padew – Mielec mają planowo rozpocząć się w I kwartale 2022 r. a na budowę przejścia podziemnego w Mielcu – w IV kwartale 2021 r. Szacunkowa wartość zamówień to ponad 170 mln zł. 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama