reklama

Lekcje w czasie rzeczywistym? Nauczyciele w domu czy szkole? Co z praktykami? Wyjaśniamy problemy zdalnego nauczania

Opublikowano:
Autor:

Lekcje w czasie rzeczywistym? Nauczyciele w domu czy szkole? Co z praktykami? Wyjaśniamy problemy zdalnego nauczania - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościZdalne nauczanie dla uczniów szkół ponadpodstawowych stało się faktem. Czy mieleckie szkoły są gotowe na taki scenariusz? O sposobie nauki, czasie prowadzenia zajęć online i o praktykach dla uczniów w tym czasie pytamy mieleckie starostwo.

W poniedziałek, 19 października, w godzinach rannych została przeprowadzona online narada Andrzeja Bryły - wicestarosty powiatu mieleckiego, odpowiedzialnego za edukację, z dyrektorami szkół, dla których starostwo jest organem prowadzącym.


Celem spotkania była analiza i ocena stanu przygotowania mieleckich szkół i placówek ponadpodstawowych do zdalnego nauczania, w którym to trybie od poniedziałku pracują wszystkie szkoły tego typu w Polsce.

Na nasze pytania dotyczące różnych zagadnień związanych ze zdalnym nauczaniem odpowiada wicestarosta Andrzej Bryła

1. Czy wszystkie szkoły zawodowe i średnie są gotowe na zdalne nauczanie?

Wszystkie szkoły są przygotowane do prowadzenia zdalnego nauczania z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams. W okresie od maja do października bieżącego roku zdecydowana większość pedagogów przeszła gruntowne szkolenia w zakresie możliwości wykorzystania narzędzi edukacyjnych dostępnych na tej platformie, a uczniowie naszych szkół mają założone konta dostępu.

Powiat uczestniczył w rządowym programie "Zdalna szkoła", w ramach którego udało się doposażyć szkoły w sprzęt informatyczny, głównie w laptopy i inne niezbędne urządzenia peryferyjne. Pozwala to na właściwe prowadzenie przez nauczycieli zdalnego nauczania, a pojedyncze przypadki braku dostępu do sprzętu zgłaszane przez uczniów będą na bieżąco rozwiązywane przez szkoły na zasadzie wypożyczenia komputerów z zasobów szkolnych.

2. Nauczyciele będą prowadzić zdalne lekcje ze szkoły czy z domu?

Zajęcia zdalne będą prowadzone przez zdecydowaną większość nauczycieli z domu, jedynie około 15 procent pedagogów zdeklarowało chęć i potrzebę poprowadzenia zdalnego nauczania z macierzystej szkoły. W jednej ze szkół ten odsetek jest wyższy i sięga około 30 procent wszystkich nauczycieli tej szkoły. Jest to związane z lepszym wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i klasopracowni do zdalnego nauczania.


3. Czy starostwo zaleca prowadzenie lekcji online w czasie rzeczywistym?

Wszyscy dyrektorzy jednomyślnie, przy pełnej aprobacie organu prowadzącego uznają, że lekcje należy prowadzić w czasie rzeczywistym, zgodnie z obowiązującym daną klasę tygodniowym rozkładem zajęć. W szczególnych sytuacjach pojedyncze godziny mogą być realizowane w innym terminie, ale o tym decydować będą dyrektorzy na wniosek nauczycieli po poinformowaniu zainteresowanych uczniów.

Ustalono też, że lekcja prowadzona w trybie zdalnym może trwać od 30-45 minut i będzie to uzależniane od specyfiki danej szkoły oraz przedmiotu. Starostwo rekomenduje prowadzenie lekcji zdalnych w wymiarze 35 minut. Pozwoliłoby to na optymalne wykorzystanie czasu prowadzenia zajęć i przygotowania materiałów na poszczególne moduły nauczania.

4. Co z uczniami szkół zawodowych, którzy mieli praktyki (warsztaty) we własnych placówkach szkolnych?

Zdecydowanie największym wyzwaniem, ale też i dość dużym problemem będzie realizacja w tym czasie zdalnej nauki zajęć praktycznych. Zgodnie z rozporządzeniem mają się one odbywać w trybie stacjonarnym i skorelowanie ich z przedmiotami ogólnokształcącymi będzie wymagało dużo starań ze strony dyrektorów szkół zawodowych.

Należy w tym miejscu podkreślić dodatkową trudność wynikającą z faktu współrealizacji wielu zajęć praktycznych przez szkoły zawodowe z CKPiDN w ramach Regionalnego Centrum Nowoczesnych Technologii Wytwarzania.

Realizacja zajęć praktycznych będzie szczegółowo omówiona przez zainteresowanych dyrektorów, tak aby efekty edukacji zawodowej były w pełni satysfakcjonujące uczniów i pozwoliły na pełną realizację celów kształcenia zawodowego.


 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE