Coraz częściej i głośniej samorządowcy mówią o kolei aglomeracyjnej. Szacunkowy koszt jej powstania to 580 mln zł. Celem tej inwestycji jest usprawnienie komunikacji i zmniejszenie natężenia ruchu na zatłoczonych drogach Podkarpacia. Samorządowcy liczą na to, że sporo osób zamieni swój samochód na pociąg.
Remont i przystanek
Urzędnicy planują, że pasażerowie będą przewożeni na czterech liniach: Rzeszów – Dębica, Rzeszów- Przeworsk, Rzeszów - Kolbuszowa i Rzeszów - Strzyżów. Chodzi o to, aby w łatwy i szybki sposób dostać się do stolicy Podkarpacia.
W mieście nad Nilem, w ramach PKA, wyremontowany zostanie dworzec przy ulicy Ruczki. Powstanie też spory parking, aby podróżni mogli zostawić swoje samochody i dalej ruszyć pociągiem.
W ramach przedsięwzięcia zostanie również zmodernizowanych kilkadziesiąt przystanków, a kilkanaście kolejnych powstanie od podstaw. Jednym z nim będzie zupełnie nowy przystanek kolejowy w Kolbuszowej Górnej (przysiółek Wojków).
Wybudowane lub przebudowane zostaną także drogi dojazdowe i parkingi w systemie "parkuj i jedź". Zadanie obejmuje m.in. rozbudowę parkingu w Widełce. Dodatkowo powstaną chodniki i stojaki na rowery. Nowoczesna infrastruktura ma zachęcić do częstszego korzystania mieszkańców regionu z przejazdów kolejowych.
Nowością ma być także linia z Rzeszowa do portu lotniczego w Jasionce, na wzór tej, jaka obsługuje port lotniczy w podkrakowskich Balicach.
Nowe pociągi
W ramach PKA samorząd województwa zamówił także nowe pociągi. Dostarczy je firma Newag, z którą już podpisano umowę. Będzie to osiem trójczłonowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym oraz dwa pociągi dwuczłonowe z napędem spalinowym.
Umowa opiewa na kwotę 195,8 mln zł. - To bardzo duże przedsięwzięcie – tak o PKA mówił podczas podpisania umowy marszałek Władysław Ortyl. - Całość tego projektu, jakim jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, opiewa na ok. 550 mln złotych. Mam na myśli całość inwestycji, czyli zakup pociągów, ale też modernizację linii i budowę zaplecza technicznego dla pojazdów kolejowych. To wszystko będzie w ramach projektu, który pozwoli na bezpieczny, szybki i komfortowy transport z takich miast jak Przeworsk, Kolbuszowa czy Dębica - dodał marszałek Podkarpacia.
Kiedy ruszą?
Łącznie zakupione pojazdy będą mieć ponad 3 tys. miejsc dla pasażerów, w tym 1314 miejsc siedzących. Jak informują podkarpaccy urzędnicy, każdy z pociągów będzie dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Dzięki rampie łatwiej będzie też wsiadać i wysiadać m.in. matkom z małymi dziećmi czy rowerzystom, dla których będą wydzielone miejsca do przewożenia rowerów.
W każdym pojeździe będzie zainstalowany system urządzeń do obsługi biletów, także z możliwością zakupu biletu. Dostępne będzie także wi-fi.
- Przedziały pasażerskie będą wyposażone w system gaszenia pożaru, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzanie składu oraz system zliczania podróżnych - wyliczają podkarpaccy urzędnicy.
Firma Newag, zgodnie z umową, ma dostarczyć pojazdy do końca III kwartału 2020 roku. Pierwsze pociągi ruszą na tory od stycznia 2021 r. - najpierw na wybranych liniach, a później, po wybudowaniu w 2023 r. linii kolejowej do lotniska Rzeszów - Jasionka, także na tej trasie.
Nowe pociągi będą kursować na liniach PKA w relacjach:
Rzeszów – Dębica na linii 91
Rzeszów - Przeworsk na linii 91
Rzeszów – Kolbuszowa na linii 71
Rzeszów – Strzyżów na linii 106
Rzeszów – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka