Prace na 32-kilometrowym odcinku torów pomiędzy 44-tysięczną Dębicą a 60-tysięcznym Mielcem dobiegają końca. Trwają ostatnie prace przy budowie peronów. W połowie grudnia ubiegłego roku dokonano odbiorów technicznych na przystankach Tuszyma, Dąbie i Pustków. Obecnie trwa przebudowa peronów na stacji Kochanówka Pustków i Pustynia. Linia na opisanym odcinku jest już przejezdna.
Pierwsze pociągi, na razie towarowe na zmodernizowanym odcinku torów pojawiły się we wrześniu ubiegłego roku. Składy obsługują bocznice Zakładów Chemicznych w Pustkowie.
Z informacji, które przekazał nam zespół prasowy PKP PLK S.A. jeszcze w październiku ubiegłego roku pierwsze pociągi osobowe na trasie Mielec-Dębica miały się pojawić na wiosnę tego roku. Niedawno na łamach miesięcznika Rynek Kolejowy skonkretyzowano to podając, że będzie to marzec tego roku.
Dziś już jednak wiadomo, że termin ten jest nierealny, a pierwsze pociągi osobowe w Mielcu pojawią się dużo później.
Jak przekazał nam Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, który jest inwestorem modernizacji linii kolejowej Mielec-Dębica, uruchomienie pierwszych pociągów osobowych na tej trasie planuje się na 1 września.
Linia jest gotowa, a pociągi pojawią się na niej dopiero we wrześniu. Dlaczego?
- Żeby po linii kolejowej mogły jeździć pociągi osobowe musi ona uzyskać wszystkie dopuszczenia do prowadzenia ruchu, a to może potrwać – stwierdził Tomasz Leyko. - Poza tym musi co jeździć po tej linii, muszą być odpowiednie autobusy szynowe – dodał. - A w tej chwili brakuje wolnych spalinowych autobusów szynowych do obsługi tej linii. Część jest użytkowana na innych liniach, część jest w remoncie.
Ze słów Tomasza Leyko wynika, że w momencie uruchomienia przewozów pasażerskich na linii Mielec -Dębica pojawi się 4 pary autobusów szynowych z których jedną parę należy rozumieć jako przejazd na trasie Dębica- Mielec- Dębica. Po zmodernizowaniu odcinka torów Mielec – Padew Narodowa, która jest w tej chwili na etapie przygotowywania odpowiedniej dokumentacji, będą się mogły pojawić 2 kolejne pary autobusów szynowych na trasie Dębica przez Mielec do Tarnobrzega.
Koszt modernizacja 32 kilometrowego odcinka torów na trasie Dębica – Mielec to 297 mln zł, z czego 209 mln zł pochodzi z Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, pozostałe kwota ze środków Urzędu Marszałkowskiego.
Zgodnie z odpowiednią umową zawartą z Samorządem Województwa Podkarpackiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończy przygotowywanie dokumentacji na modernizację kolejnego odcinka linii od Mielca do Padwi Narodowej. Szacowana wartość prac na tym odcinku to kolejne ok. 160 mln zł, które mają być wyasygnowane, tak jak poprzednio, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Swój wkład w to zadanie mają także wnieść lokalne samorządy, a w jego ramach oprócz modernizacji linii Mielec – Padew Narodowa ma zostać wybudowany m.in. wiadukt nad linią kolejową i ulicą Sienkiewicza.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.