reklama

W Mielcu wreszcie pojawią się pociągi osobowe. Wiemy kiedy i ile

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Fot. Archiwum

W Mielcu wreszcie pojawią się pociągi osobowe. Wiemy kiedy i ile  - Zdjęcie główne

Prace modernizacyjne na 32 kilometrowym odcinku Mielec-Dębica dobiegają końca. | foto Fot. Archiwum

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Dobiegają końca prace modernizacyjne na podkarpackim odcinku linii 25 między Mielcem a Dębicą. Wiemy już kiedy dokładnie na stacji Mielec pojawi się pierwszy pociąg osobowy i ile takich pociągów będzie na dobę.
reklama

Po zdegradowanej linii kolejowej pomiędzy 44-tysięczną Dębicą i  60-tysięcznym Mielcem  od lat nie kursowały żadne pociągi pasażerskie.  Za sprawę wziąły się jednak  władze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarapckiego,   przygotowały odpowiedni program rewitalizacji tej linii o wartości 296 mln zł,  z czego 209 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 i wiosną 2019 roku przystąpiono do prac modernizacyjnych.
 

Za realizację całości tego  zadania odpowiedzialna jest duża państwowa spółka -   PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dziś prace te dobiegają końca.  

W połowie grudnia dokonano odbiorów technicznych peronów na przystankach Tuszyma, Dąbie i Pustków. Obecnie trwa przebudowa peronów w stacji Kochanówka Pustków oraz Pustynia. Są już ścianki peronowe, przygotowywana będzie nawierzchnia. W kilku lokalizacjach trwa wzmocnienie podtorza, prowadzone są roboty wykończeniowe przy obiektach inżynieryjnych oraz na przejazdach kolejowo-drogowych – powiedziała na łamach miesięcznika „Rynek Kolejowy” Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Kiedy pierwsze pociągi osobowe pojawią się w Mielcu?

3 września ubiegłego roku na zmodernizowanym już 25 kilometrowym  odcinku  torów  pomiędzy Mielcem, a Kochanówką Pustków  pojawiły się pierwsze pociągi towarowe. Składy obsługują bocznice Zakładów Chemicznych w Pustkowie.

Cały 32 kilometrowy  odcinek linii 25 pomiędzy Mielcem, a Dębicą  ma być przygotowany do kursowania pociągów jeszcze w styczniu tego roku, ale dla potrzeb ruchu pociągów regionalnych trzeba będzie zakończyć budowę i odebrać perony.

Po 32-kilometrowym odcinku linii najpierw mają jeździć pociągi regionalne uruchamiane na zlecenie podkarpackiego urzędu marszałkowskiego. W dokumentacji przedprojektowej inwestycji założono, że marszałek zamówi 6 par pociągów regionalnych na dobę na odcinku Dębica – Mielec, z których dwie pary pojadą dalej – do Tarnobrzegu.

Do obsługi tego połączenia przeznaczone mają być dwa autobusy szynowe serii SA109, które właśnie przechodzą naprawę główną z modernizacją w  zakładach naprawczych SPS Mieczkowski. Przewozy osobowe  na linii mają ruszyć w marcu.

Przypomnijmy, że od stycznia  tego roku działa już na Podkarpaciu Kolej Aglomeracyjna, dzięki czemu mieszkańcy Mielca i okolic będą mieli możliwość zorganizowania w Dębicy dogodnej przesiadki na szybkie i nowoczesne pociągi w kierunku Rzeszowa

Potem przyjdzie kolei na Intercity

Również PKP Intercity S.A.  zapowiedziało, że pociągi dalekobieżne wrócą do Mielca o czym informowaliśmy już  na łamach naszego portalu kilka dni temu. Deklaracja taka padła podczas podpisania wieloletniej umowy na świadczenie międzywojewódzkich przewozów, którą spółka podpisała z Ministerstwem Infrastruktury.

Na razie jest za wcześniej by mówić o dokładnej  dacie powrotu pociągów do Mielca, zwłaszcza w obliczu niedostatku lokomotyw spalinowych w spółce, a jak wiadomo odcinek do Mielca nie jest zelektryfikowany.

Dotychczasowy Krajowy Plan Transportowy w scenariuszu podstawowym zakładał kursowanie dwóch par codziennych pociągów międzywojewódzkich przez Mielec.

Zakres projektu dla linii 25

Oprócz dobiegającej końca modernizacji 32 kilometrowego odcinka Mielec- Dębica, prace  modernizacyjne  linii nr 25 obejmują też kilka innych odcinków torów.

Zgodnie z odpowiednią umową zawartą z Samorządem Województwa Podkarpackiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończy  przygotowywanie dokumentacji  na modernizację kolejnego odcinka linii  od Mielca do Padwi Narodowej. Szacowana wartość prac na tym odcinku to ok. 160 mln zł, które mają być wyasygnowane, tak jak poprzednio, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.

Swój wkład w to zadanie  mają także wnieść lokalne samorządy, a w jego ramach  oprócz modernizacji linii  Mielec – Padew Narodowa  ma zostać wybudowany m.in. wiadukt nad linią kolejową  i ulicą Sienkiewicza.

Ponadto  w ramach Programu Polska Wschodnia, PKP PLK S.A.  modernizuje także odcinek linii 25 pomiędzy Sandomierzem a Skarżyskiem-Kamienną.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama