Całość składa się z kilku wyodrębnionych wątków, które stale przeplatają się w jego fotografiach. Zdjęcia te doskonale opisują człowieka i jego otoczenie. Fotografia ludzi i miejsc, powrotów i odkryć na nowo. Zdjęcia uliczne będące zapisem autentyczności, jak fotografie warszawskiej ulicy lat 50 czy paryskie nastroje dekadę później. Jest kilka fotografii z Moskwy z początku lat 60. Są też zdjęcia bardzo rzadko do tej pory pokazywane jak np. fotografie z lat 60 wykonane w Sztokholmie. Wśród portretów odnajdziemy ludzi znanych, związanych z kulturą i sztuką nie tylko z Polski (Cybulski, Czyżewska, Braunek, Jędrusik) ale i z Niemiec np. bardzo ważnego dla sztuki współczesnej niemieckiego artysty Josepha Beuysa.
Bardzo trudno w kilku zdaniach opisać bogatą i różnorodną twórczość Tadeusza Rolke. Fotografować zaczynał już w latach 40. ubiegłego a w latach 50. jego główne zainteresowania skierowały się w stronę fotografii prasowej. Następna dekada to praca dla nowatorsko redagowanych pod względem graficznym pism takich jak „Polska” czy Ty i Ja” oraz intensywna dokumentacja środowisk artystycznych i intelektualnych, skupionych wokół warszawskiej galerii Foksal. Pobyt W Niemczech przypada na lata 70. Tam kontynuuje swoje fotograficzne pasje ale już jako fotograf niezależny zamieszczając swoje zdjęcia w renomowanych tygodnikach np. takich jak Stern czy Spiegel. Wykonuje również wiele zdjęć związanych z niekonwencjonalna scena awangardowych teatralnych festiwali np. we Francji w Holandii. Jednocześnie realizuje swoje autorskie cykle jak np. słynny już fotoreportaż z hamburskiego targowiska Fishmarkt. Interesuje go moda, która fotografował w sposób dosyć prekursorski w Polsce w latach 60, jest obecny na paryskich pokazach, gdzie powstaje cała seria zdjęć z cyklu pret-à-porter ukazujących niezupełnie znane kulisy kreatorów ówczesnej mody. Po powrocie do Polski w latach 80 tworzy własne bardziej indywidualne cykle zdjęć m.in. serię aktów („Beatrycze”), jest również pomysłodawcą i kuratorem wystawy „Przemoc, seks, nostalgia”. Stale utrzymuje ścisłe kontakty z artystami kreującymi najnowsze tendencje w sztuce polskiej, jest stałym korespondentem wydawanego w Niemczech prestiżowego pisma o sztuce „art.” zamieszczając tam i promując fotografie twórczości polskich artystów awangardowych. W latach 90. współpracuje z tygodnikami Wprost, i Magazynem Gazety Wyborczej. Od 1997 roku zaczyna prezentować swoje prace, poczynając od wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Jest wieloletnim członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, jurorem wielu konkursów fotograficznych, zajmował się dydaktyką wykładając w Warszawskiej Szkole Fotografii i w katedrze Reportażu na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Posłuchaj Tadeusza Rolke:
Posłuchaj Marka Grygiela: