Tysiące osób z Mielca, powiatu i województwa uczestniczyło w wielkim święcie Aeroklubu Mieleckiego im. Braci Działowskich. 70-lecie stowarzyszenia zorganizowane z wielką pompą było okazją do prezentacji umiejętności lotniczych.
I tak byliśmy świadkami akrobacji solowej w wykonaniu JAK-52, a także wychowanka Aeroklubu Mieleckiego – pil. Radosława Rumszewicza. Wielką atrakcją był pokaz dynamiczny samolotu MIG-29 w wykonaniu kpt. pil. Adriana Rojka.
Zobaczyliśmy też Wilgę 35 z szybowcem na holu i Gawrona z szybowcem na holu. Po skokach spadochronowych z An2. Kolejna część pikniku były prezentacją w locie grupowym: Piper Seneca, Piper Seneca i M-20 Mewa oraz M-28. Po godzinie 17 swój pokaz miał ORLIK TEAM z Radomia. Przyszedł też czas na prezentację w locie naszego mieleckiego Black Hawka.
Decybele nad Mielcem
Niewątpliwą atrakcją pikniku był lot pokazowy MiG-a 29. W Mielcu pojawił się pierwszy raz, dlatego przyciągnął ogromną publiczność. Dynamiczny pokaz naddźwiękowego samolotu MiG-29, którego z wielkim hukiem poderwie kpt. pil. Adrian Rojek, był prezentacją pilotażowego kunsztu na najwyższym poziomie. W ruch poszły aparaty i telefony. Każdy chciał uwiecznić te kilka minut myśliwca na mieleckim niebie.
Aeroklub Mielecki tak przedstawił MiG-a: Samolot MiG-29, który pierwszy raz w historii dotknie pasa startowego lotniska w Mielcu, to maszyna konstrukcji lat 70. Z biało-czerwoną szachownicą samoloty latają od 1989 roku. Na wyposażeniu polskiej armii są 32 myśliwce tego typu, które stacjonują w bazach w Mińsku Mazowieckim i Malborku (do nas MiG przyleciał z Mazowsza).
Mimo swojego wieku MiG-29 – samolot czasów radzieckich, jest w dalszym ciągu mocno eksploatowany przez wiele państw. Jego ciągła modernizacja czyni go sprawdzonym samolotem pola walki o niezwykłych właściwościach aerodynamicznych i pilotażowych. I o tym przekonaliśmy się podczas jego widowiskowej prezentacji w powietrzu.
Nie tylko w powietrzu
Podczas pikniku obejrzeliśmy wystawę statyczną z zabytkowymi szybowcami, które przez te 70 lat istnienia aeroklubu były wykorzystywane do szkolenia i treningu pilotów. Do tej kolekcji nalezą m.in.: SZD-9 Bocian 1D, SZD-12 Mucha, SZD-22 Mucha Std, SZD-30 Pirat, SZD-48-3 Jantar, PW-2 Gapa czy B1-PW-5.
Był również wóz transportowy typu KRAKUS, służący do dziś do przewożenia szybowców z samochodem marki NYSA niegdyś wykorzystywanym do działalności AM. Pojawiły się też samoloty sportowe prywatnych użytkowników i szkół lotniczych, a także biorące udział w pokazach dynamicznych.
Posłuchaj rozmowy z wiceprezydentem Mielca Janem Myśliwcem:
Posłuchaj rozmowy z legendarnym pilotem i konstruktorem mieleckich samolotów Edwardem Margańskim:
Posłuchaj rozmowy z pilotem Radosławem Rumszewiczem:
Zobacz fragment pokazu samolotów historycznych:
Zobacz fragment prezentacji śmigłowca Black Hawk:
Polecamy naszą galerię zdjęć.
Korso było patronem medialnym 70-lecia Aeroklubu Mieleckiego.