PEŁNA TREŚĆ LISTU.
Szanowny Panie Ministrze,
W związku z pojawieniem się do wiadomości publicznej treści listu otwartego spółki Kronospan Mielec, który dotyczy uchylenia postanowienia Marszałka Województwa Podkarpackiego w zakresie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności dla decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane dla instalacji eksploatowanych przez zakład Kronospan w Mielcu, a w szczególności załączonych do listu wyników badań, pragniemy poinformować, że w ostatnim raporcie Inspektorat PWIOŚ dokonał szczegółowej weryfikacji tzw. raportów samo-kontrolnych spółki i stwierdził naruszenie w zakresie niezgodności wyników ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Ministra Środowiska (Dz.U. Nr215, poz. 1366).
Stwierdzono m.in., że w sprawozdaniach samo kontrolnych realizowanych przez akredytowane laboratorium w latach 2016/2017 nie udzielano informacji w zakresie obciążenia instalacji, dla której realizowano pomiar. Informowano jedynie o aktualnej mocy palnika w komorze spalania. Po przeprowadzeniu analizy, inspektorat PWIOŚ stwierdził, że podawanie parametru mocy palnika nie określa faktycznego obciążenia instalacji w trakcie realizowania pomiarów. Powyższe stwierdzenie jest wynikiem przeprowadzonej analizy powiązań technologicznych poszczególnych urządzeń, które wchodzą w skład ciągu technologicznego suszarni wiórów. Nie podawano także obciążenia suszarni materiałem poddawanym suszeniu wyrażonym w procentach lub tonach.
Powyższa informacja udzielona w ostatnim protokole PWIOŚ z maja b.r. poddaje w wątpliwość czy realizowany przez zakład tzw. auto-monitoring jest rzetelny, zwłaszcza, że przedłożony obecnie dla Sz. Pana Ministra najnowszy raport firmy WESSLING, który był realizowany na zlecenie Prezydenta Miasta Mielca także nie zawiera informacji w zakresie obciążenia źródła emisji w czasie wykonywanych pomiarów. Z naszej analizy archiwalnych raportów samo-kontrolnych zakładu wynika, że podawana moc palnika w trakcie pomiarów wynosiła zaledwie od 28 MW do 43 MW, więc była znacznie niższa od zainstalowanej mocy maksymalnej, która formalnie wynosiła przed modernizacją 65MW, a obecnie została zwiększona do 90MW mocy termicznej.
Prosimy zatem Sz. Pana Ministra o szczegółową analizę naruszeń i popełnionych wykroczeń, które wykazał PWIOŚ w ostatnim raporcie pokontrolnym. Mamy obawy co do wiarygodności realizowanych pomiarów przez zakład, a co gorsza, co do poprawności naliczania dotychczasowych opłat za korzystanie ze środowiska. Nie sposób także nie zadać sobie pytania, dlaczego dopiero teraz PWIOŚ przeprowadził tak wnikliwą analizę archiwalnych raportów samo kontrolnych pod względem formalno-prawnym i dlaczego te niekompletne raporty były przyjmowane przez departament OŚ przy UMWP w Rzeszowie? Potwierdza to także osobista adnotacja dyrektora departamentu, który udzielił informacji do udostępnionych w kwietniu b.r. materiałów, że w wykazach wielkości emisji rocznych za 2016 i 2017 znajdują się dane, nasuwające zastrzeżenia i będą one dogłębnie analizowane i korygowane.
Stowarzyszenie Specjalna Strefa Ekologiczna