Droga do wejścia na rynek bukmacherski w Polsce jest długa, wyboista i kosztowna. Wysoki stopień jej skomplikowania wynika z restrykcyjnych wymogów prawnych stosowanych wobec firm, które chcą oferować w Polsce możliwość obstawiania wyników za pieniądze. W poniższym artykule omówimy pokrótce wymagania dla podmiotów starających się o licencję.
Wymagania formalne
Aby móc rozpocząć legalną działalność bukmacherską na polskim rynku, trzeba złożyć wniosek o licencję, uregulować wymagane opłaty i uzbierać mnóstwo dokumentów niezbędnych do weryfikacji przez urzędników Ministerstwa Finansów, którzy zajmują się wydawaniem zezwoleń. Nie każda firma może jednak uzyskać licencję – dostępna jest ona wyłącznie dla:
- spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych z siedzibą w Polsce,
- spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (albo spółek działających na zasadach właściwych dla tych spółek) zarejestrowanych w państwach UE lub EFTA, które ustanowią przedstawicielstwo lub oddział w Polsce.
Co istotne, minimalny kapitał zakładowy, którym musi dysponować spółka chcąca wejść na rynek bukmacherski, wynosi aż 2 mln zł.
Warunki konieczne
Jeśli chodzi o działalność w Internecie, prawo hazardowe nakłada na bukmacherów obowiązek wykorzystywania wyłącznie domen przypisanych do polskich stron internetowych, czyli z końcówką .pl (źródło: Wygranaonline). Z kolei wszelkie zakłady oraz dane na temat graczy i obstawionych wyników powinny być archiwizowane przez 5 lat, tak aby można było odtworzyć przebieg dowolnej transakcji.
We wniosku o zezwolenie na urządzanie zakładów bukmacherskich należy udokumentować legalność pochodzenia kapitału przeznaczonego na rozpoczęcie działalności. Podmiot starający się o zezwolenie ma ponadto obowiązek potwierdzenia, że nie zalega z podatkami, składkami ubezpieczeniowymi ani opłatami celnymi. Kolejnym wymaganiem nakładanym przez prawo wobec podmiotów planujących wejść na polski rynek bukmacherski jest udowodnienie, że spółka stosuje się do przepisów regulujących prowadzenie rachunkowości.
Na rozpatrzenie wniosku Ministerstwo Finansów ma 6 miesięcy od daty jego złożenia. Warto postarać się, aby wniosek nie zawierał żadnych braków lub błędów formalnych.
Opłaty
Konieczność załatwienia dziesiątków pism i wypełnienia równie dużej liczby dokumentów to nie wszystko – oprócz tego każda spółka, która wchodzi na polski rynek, jest zobligowana do uiszczenia wielu opłat. Naliczane są one w odniesieniu do kwoty bazowej, która w 2018 r. wynosi dokładnie 4474 zł. Jeśli chodzi o konkretne koszty, to przedstawiają się one następująco:
- 2000% kwoty bazowej (89 480 zł) – wydanie licencji,
- 50% kwoty bazowej (2 237 zł) – koszt wydania zezwolenia na otwarcie każdego pojedynczego punktu przyjmowania zakładów,
- 2000% kwoty bazowej (89 480 zł) – opłata za możliwość urządzania zakładów przez Internet,
- 5000% kwoty bazowej (223 700 zł) – koszt wydania zezwolenia na jedną stronę internetową wykorzystywaną do świadczenia usług bukmacherskich,
Ponadto, spółka musi posiadać jeszcze min. 2 000 000 zł – minimalna wysokość kapitału zakładowego oraz wnieść zabezpieczenia finansowe, które również są bardzo wysokie.
Nietrudno policzyć, że nawet przy jednym punkcie stacjonarnym i jednej stronie internetowej już na samym starcie spółka musi dysponować środkami finansowymi w wysokości kilku mln zł. Bariera wejścia na rynek jest więc bardzo duża i mocno zawęża liczbę podmiotów, które mogą być tym potencjalnie zainteresowane. Nic dziwnego, że tak wolno przybywa w Polsce nowych, legalnych bukmacherów. Trzeba jednak pamiętać, że posiadanie licencji jest niezbędne do oferowania w Polsce zakładów bukmacherskich, gdyż za świadczenie takich usług bez posiadania zezwolenia grożą bardzo wysokie kary finansowe, a nawet kara pozbawienia wolności do lat 3. Osoby, które korzystają z usług nielegalnych bukmacherów również podlegają każe finansowej. Uzyskanie zezwolenia jest więc obowiązkiem każdego bukmachera, który chciałbym działać na polskim rynku.