Reklama

Czy mieleckie szkoły ponadpodstawowe kształcą pod lokalny rynek pracy?

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: Starostwo Powiatowe w Mielcu

 Czy mieleckie szkoły ponadpodstawowe kształcą pod lokalny rynek pracy? - Zdjęcie główne

Należy mocniej postawić na profesjonalne poradnictwo zawodowe | foto Starostwo Powiatowe w Mielcu

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Czy mieleckie szkoły mają optymalną ofertę kształcenia, biorąc pod uwagę lokalny rynek pracy? Czy należałoby coś zmienić? Z danych powiatowych wynika, że pracodawcy poszukują głównie absolwentów po szkołach branżowych oraz posiadających w ręku zawody techniczne. Ważnym aspektem mającym duże znaczenie w tej sprawie jest rzetelne doradztwo zawodowe na koniec szkoły podstawowej oraz w szkole ponadpodstawowej, po którym młodzież bardziej świadomie dokona wyboru odpowiedniej ścieżki rozwoju.

Na temat powiązania edukacji i lokalnego rynku pracy wypowiedział się Grzegorz Durak - dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Mielcu.

- Temat edukacji pod potrzeby rynku pracy to skomplikowane zagadnienie. Charakterystyka naszego powiatu i zapotrzebowanie zgłaszane przez pracodawców wskazuje, że powinniśmy postawić na kształcenie specjalistów w zawodach technicznych. Nie możemy jednak odmówić młodzieży nauki w szkołach ogólnokształcących lub na profilach, po których ukończeniu bardzo trudno o zatrudnienie - mówi Grzegorz Durak.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy podkreśla, że należy jednak mocniej postawić na profesjonalne poradnictwo zawodowe, zarówno w ostatnich klasach szkoły podstawowej jak i w szkołach średnich, aby w sposób otwarty i rzetelny informować młodzież i rodziców o możliwych ścieżkach kariery zawodowej. 

- Nie jest prawdą, że wszyscy muszą studiować i należy pamiętać, że dziś dobry fachowiec po szkole branżowej często zarabia znacznie więcej niż osoba z wykształceniem wyższym. Inną istotną sprawą jest rozwijanie kształcenia w zawodach przyszłości opartych na nowoczesnych technologiach, programowaniu, automatyzacji i robotyzacji czy systemach sztucznej inteligencji - dodaje.

Grzegorz Durak stwierdził, że bardzo ważną kwestią jest również jakość kształcenia, ciągłe rozwijanie i doskonalenie kompetencji nauczycieli oraz współpraca szkół z lokalnymi pracodawcami. 

- Młodzież powinna mieć zapewniony dostęp zarówno do odpowiedniego zaplecza jak i kadry, która będzie dysponowała najnowszą wiedzą i przekaże ją w atrakcyjny sposób. Niezbędna jest również możliwość zdobycia praktycznych umiejętności. W tym przypadku kluczowa jest współpraca szkół i lokalnych przedsiębiorców.

Dodatkowo istotną rzeczą jest uzyskania przez uczniów potwierdzenia kwalifikacji w postaci certyfikatów umożliwiających wykonywanie zawodu i zwiększających atrakcyjność na rynku pracy. Wydaje się, że to właśnie te aspekty związane z kształceniem pod potrzeby rynku pracy wymagają ciągłego doskonalenia i ulepszania - dodał.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy