reklama
reklama

Czy betonowe koryta przy chodniku w gminie Czermin są zagrożeniem? Według mieszkańców tak [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie:

Czy betonowe koryta przy chodniku w gminie Czermin są zagrożeniem? Według mieszkańców tak [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne

Betonowe odwodnienia ma głębokość 0,5 metra. Zdaniem mieszkańców w tych miejscach jest niebezpiecznie | foto AŁ

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościOd czerwca 2020 roku trwa przebudowa drogi gminnej Grądy – Gizowa w Czerminie na długości ponad dwóch kilometrów. Inwestycja drogowa polega na przebudowie nawierzchni, odwodnienia oraz budowie chodnika dla pieszych w pasie drogowym. Mieszkańcy, których domy znajdują się wzdłuż remontowanego odcinka, mają jednak zastrzeżenia co do zastosowanych w tym miejscu pewnych rozwiązań. Przede wszystkim zwracają uwagę na betonowy kanał o głębokości 50 cm, miejscami ułożony tuż obok chodnika. Według mieszkańców umiejscowienie betonowego rowu tuż obok chodnika grozi nieszczęściem.
reklama

Wykonawcą wszystkich robót drogowych na tym odcinku jest firma "BRUK-DAR" Dariusz Skawiński z Brnia Osuchowskiego, która w przetargu przedstawiła najkorzystniejsza ofertę i spośród 8 ofert uzyskała najwyższą ilość punktów. Cena ofertowa przedstawiona przez ww. firmę to 2 873 600 zł, a długość okresu gwarancji to 60 miesięcy. Wszystkie prace, zgodnie z umową, mają się zakończyć do dnia 15 października 2021 r.

reklama

 

Niebezpieczne odwodnienie?

 

W miejsce rowu powstał betonowy kanał o głębokości 50 cm, miejscami ułożony tuż obok chodnika. Według mieszkańców umiejscowienie betonowego rowu grozi nieszczęściem. Np. rodzic idący chodnikiem z dwójką dzieciaków może mieć problem, a dzieci muszą być trzymane za rękę, ponieważ wpadnięcie w kanał grozi poważnym urazem. Jazda rowerem w tych miejscach (szczególnie dzieci lub starszych) również jest wyjątkowo niebezpieczna.

Niebezpieczne odwodnienie

Zdaniem mieszkańców, te betonowe koryta powinny być przykryte lub odgrodzone.

Z takimi pytaniami i obawami mieszkańców zwróciliśmy się do Urzędu Gminy w Czerminie, który odpowiada mieszkańcom:

reklama

- Ogrodzenia są stosowane przy głębokości powyżej 0,5 m. Chodnik ma szerokość normatywną dla pieszych, natomiast nie był nigdy przewidywany do jazdy rowerem.

- Zastosowanie tego rodzaju odwodnienia podyktowane było koniecznością utrzymania odbioru wody nie tylko z drogi, ale również z przyległego terenu, jak również ilością terenu dostępnego do wykonania wszystkich elementów, jak jezdnia, chodnik i odwodnienie – tłumaczy pracownik urzędu zajmujący się drogami gminnymi.

- Inną zaletą takiego rozwiązania jest to, że pozwala ono na łatwiejsze utrzymanie drogi i chodnika w zimie, ponieważ jest miejsce na gromadzenie śniegu.

Rowy kryte sprawdzają się w przypadku odprowadzenia wody tylko z jezdni, natomiast przy przyjmowaniu wody z terenu przyległego lepszym rozwiązaniem są rowy otwarte, ponieważ mogą pomieścić większe ilości wody, która siłą rzeczy jest zanieczyszczona resztkami roślin i mułem – dodaje.

reklama

 

Podtopienia?

 

Mieszkający przy remontowanej drodze opowiadają również, że przy większych opadach deszczu, gdy były jeszcze rowy, zdarzały się podtopienia. Teraz, kiedy zamiast dużego rowu jest betonowe koryto, obawiają się wystąpienia podtopień i tworzenia się "jeziorek" na podwórkach.

W tym przypadku urzędnicy gminni również uspokajają, twierdząc, że główną przyczyną podtopień w tej okolicy jest płaski teren. - Z powodu bardzo małych spadków podłużnych oraz trawiastego dna i szybko zamulających się przepustów pod zjazdami spływ wody był bardzo powolny, dlatego też zastosowano umocnienie dna rowu w celu udrożnienia spływu wody. Wprawdzie rów przydrożny jest do odprowadzenia wody z drogi, ale raczej nikt nie zabrania jej odprowadzenia również z podwórka – odpowiadają urzędnicy.

reklama

Kolejna sprawa dotyczy postępu prac. Mieszkańcy twierdzą, że zakończenie prac jest planowane na pażdziernik 2021 roku. Z ich relacji wynika, że od stycznia do maja br. na placu budowy nic się nie działo. Tutaj odpowiedź urzędu jest krótka: - Prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem.

 

Kamień z gliną?

 

Mieszkańcy również zwracają uwagę na jakość materiałów używanych przy budowie, a konkretnie chodzi o podsypkę kamienia przy przepustach. Według nich kamień drogowy jest złej jakości, gdyż jest zmieszany z gliną.

Kamień po deszczu trafił do rowu

- Na wszystkie materiały użyte na etapie budowy drogi są wystawiane atesty i normy, jakim odpowiada dany materiał. Wszystkie materiały przed wbudowaniem są sprawdzane przez inspektora nadzoru i dopiero wtedy jest materiał wbudowywany – brzmi odpowiedź Urzędu Gminy w Czerminie.

Miejmy nadzieję, że wszystkie prace zakończą się w terminie, a wszystkie wątpliwości mieszkańców co do sposobu i jakości wykonania będą na bieżąco tłumaczone i omawiane z zainteresowanymi osobami.

 

Zgodnie z projektem na remontowanej drodze wykonane zostaną m.in. następujące prace:

 

• przebudowa 116 zjazdów,

• przebudowa odwodnienia na całej długości odcinka ww. drogi, tj. 2080 mb,

• budowa chodnika w obszarze zabudowanym, o łącznej długości 1 786 mb,

• przebudowa skrzyżowania z drogą gminną

• remont mostu żelbetowego na rzece Łukawiec,

• nowe wykonanie dwuwarstwowej nawierzchni bitumicznej na całej długości przebudowywanego odcinka drogi,

• wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama