Prawidłowe wykonanie umowy przewozu
Usługi kurierskie w podstawowym wymiarze dotyczą odbioru przesyłki od nadawcy, przyjęcia jej do transportu oraz przekazania paczki do rąk własnych odbiorcy. Zawierając umowę z firmą kurierską, podpisujemy umowę przewozu, w której przewoźnik zobowiązuje się do prawidłowego, należytego jej wykonania.
Firma kurierska jest odpowiedzialna za uszkodzenie przesyłki przy przewozie czy w trakcie samego doręczania jej adresatowi, jak i za jej zgubienie, kradzież lub ubytek. Odpowiedzialność za należyte wykonanie umowy przewozu zostaje wyłączona tylko w jednym przypadku – kiedy utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki zaistniały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, a nie zostały wywołane z winy przewoźnika, z właściwości towaru albo przez siłę wyższą.
Przesyłka niedostarczalna
Kurier podejmując się dostarczenia przesyłki do adresata, czyni wszystko, aby do doręczenia rzeczywiście doszło. Może kontaktować się mailowo lub telefonicznie z klientem i umawiać odbiór przesyłki. Bywa jednak, że przesyłka staje się niedostarczalna.
Według terminologii przyjętej przez firmę kurierską DHL Parcel, za przesyłkę niedostarczalną uznaje się taką, która nie mogła być w żaden sposób doręczona przez DHL Parcel do odbiorcy. Powodem tego stanu rzeczy mogą być sytuacje takie jak:
- odmowa przyjęcia paczki przez odbiorcę,
- nieobecność odbiorcy,
- brak prawidłowych danych adresowych,
- rezygnacja z odbioru,
- odmowa uiszczenia kwoty pobrania w ramach usługi dodatkowej COD (Pobranie i zwrot należności).
Klient biznesowy wysyłający paczkę za pośrednictwem DHL Parcel do odbiorcy musi mieć świadomość, że w przypadku zaistnienia przesyłki niedostarczanej, zostanie mu ona zwrócona. Pobrana zostanie przy tym opłata podstawowa w wysokości 100 proc.
Przesyłka niedostarczalna może zostać zutylizowana, zgodnie z dyspozycją wydaną przez nadawcę. Nie trzeba za to dodatkowo płacić. Utylizacji dokonuje się w zakresie ceny usługi podstawowej, a za zniszczenie definitywnie przesyłki kurierskiej odpowiada DHL Parcel. Dlatego, jeśli taka jest wola nadawcy, przesyłka niedostarczalna wcale nie musi powrócić do niego przesyłką zwrotną, co wiązałoby się z koniecznością uiszczenia dodatkowej zapłaty.