– W październiku 2024 uzyskaliśmy decyzję ZRID, a teraz przeznaczamy środki na realizację ronda w Szydłowcu. Jest to zadanie, które wpisuje się w rozwój Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu. W Rogoźnicy budujemy V etap drogi „lotniskowej”, projektujemy nowy układ drogowy w strefie ekonomicznej w Stalowej Woli oraz drogę do terminala kolejowego w Żurawicy k. Przemyśla. Te działania pokazują, jak konsekwentnie dbamy o warunki dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia – podkreślił Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Nowe rondo zostanie zlokalizowane na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 985 z drogą powiatową nr 1713R, w rejonie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu. Droga wojewódzka 985 obsługuje intensywny ruch tranzytowy na kierunku Tarnobrzeg–Mielec–Dębica. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, natężenie ruchu w tym miejscu wynosi ponad 10 tys. pojazdów na dobę i stale rośnie. Z kolei droga powiatowa prowadzi do centrum Mielca i pobliskiej miejscowości Trześń.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę ronda o średnicy zewnętrznej 46 metrów i wewnętrznej wyspie o średnicy 32 metrów. Rondo zostanie przystosowane do przejazdu pojazdów nienormatywnych – zaprojektowano dla nich specjalny pas o szerokości 4 metrów. Wloty drogi wojewódzkiej będą ukształtowane w formie kontrałuków, a wyloty wyposażone w wyspy trójkątne wydłużone, co poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu. Przy drodze powiatowej zaplanowano również dwukierunkową ścieżkę rowerową o szerokości 3 metrów.
Ronda, jako forma skrzyżowania, nie tylko poprawiają płynność ruchu, ale również istotnie zwiększają bezpieczeństwo. Redukują liczbę potencjalnych punktów kolizji, uspokajają ruch i ułatwiają orientację kierowcom. W przypadku ronda w Szydłowcu jego znaczenie podkreśla również lokalizacja – bezpośrednio przy Specjalnej Strefie Ekonomicznej, gdzie odbywa się intensywny ruch zarówno osobowy, jak i ciężarowy.
– W zeszłym roku zakończyliśmy budowę ronda w Dąbrówkach k. Łańcuta, w czerwcu rozpoczęliśmy budowę ronda w Nowym Żmigrodzie, zaczynamy kolejne zadanie w systemie „zaprojektuj i buduj” w Grabownicy Starzeńskiej. To tylko kilka przykładów, które pokazują potrzeby mieszkańców. Drogi wojewódzkie muszą służyć nie tylko ruchowi tranzytowemu, ale również lokalnym użytkownikom – komentuje Dyrektor PZDW Piotr Miąso.
Budowa ronda w Szydłowcu to kolejny etap poprawy infrastruktury drogowej w regionie. Inwestycja nie tylko usprawni codzienne przemieszczanie się mieszkańców i pracowników strefy, ale także przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej okolic Mielca. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane planowane jest w najbliższym czasie.
Komentarze (0)