reklama

Poradnik motoryzacyjny - Zadbaj o akumulator

Materiał promocyjny

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: CANVA

Poradnik motoryzacyjny - Zadbaj o akumulator - Zdjęcie główne

Poradnik motoryzacyjny | foto CANVA

Udostępnij na:
Facebook
MotoryzacjaNieprawidłowe działanie akumulatora to jedna z głównych przyczyn, przez które w mroźny poranek samochód „odmawia nam posłuszeństwa”. Jak zadbać o akumulator, by nie sprawił nam zawodu? Czym różni się wymiana akumulatora standardowego, od tego do samochodów z systemem START-STOP? Na pytania odpowiada Wojciech Pietruszka, dyrektor jakości i ekspert z mieleckiej fabryki akumulatorów AUTOPART.

Jaka temperatura otoczenia ma wpływ na prawidłowy rozruch akumulatora w samochodzie?

Kłopoty zaczynają się już w lecie, bo to wysokie temperatury są niekorzystne dla akumulatora, ale to zima mówi „sprawdzam”. Już przy temperaturze ok. 0 ⁰C w długo eksploatowanym akumulatorze mogą pojawić się problemy , a w takich warunkach nawet nowy i pełnosprawny akumulator zmniejsza swoją pojemność o około 20%. Nadmienię, że przy minus 20 ⁰C pojemność może ulec zmniejszeniu nawet o 50%.

Zadbanie o akumulator to kontrola stanu napięcia i poziomu elektrolitu. Prawidła wartość napięcia leży w zakresie 12,5V – 13V. Jeśli spada ono poniżej 12,5V akumulator trzeba doładować. Prawidłowe napięcie ładowania wynosi 13,8 – 14,4V.

W akumulatorach obsługowych równie ważne jest kontrolowanie stanu elektrolitu, czyli sprawdzanie jego poziomu i gęstości. Niedobór elektrolitu uzupełniamy wodą destylowaną. Gęstość elektrolitu badamy areometrem i ze względów bezpieczeństwa lepiej pozostawić tę czynność fachowcom w warsztacie.

Jak prawidłowo zadbać o akumulator, by służył nam jak najdłużej?

Akumulator najlepiej ładuje się w czasie pokonywania długich, ponad 20 km tras poza miastem. Krótka przejażdżka po centrum daje efekt odwrotny, gdyż akumulator, po wielu rozruchach, pozostaje w ciągłym niedoładowaniu. Dlatego jeśli samochód jest używany głównie jako pojazd miejski należy go regularnie doładowywać. Ponad to, jeśli auto czeka dłuższy postój, ( już 2-3 tygodnie), to powinno się wyjąć z niego akumulator i przechować w stanie naładowania z napięciem powyżej 12,5 V.

Po zamontowaniu akumulatora w pojeździe i okresowo, w czasie eksploatacji, ważne jest sprawdzanie czy klemy są odpowiednio zaciśnięte. Dobrze jest nasmarować klemy specjalnym preparatem lub wazeliną techniczną, co poprawi przewodnictwo i zabezpieczy zaciski przed utlenianiem. Bieguny i zaciski wymagają regularnego sprawdzania czystości, a w razie stwierdzenia obecności korozji ołowiu, trzeba je wyczyścić. Nowy akumulator można dodatkowo zabezpieczyć poprzez umieszczenie go w specjalnej osłonie termicznej. Znaczenie ma również wiek i stan pojazdu. Zarówno akumulator jak i współpracujące z nim układy (rozrusznik, alternator, układ zapłonowy itp.) zużywają się z biegiem czasu.

Akumulatory do samochodów z systemem START-STOP mają budowę szczelną, są bezobsługowe. Czy można o nie zadbać w podobny sposób? Jak wygląda ich wymiana?

Akumulatory do aut z systemem start – stop są produkowane w technologii EFB lub AGM – takie oznaczenie zawsze znajduje się na etykiecie akumulatora. Nie dolewa się do nich elektrolitu, mają szczelną budowę, nie należy ich otwierać. Zaleca się, aby akumulatory w pojazdach z systemami Start-Stop były wymieniane w warsztacie serwisowym, ponieważ wymiana i ustawienie właściwego typu akumulatora zapewni prawidłowe działanie systemu Start-Stop i osiągnięcie pożądanego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2. W przypadku wielu typów pojazdów z systemem Start-Stop wymiana akumulatora wymaga użycia odpowiedniego testera diagnostycznego, podtrzymania zasilania układów elektronicznych i zaprogramowania danych technicznych, takich jak pojemność i numer seryjny. Ogólnie stosuje się zasadę wymiany akumulatorów typu AGM na AGM, a EFB na EFB.

Co zrobić ze zużytym akumulatorem?

Jeśli okaże się, że akumulator trzeba wymienić, należy pamiętać o konieczności zwrócenia zużytego egzemplarza. Kupujący ma obowiązek oddania zużytego akumulatora w punkcie zbiórki lub u sprzedawcy. Jeśli tego nie zrobi, powinien uiścić opłatę depozytową w wysokości 30 zł za jeden akumulator. Opłata jest mu zwracana w przypadku dostarczenia zużytego akumulatora w ciągu miesiąca.

Przyjęcie zużytego akumulatora należy do obowiązków sprzedawców detalicznych i hurtowych i wynika z ustawy o bateriach i akumulatorach. Każdy sprzedawca powinien także umieścić w sklepie wszystkie informacje o sposobach i konieczności zwrotów, a także o wysokości opłaty depozytowej.

Akumulator jest najbardziej recyklingowalnym produktem na świecie. Można z niego odzyskać aż 99% komponentów, przetworzyć i użyć ponownie, m.in. do wytworzenia kolejnych akumulatorów. Warto o tym pamiętać.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo