We wrześniu PKP ogłosiło trzy wielkie przetargi o łącznej wartości ponad 6 miliardów złotych, które obejmą kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Dzięki wsparciu środków unijnych i budżetowych, modernizowane będą trasy Gdynia – Lębork oraz Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew, a także powstanie nowa linia Szczyrzyc – Tymbark. Celem tych inwestycji jest zwiększenie dostępności, komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, szczególnie na terenie województw podkarpackiego i świętokrzyskiego.
Kluczowa modernizacja na Podkarpaciu i w Świętokrzyskiem
Jednym z najważniejszych projektów objętych przetargiem jest gruntowna modernizacja linii Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Dzięki temu przedsięwzięciu możliwy będzie powrót połączeń pasażerskich na odcinkach Padew – Chmielów oraz Sandomierz – Grębów. Modernizacja obejmie stacje i przystanki takie jak Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów oraz Wielowieś, które zyskają nowoczesne udogodnienia dla podróżnych.Dodatkowo, na trasie pojawi się siedem nowych przystanków: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie oraz Padew Narodowa. Dzięki temu podróż koleją stanie się bardziej dostępna dla mieszkańców regionu, a lokalna komunikacja zyska na jakości.
Komfort i bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Modernizacja obejmie kompleksową przebudowę peronów, które zostaną podwyższone i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz podróżujących z dziećmi. Nowe wiaty, ławki oraz czytelne tablice informacyjne poprawią komfort oczekiwania na pociąg. Prace obejmą także wymianę torów, sieci trakcyjnej, mostów oraz przejazdów kolejowo-drogowych, co wpłynie na bezpieczeństwo i płynność ruchu kolejowego.
Wykonawca wybrany – prace ruszają w 2025 roku
Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2025–2027 i zostanie sfinansowana w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. W lutym 2025 roku PKP wybrało wykonawcę modernizacji – firmę Swietelsky Rail Polska sp. z o.o. Kontrakt na realizację prac opiewa na kwotę 1 042 291 684,30 zł brutto. Kryterium wyboru oferty stanowiła całkowita cena brutto, a Swietelsky Rail Polska zdobyło maksymalną liczbę punktów.Firma ta ma już doświadczenie w realizacji dużych inwestycji kolejowych. W przeszłości z powodzeniem przeprowadziła budowę wiaduktu drogowego nad linią kolejową w Mielcu oraz kompleksową rewitalizację 16-kilometrowego odcinka linii kolejowej w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica”, który zakończył się w 2024 roku.
Kolej przyszłości
Nowe inwestycje PKP to kolejny krok w kierunku nowoczesnej, bezpiecznej i komfortowej kolei. Modernizacja tras oraz budowa nowych przystanków znacząco poprawią jakość podróżowania, zwłaszcza na terenach, gdzie kolej dotychczas miała ograniczoną dostępność. Mieszkańcy województw podkarpackiego i świętokrzyskiego mogą już zacząć odliczać czas do momentu, gdy pociągi wrócą na dawne trasy – tym razem w nowoczesnym standardzie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.