– Zgłosiłem sprawę na policję i do prokuratury. To, co się stało, jest efektem działania pracowników placówki, którzy zostali już zwolnieni – mówi poszkodowany.
Śledztwo w toku
Rzeczniczka Komendy Powiatowej Policji w Mielcu, podkom. Bernadetta Krawczyk, poinformowała, że pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Mielcu prowadzone jest śledztwo dotyczące wyłudzeń aż 16 kredytów.
– Dla dobra prowadzonych czynności nie możemy udzielać szczegółowych informacji – zaznacza podkom. Krawczyk.
Z kolei Prokuratura Rejonowa w Mielcu przekazała, że postępowanie dotyczy doprowadzenia przez pracowników klientów placówki do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przy zawieraniu kredytów konsumenckich. Według śledczych, ofiary były wprowadzane w błąd co do rzeczywistych warunków zaciąganych zobowiązań, co stanowi czyn zagrożony karą zgodnie z art. 286 §1 Kodeksu karnego.
Postępowanie obejmuje analizę poszczególnych umów, gromadzenie materiału dowodowego oraz weryfikację dokumentacji bankowej. Śledczy sukcesywnie ustalają okoliczności każdego przypadku.
Z kolei Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Michał Nowak, potwierdził, że do Biura tut. Rzecznika zgłosiły się osoby twierdzące, że w lokalnym oddziale SKOK Stefczyka zostały one wprowadzone przez pracowników placówki w błąd, co skutkowało wzięciem kredytów na niekorzystnych dla konsumentów warunkach.
Osób takich jest więcej, stąd wobec uzasadnionego podejrzenia, że działania te nie były przypadkowe i w istocie stanowiły przestępstwo, wszystkie sprawy zostały zgłoszone do organów ścigania jako podejrzenie popełnienia przestępstwa. Organy ściągania na podstawie posiadanych możliwości (w tym możliwość żądania dostępu do zawieranych w placówce umów) podejmują starania w celu ustalenia wszystkich osób dotkniętych nieprawidłowościami w SKOKu.
Informuję, że działania podejmowane przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów zmierzają to usunięcia negatywnych skutków zaciągniętych pożyczek. Następuje to poprzez złożenia oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod wpływem błędu, a następnie pośredniczeniu w rozmowach ze SKOKiem dotyczących unieważniania zaciągniętych w bezprawny sposób kredytów. Jeżeli SKOK nie wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i dobrowolnie nie zgodzi się na unieważnienie kwestionowanych umów koniecznym stanie się kierowanie takich spraw na drogę postępowania sądowego gdzie właściwy sąd będzie władny orzekać o nieistnieniu kwestionowanego stosunku prawnego (umowy kredytu czy pożyczki).
Prowadzone w sprawie działania prowadzone są zatem we współpracy z Policją dwutorowo – na drodze cywilnej gdzie pomoc świadczy Powiatowy Rzecznik Konsumentów oraz na drodze postępowania karnego gdzie sprawą zajmuje się Komenda Powiatowa Policji pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Mielcu.
Wszelkie osoby mające wiedzę na temat nieprawidłowości powinny zgłosić się do Komendy Powiatowej Policji, a o osoby bezpośrednio dotknięte tymi nieprawidłowościami do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów czy punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej w celu podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków kredytów wziętych pod wpływem błędu.
Komentarze (0)