W ostatnich miesiącach w Polsce odnotowano znaczący wzrost liczby oszustw telefonicznych. Przestępcy dzwoniący pod różnymi pretekstami, od podszywania się pod banki po rzekome wypadki bliskich, wyłudzają od niczego niepodejrzewających osób pieniądze. Ofiarami takich oszustw padają najczęściej osoby starsze, ale nie tylko. Jak się przed nimi chronić i na co zwracać uwagę?
Oszustwa telefoniczne przybierają różne formy, jednak najczęściej stosowane metody to:
- Podszywanie się pod pracowników banku: Przestępcy informują o rzekomym problemie z kontem bankowym lub podejrzanej transakcji. Celem jest wyłudzenie danych logowania lub nakłonienie do przelania pieniędzy na "bezpieczne konto".
Aby nie paść ofiarą oszustwa telefonicznego, warto stosować się do kilku podstawowych zasad:
- Nigdy nie podawaj danych osobowych przez telefon: Pracownicy banków czy innych instytucji nigdy nie proszą o podanie pełnych danych logowania do konta czy numeru karty kredytowej przez telefon.
Jeśli jednak doszło do wyłudzenia pieniędzy, niezwłocznie skontaktuj się z bankiem i zablokuj swoje konto. Następnie zgłoś sprawę na policję, podając jak najwięcej szczegółów dotyczących rozmowy oraz ewentualne numery telefonów oszustów.
Pamiętajmy, że zdrowy rozsądek i rozwaga mogą uchronić nas przed wieloma nieprzyjemnościami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.