reklama

Nowy Black Hawk bez załogi. Sikorsky wprowadza lotnictwo w nową erę

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Sikorsky

Nowy Black Hawk bez załogi. Sikorsky wprowadza lotnictwo w nową erę - Zdjęcie główne

Nowy rozdział w historii Black Hawka. Sikorsky stworzył autonomicznego U-Hawka | foto Sikorsky

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościW ciągu zaledwie dziesięciu miesięcy spółka Sikorsky, należąca do koncernu Lockheed Martin, dokonała imponującego przełomu technologicznego. Klasyczny śmigłowiec UH-60L Black Hawk® został przekształcony w S-70UAS™ U-Hawk™ – w pełni autonomiczny, wszechstronny system bezzałogowy (UAS) z 25-procentowo większą przestrzenią ładunkową niż standardowy Black Hawk.
reklama

Nowy U-Hawk™ został zaprezentowany podczas targów AUSA 2025 i już teraz budzi duże zainteresowanie branży obronnej oraz ekspertów od technologii lotniczych.

W nowej wersji klasyczny kokpit został zastąpiony sterowanymi drzwiami typu „clamshell” oraz rampą, co pozwala na łatwiejszy załadunek i zwiększa funkcjonalność statku powietrznego. Tradycyjne układy sterowania lotem wymieniono na trzeciej generacji system fly-by-wire, zintegrowany z autorskim systemem autonomii MATRIX™ opracowanym przez Sikorsky.

Dzięki tym rozwiązaniom śmigłowiec może wykonywać loty całkowicie bez załogi, a jego obsługa sprowadza się do kontroli przez operatora za pomocą tabletu – od startu po lądowanie. System MATRIX samodzielnie opracowuje plan lotu, wykorzystując zestaw sensorów i algorytmów zapewniających bezpieczną nawigację nawet w trudnych warunkach.

reklama

Większa przestrzeń i nowe możliwości operacyjne

Nowa kabina U-Hawka oferuje większą przestrzeń ładunkową i elastyczność zastosowań. Śmigłowiec umożliwia m.in.:

  • transport dłuższych ładunków, w tym pocisków rakietowych,
  • wjazd i wyjazd bezzałogowych pojazdów naziemnych,
  • przewóz zapasów w systemie roll-on/roll-off,
  • odpalanie rojów dronów rozpoznawczych lub uderzeniowych,
  • przenoszenie dodatkowych zbiorników paliwa, które wydłużają zasięg misji nawet do 1600 mil morskich lub 14 godzin lotu bez tankowania.
Podobnie jak jego pierwowzór UH-60L, U-Hawk zachował możliwość bocznego załadunku oraz podnoszenia ładunków zewnętrznych do 4 080 kg za pomocą haka.

Nowy wymiar logistyki wojskowej

„Sikorsky wprowadza rozwiązanie XXI wieku, przekształcając UH-60L Black Hawki w pełni autonomiczne platformy użytkowe” – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky.
„Prototyp powstał w mniej niż rok, a modyfikacje przekształcające śmigłowiec załogowy w UAS wielozadaniowy można wdrożyć na dużą skalę szybko i przy rozsądnych kosztach. U-Hawk kontynuuje dziedzictwo Black Hawka jako światowego lidera wśród śmigłowców użytkowych i otwiera nowe możliwości w ramach systemów bezzałogowych.”

reklama

Projekt prowadzi zespół Sikorsky Innovations, który odpowiada za wszystkie modyfikacje strukturalne i konwersję UH-60L w konfigurację bezzałogową. Pierwszy lot U-Hawka zaplanowano na 2026 rok.

Kosztowo efektywny system UAS

Rezygnacja z kokpitu, foteli i stanowisk załogi sprawiła, że U-Hawk™ stał się pierwszym w pełni autonomicznym śmigłowcem użytkowym typu Black Hawk.

U-Hawk to efektywny kosztowo UAS, wykorzystujący wspólne elementy floty UH-60, a bezzałogowa konstrukcja redukuje koszty operacyjne i serwisowe – wyjaśnia Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations. - Skoncentrowaliśmy się na optymalizacji retrofitów, projektując komputery zarządzania pojazdem, elementy siłowników i modyfikacje kadłuba, które zostaną włączone w przyszłe modyfikacje i produkcję rodziny UAS.

reklama

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo