reklama

Najdłuższy most Podkarpacia i trzeci w Polsce coraz bliżej ukończenia

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: PZDW

Najdłuższy most Podkarpacia i trzeci w Polsce coraz bliżej ukończenia - Zdjęcie główne

Stalowa Wola z nowym mostem. Budowa na półmetku | foto PZDW

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościW Stalowej Woli trwają zaawansowane prace przy jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych regionu – budowie nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 wraz z mostem na rzece San. 28 października 2025 r., w dniu betonowania kolejnego segmentu konstrukcji, odbyła się wizyta robocza przedstawicieli Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.
reklama

Most budzi imponujące zainteresowanie – zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia, jak i zastosowane nowoczesne technologie. Z długością 1760 metrów stanie się najdłuższą przeprawą w województwie i jedną z trzech najdłuższych w Polsce. Wartość całej inwestycji realizowanej przez firmę STRABAG sięga niemal 400 milionów złotych, z czego 300 milionów pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

To jednak nie tylko liczby robią wrażenie. Konstrukcja mostu powstaje w innowacyjnej technologii extradosed, która stanowi połączenie mostu belkowego sprężonego z konstrukcją wantową. Dodatkowym wyróżnikiem projektu jest wykorzystanie ruchomego szalunku MSS, który – dzięki hydraulicznym siłownikom – „kroczy” nad rzeką, betonując kolejne segmenty pomostu.

reklama

Wizyta podzielona była na dwie części. Podczas pierwszej Bartłomiej Bratek Kierownik Działu BIM w STRABAG zaprezentował krok po kroku działanie oprogramowania BIM (Building Information Modeling), które wykorzystywane jest w procesie budowy mostu nie tylko przez Wykonawcę, ale również Inżyniera Kontraktu. Podstawę BIM stanowi model, w którego poszczególnych częściach zakodowane są informacje szczegółowe dotyczące m.in. geometrii 2D/3D, danych wielobranżowych, obliczeń inżynierskich czy wizualizacji. Oprogramowanie służy do śledzenia postępów robót, aktualizacji harmonogramów, raportowania stanu zaawansowania inwestycji i koordynacji realizacji.

Druga część wizyty poświęcona była bezpośredniemu oglądowi placu budowy. Delegacja oceniła stan zaawansowania prac, który obecnie szacuje się na 55 procent. Dzięki pracy rusztowania MSS, które konsekwentnie przesuwa się nad nurtem Sanu, połączenie obu brzegów rzeki jest coraz bliższe realizacji.

Zakończenie całej inwestycji – obejmującej również niemal 5-kilometrowy odcinek nowej drogi wojewódzkiej – planowane jest na koniec 2026 roku. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo