Most budzi imponujące zainteresowanie – zarówno ze względu na skalę przedsięwzięcia, jak i zastosowane nowoczesne technologie. Z długością 1760 metrów stanie się najdłuższą przeprawą w województwie i jedną z trzech najdłuższych w Polsce. Wartość całej inwestycji realizowanej przez firmę STRABAG sięga niemal 400 milionów złotych, z czego 300 milionów pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
To jednak nie tylko liczby robią wrażenie. Konstrukcja mostu powstaje w innowacyjnej technologii extradosed, która stanowi połączenie mostu belkowego sprężonego z konstrukcją wantową. Dodatkowym wyróżnikiem projektu jest wykorzystanie ruchomego szalunku MSS, który – dzięki hydraulicznym siłownikom – „kroczy” nad rzeką, betonując kolejne segmenty pomostu.
Wizyta podzielona była na dwie części. Podczas pierwszej Bartłomiej Bratek Kierownik Działu BIM w STRABAG zaprezentował krok po kroku działanie oprogramowania BIM (Building Information Modeling), które wykorzystywane jest w procesie budowy mostu nie tylko przez Wykonawcę, ale również Inżyniera Kontraktu. Podstawę BIM stanowi model, w którego poszczególnych częściach zakodowane są informacje szczegółowe dotyczące m.in. geometrii 2D/3D, danych wielobranżowych, obliczeń inżynierskich czy wizualizacji. Oprogramowanie służy do śledzenia postępów robót, aktualizacji harmonogramów, raportowania stanu zaawansowania inwestycji i koordynacji realizacji.
Druga część wizyty poświęcona była bezpośredniemu oglądowi placu budowy. Delegacja oceniła stan zaawansowania prac, który obecnie szacuje się na 55 procent. Dzięki pracy rusztowania MSS, które konsekwentnie przesuwa się nad nurtem Sanu, połączenie obu brzegów rzeki jest coraz bliższe realizacji.
Zakończenie całej inwestycji – obejmującej również niemal 5-kilometrowy odcinek nowej drogi wojewódzkiej – planowane jest na koniec 2026 roku.
Komentarze (0)