Wielu właścicieli starszych aut narzeka na słabe światła halogenowe i szuka sposobu na ich poprawę. Retrofity LED to atrakcyjna alternatywa, oferująca lepszy zasięg i jaśniejsze oświetlenie drogi. Niestety, mimo zmian w prawie unijnym, w Polsce nadal obowiązują przepisy, które nie dopuszczają takiego rozwiązania w praktyce.
Policja podczas kontroli może uznać montaż retrofitów za modyfikację niezgodną z homologacją reflektorów. W efekcie kierowca ryzykuje mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Wystarczy brak odpowiedniego oznaczenia na żarówce lub podejrzenie, że światła oślepiają innych uczestników ruchu.
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, legalność retrofitów zależy od homologacji konkretnego zestawu oświetlenia - zarówno żarówki, jak i reflektora. Dopóki polskie przepisy nie zostaną zaktualizowane w oparciu o nowe unijne regulacje, montaż LED-ów w miejsce halogenów pozostaje formalnie niezgodny z prawem.
Eksperci podkreślają jednak, że to tylko kwestia czasu. Nowe prawo unijne ma na celu ujednolicenie zasad w całej Wspólnocie, dzięki czemu kierowcy starszych samochodów będą mogli w przyszłości legalnie poprawić skuteczność oświetlenia bez ryzyka sankcji. Do tego momentu warto zachować ostrożność i nie montować retrofitów na własną rękę.
Komentarze (0)