reklama

Likwidacja szkół w gminie Czermin. Pytamy - wójt odpowiada

Opublikowano:
Autor:

Likwidacja szkół w gminie Czermin. Pytamy - wójt odpowiada - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościRozmawiamy z wójtem gminy Czermin Sławomirem Sidurem na temat planowanej likwidacji szkół w Łysakowie i Ziempniowie.

1. Czy obietnic wyborczych należy dotrzymywać?

 

Każdych obietnic, nie tylko wyborczych, należy dotrzymywać i dążyć do ich realizacji, ale nie za wszelką cenę. Jeżeli zmieniające się ciągle uwarunkowania prawne i finansowe uniemożliwiają realizację danych obietnic lub spełnienie ich związane jest z nieracjonalnym wydatkowaniem środków finansowych, co w efekcie końcowym spowoduje pogorszenie warunków życia większości mieszkańców gminy, to należy z realizacji takich obietnic zrezygnować.

2. Przed wyborami samorządowymi na pytanie: Czy w gminie planowana jest likwidacja szkół publicznych? odpowiedział Pan na łamach Tygodnika Regionalnego Korso następująco: "W przypadku objęcia urzędu wójta gminy Czermin nie planuję likwidacji szkół publicznych.[...] Szkoły to nie tylko edukacja, ale także ważne miejsce dla społeczności lokalnej na różne spotkania integrujące środowisko poprzez organizowanie Dni Seniora, Dnia Dziecka, spotkań świąteczno-noworocznych".

Jak teraz skomentuje Pan swoje słowa po podjęciu uchwały o likwidacji szkół w Ziempniowie i Łysakowie?

 

W powyższym cytacie została sprytnie pominięta najistotniejsza część mojej wypowiedzi i zakamuflowana znakiem [...], a przypomnę, że brzmiała ona: "...ale należy mieć świadomość, że procedura prawna likwidacji publicznej szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego w każdym przypadku rozpoczyna się od podjęcia przez radę gminy uchwały o zamiarze likwidacji szkoły. Ponadto zgodnie z ustawą Prawo oświatowe organ prowadzący, podejmując zamiar likwidacji szkoły, jest zobowiązany uzyskać od właściwego kuratora oświaty opinię. Wójt gminy w tym zakresie jest tylko organem wykonawczym."

 

Rada Gminy w Czerminie w dniu 23 grudnia 2019 roku, działając na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i ustawy Prawo oświatowe, podjęła uchwały nr: XV/115/2019 XV/116/2019 w sprawie zamiaru likwidacji Szkół Podstawowych w Łysakowie i Ziempniowie. Należy zaznaczyć, że uchwały te zostały podjęte niemalże jednogłośnie. Spośród 15 radnych 12 głosowało "za", a 3 "przeciw" (radni rady gminy z miejscowości Łysaków i Ziempniów). W związku z powyższym wójt gminy, jako organ wykonawczy, ma obowiązek realizować uchwały podjęte przez radę gminy i nie ma w tej kwestii dobrowolności.

 

3. Czy na szkoły należy patrzeć tylko przez pryzmat ekonomii?

 

Na szkoły należy patrzeć przede wszystkim przez pryzmat uczęszczających do niej uczniów. Jakie szanse rozwoju ma dziecko, które jest samo w klasie (kl. 7 SP w Łysakowie) lub uczy się w oddziale tak mało licznym, że większość zajęć odbywa się w łączeniu z innymi?

Ekonomia jest w każdej dziedzinie życia istotna, ale nie najważniejsza. Jeśli w przypadku braku analizy ekonomicznej samorząd posuwa się w kierunku niegospodarności, to już mamy do czynienia z przekroczeniem uprawnień. W każdym przypadku istotne są zdrowy rozsądek i pragmatyzm.

Należy realistycznie oceniać rzeczywistość, liczyć się z konkretnymi możliwościami i podejmować działania, które gwarantują skuteczność. W omawianych szkołach roczny koszt kształcenia jednego ucznia zamknął się w roku 2019 w kwocie ok. 25000 zł, a subwencja oświatowa to kwota ok. 8000 zł.

 

4. Szkoła to nie tylko miejsce nauki, to również ważny ośrodek integrujący lokalną społeczność, czy po likwidacji szkoły nie dokona się izolacja i "zwijanie" mniejszych miejscowości w gminie?

 

Rozwój społeczności lokalnej jest uzależniony od kreatywności i zaangażowania mieszkańców. Na terenie gminy Czermin są trzy miejscowości: Dąbrówka Osuchowska, Szafranów i Wola Otałęska, w których nie ma szkół. Idąc tokiem myślenia zadającego pytanie należałoby stwierdzić, że mieszkańcy tych miejscowości są odizolowani, wycofani i zamknięci w swojej społeczności. Takie podejście jest typowym szufladkowaniem społeczności ze względu na stan pochodzenia, zamieszkania czy posiadania – a ja się z taką dedukcją nie zgadzam! 

 

5. Ile rocznie konkretnie gmina zaoszczędzi dzięki likwidacji dwóch szkół?

Nie chcę mówić w kategorii oszczędności – bo oszczędzać można na lokacie bankowej, a w tym przypadku możemy mówić tylko o sytuacji, że nie zostaną wydane środki finansowe, których tak naprawdę nie ma, a można je pozyskać z podniesienia podatków lub kredytu. Koszt utrzymania szkół podstawowych w Łysakowie i Ziempniowie planowany na 2020 rok to kwota 2 142 046,00 zł.

 

 

6. Co Pan teraz może powiedzieć rodzicom dzieci z Ziempniowa i Łysakowa?

 

Szanowni Państwo, zdaję sobie sprawę, że decyzje, które w tej chwili zapadają, są dla Państwa trudne do zaakceptowania, ale przeanalizujmy tę sytuację zdroworozsądkowo. Do obydwu ww. szkół uczęszcza łącznie 52 uczniów, tworzących 14 oddziałów klasowych.

W większych szkołach taka liczba uczniów zawiera się w dwóch lub co najwyżej trzech oddziałach. W Szkole Podstawowej w Łysakowie zatrudnionych jest 19 nauczycieli, w tym: 7 w pełnym i 12 w niepełnym wymiarze zatrudnienia oraz 3 pracowników administracji i obsługi, w łącznym wymiarze 3 etatów. W Szkole Podstawowej w Ziempniowie zatrudnionych jest 13 nauczycieli, w tym: 6 w pełnym i 7 w niepełnym wymiarze zatrudnienia oraz 4 pracowników administracji i obsługi, w łącznym wymiarze 2 etatów.

W nieodległej przyszłości mogłoby dojść do takiego absurdu, że w szkole byłoby więcej pracowników niż uczniów! Według danych pochodzących z Ewidencji Ludności Gminy Czermin w obwodzie Szkoły Podstawowej w Łysakowie liczba dzieci urodzonych w latach 2005 – 2013, podlegających obowiązkowemu przygotowaniu przedszkolnemu i obowiązkowi szkolnemu, wynosi 84, z czego w szkole obwodowej obowiązek ten realizuje obecnie tylko 29 uczniów, w tym: 4 uczniów w oddziale"0" i 25 uczniów w klasach 1 – 8.

Liczba dzieci urodzonych w latach 2005 – 2013, mieszkających w obwodzie Szkoły Podstawowej w Ziempniowie, podlegających obowiązkowemu przygotowaniu przedszkolnemu i obowiązkowi szkolnemu, wynosi 69, z czego w szkole obwodowej obowiązek ten realizuje tylko 23 uczniów.

Analizując te dane, należy stwierdzić, że większość rodziców dzieci z tych miejscowości już podjęła decyzję, że najbardziej racjonalne i optymalne w kontekście dobrej przyszłości dziecka jest wysłanie go do większego ośrodka dydaktycznego.

7. Czy nie dało się gdzieś indziej znaleźć oszczędności w budżecie gminnym, aby nie likwidować szkół?

 

Planowana na 2020 rok subwencja oświatowa to kwota 7 131 785,00 zł, a planowane wydatki na oświatę to kwota: 15 058 715,00 zł. Wyraźnie więc widać, jaka jest rozbieżność pomiędzy dochodami a wydatkami.

Można zmienić zakres lub zaniechać pewnych realizacji, takich np. jak: wyłączenie oświetlenia ulicznego, koszenie rowów przydrożnych, remonty bieżące dróg, zimowe utrzymanie dróg, inwestycje polegające na budowie infrastruktury (drogi asfaltowe, chodniki, oświetlenie uliczne, kanalizacja, remont stacji uzdatniania wody, na który otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie ponad 1300000 zł, budowa punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, gdzie otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie ponad 500000 zł).

Można iść jeszcze głębiej, likwidując gminne instytucje (GOK, biblioteki itp.). Racjonalne zarządzanie jednostką samorządu terytorialnego polega na podejmowaniu racjonalnych decyzji, które są najlepsze dla większości lokalnej społeczności. I na pewno takie działania drastyczne nie byłyby akceptowane przez społeczność całej gminy, bo skutkowałyby np. brakiem wody w gminie czy brakiem przejezdności dróg.

 

8. Jakie są pomysły na wykorzystanie budynków po szkołach?

 

Po likwidacji szkół Gmina podejmie działania zmierzające do zmiany sposobu użytkowania budynków i zainwestuje zgodnie z potrzebami mieszkańców. Budynki, w miarę możliwości finansowych i pozyskanych środków zewnętrznych, zostaną zaadaptowane na potrzeby infrastruktury pomocy społecznej.

 

9. Gdyby kurator oświaty nie wydał pozytywnej opinii, co wtedy dalej zrobią gminne władze?

 

Zgodnie z art. 89 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Podkarpacki Kurator Oświaty wydaje opinię w przedmiocie likwidacji szkół. Na tym etapie nie ma potrzeby "gdybania", co będzie, jeśli opinia będzie lub nie będzie pozytywna. Do tematu proponuję wrócić po wydaniu przez uprawniony organ stosownej opinii.

 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE