Przypomnijmy, że na budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 984 od Rzędzianowic do ul. Sienkiewicza w Mielcu marszałek Podkarpacia przeznaczył prawie 70 mln zł. Przy okazji tej inwestycji, która stanie się częścią północnej obwodnicy okrążającej nasze miasto w kierunku Tarnowa, powstanie drugi w Mielcu most na Wisłoce i drogi dojazdowe. Trasa będzie wiodła od wschodniej obwodnicy obok lotniska nad linią kolejową i ulicą Sienkiewicza, przez Złotniki i Rzędzianowice do Piątkowca.
- Inwestycja poprawi bardzo trudną sytuację komunikacyjną Mielca, związaną z przejazdem z lewej strony Wisłoki do miasta. Dziś tworzą się tam gigantyczne korki w krytycznych godzinach szczytu, gdy dojeżdżamy i wracamy z pracy, gdy odbieramy dzieci ze szkół i przedszkoli - mówił końcem roku 2016 Władysław Ortyl, zaznaczając, że jest to też ważna inwestycja dla przedsiębiorców stojących w kilometrowych korkach przy wjeździe na jedyny most. - Na nową przeprawę przez Wisłokę złoży się piękny odcinek drogi po nowym śladzie o długości prawie trzech kilometrów, nowy obiekt mostowy o długości 550 metrów, do tego ronda i nowe węzły komunikacyjne – dodał marszałek, uruchamiając w listopadzie procedurę przetargową.
Dziewięć firm chce budować
Inwestycja dla Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich ma być realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Przy wyborze wykonawcy najistotniejsza jest cena, warto więc dodać, że najtańszą ofertę w przetargu przedstawiła firma Budimex z siedzibą w Warszawie. Zaproponowała, że drogę z mostem wybuduje za nieco ponad 38 mln zł. To oznaczałoby oszczędności w kwocie około 29 mln zł. Budimex zadeklarował również, tak jak pozostałych osiem firm, wykonanie inwestycji do maja 2019 roku i siedmioletnią gwarancję.
Pozostałe przedsiębiorstwa zaproponowały swoje usługi za kwoty między 39 mln zł a 55 mln zł. Były to Mota-Engil Central Europe, Mosty Łódź, Intop Tarnobrzeg, Strabag oraz cztery konsorcja: Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure, Eurovia Polska i Banimex, Porr Polska Infrastructure i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy oraz Mostostal Warszawa i Remost z Dębicy. To właśnie ostatnie z wymienionych konsorcjów złożyło najdroższą ofertę.
Cztery ronda i most
W ramach całej inwestycji oprócz budowy mostu planowane są budowy: czterowlotowego ronda na drodze 983 w Rzędzianowicach, czterowlotowego ronda - skrzyżowania z drogą powiatową w Złotnikach, łącznicy między nowym odcinkiem drogi a ulicą Sienkiewicza o długości 300 metrów, dwóch trzywlotowych rond w ramach połączenia projektowanej drogi z ul. Sienkiewicza oraz z wiaduktem nad ul. Sienkiewicza i linią kolejową nr 25, a także oświetlenia na skrzyżowaniach, odpowiedniego odwodnienia drogi oraz kanalizacji deszczowej, zjazdów indywidualnych do działek sąsiadujących.
W Rzędzianowicach bez zmian
Pierwotnie planowana była trasa przez nowy most na Wisłoce przez Rzędzianowice, istniejącą drogą wojewódzką 983 do Woli Mieleckiej i dalej drogą wojewódzką 984 do Piątkowca. W Woli Mieleckiej miały powstać dwa ronda, ale urząd marszałkowski zrezygnował z tej koncepcji i powstająca przeprawa mostowa ma być poprowadzona z Rzędzianowic do Piątkowca nową drogą.
Marszałek Władysław Ortyl porozumiał się ze starostą Zbigniewem Tymułą, który zadeklarował udział w finansowaniu i współpracę przy budowie tej drogi. Władze wojewódzkie ze swojej strony podejmą starania, aby uzyskać na tę inwestycję dofinansowanie z unijnych środków w ramach RPO. Własny wkład finansowy deklarują także władze miasta. Dotyczyć on ma przede wszystkim budowy wiaduktu nad torami kolejowymi linii L-25 oraz ulicą Sienkiewicza.