W tegorocznej edycji Rankingu znalazło się 150 szkół z całej Polski. Są to szkoły, w których świadomość, a przede wszystkim potrzeba kształtowania kompetencji miękkich wśród młodzieży, jest na bardzo wysokim poziomie. Te szkoły doskonale zdają sobie już sprawę, że takie doświadczenie jak zrealizowanie własnego projektu społecznego przez młodego człowieka, umożliwi mu efektywniejszy start w życiu, także zawodowym.
Zmiany w biznesie i nowe rozwiązania technologiczne wymagają zespołów kreatywnych i pracowników gotowych na zmiany. Pracodawcy szukają u kandydatów do pracy praktycznego doświadczenia, inicjatywy i zaangażowania społecznego. Wszystkie te kompetencje uczniowie zdobywają podczas realizowania własnego projektu społecznego. – Udział w Zwolnionych z Teorii, był dla mnie otwarciem się na nowe możliwości i znalezienie w sobie niesamowitych pokładów energii, o których wcześniej nie miałam nawet pojęcia. Była to także przygoda, która nauczyła mnie praktycznego tworzenia projektu społecznego od inicjacji, aż po zakończenie. Poszerzyłam moją wiedzę o nowe kompetencje i praktykę, a także poznałam wielu inspirujących ludzi z całej Polski – mówi Wiktoria Cieśla z II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy, która zrealizowała projekt "Przecież Kultura Nie Gryzie!", mający na celu przyciągnąć jak największą liczbę osób do częstszego korzystania z wydarzeń kulturalnych.
Już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań, był trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez wsparcia nauczycieli. Dzięki temu trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, kreatywności, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca.
Pełen Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii dostępny jest pod adresem: http://www.ranking.zwolnienizteorii.pl