WSK-PZL Mielec, funkcjonujące w latach 1937–1999, odegrało istotną rolę w historii polskiego przemysłu. Powstanie zakładu w Mielcu było częścią szerokiej koncepcji Centralnego Okręgu Przemysłowego (COP). Celem COP-u było rozwinięcie gospodarczo zacofanych regionów centralnej Polski oraz wzmocnienie potencjału obronnego kraju. Wybrano Mielec ze względu na jego korzystne położenie geograficzne oraz dostępność odpowiednich terenów pod budowę fabryki i lotniska.
W 1937 roku Komitet do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu podjął decyzję o rozpoczęciu budowy zakładu. Fabryka, początkowo znana jako Państwowe Zakłady Lotnicze Wytwórnia Płatowców nr 2, została oficjalnie otwarta 13 czerwca 1939 roku przez prezydenta Ignacego Mościckiego. Już w maju 1939 roku rozpoczęto montaż samolotów PZL P-37B „Łoś”. Równocześnie wznoszono osiedle mieszkaniowe dla pracowników, które obejmowało wille i bloki mieszkalne.
Lata wojenne i powojenne
Po II wojnie światowej zakłady szybko wznowiły działalność, dostosowując się do nowych potrzeb gospodarczych. Produkowano sprzęt wojskowy, ale także aluminiowe naczynia gospodarstwa domowego oraz autobusy, samochody pożarnicze i części do traktorów „Ursus”. W ramach Planu Sześcioletniego skoncentrowano się na produkcji lotniczej oraz rozwijaniu infrastruktury fabryki.Jednym z ciekawszych produktów tego okresu był samochód „Mikrus”, zbudowany w latach 1956–1960, jednak produkcję przerwano z nakazu władz. W tamtych latach powstały także lodówki oraz wagoniki górskich kolejek linowych. Rozbudowano osiedle fabryczne, zbudowano Dom Kultury, stadion FKS „Stal” oraz rozpoczęto działalność Aeroklubu Mieleckiego.
Produkcja lotnicza i innowacje
W latach 70. i 80. WSK Mielec stało się liderem w produkcji lotniczej w Polsce. Produkowano samoloty An-2, TS-11 „Iskra”, M-18 „Dromader”, M-20 „Mewa” oraz An-28. Rozpoczęto także prace nad nowym samolotem szkolno-bojowym „Iryda”. Zakład rozwijał także innowacyjne produkty, takie jak wózki golfowe na napęd elektryczny czy sprzęt sportowy.Ważnym wydarzeniem było powołanie w 1969 roku Zakładu Doświadczalnego, który skupił kadrę inżynierów i techników, pozwalając na prowadzenie zaawansowanych badań i rozwój nowych konstrukcji.
Lata kryzysu
Wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku przyniosło militaryzację zakładu, zawieszenie działalności związków zawodowych i internowanie działaczy „Solidarności”. Gwałtownie pogarszająca się sytuacja gospodarcza kraju odbiła się również na działalności zakładu, który musiał zmierzyć się z ograniczeniami eksportowymi i problemami ekonomicznymi.Lata 90. były dla WSK Mielec okresem przemian. Restrukturyzacja zakładu oraz zmiany ustrojowe w Polsce spowodowały znaczne redukcje zatrudnienia. W 1989 roku zakład zatrudniał niemal 20 tys. pracowników, ale w ciągu kolejnych lat liczba ta spadła do około 7 tys. Podjęto próbę ratowania przedsiębiorstwa poprzez restrukturyzację i przekształcenia własnościowe, jednak nie udało się zapobiec upadłości, która została ogłoszona 31 maja 1999 roku.
WSK-PZL Mielec było jednym z filarów polskiego przemysłu, a jego produkty, zwłaszcza lotnicze, były znane na całym świecie. Zakład przyczynił się do rozwoju regionu Mielca, budując osiedla mieszkaniowe, infrastrukturę społeczną oraz rozwijając lokalną kulturę i sport.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.