Reklama

Dyrektor mieleckiego szpitala Zbigniew Torbus odwołany. Znamy szczegóły tej decyzji

Opublikowano: śr, 9 gru 2020 13:45
Autor: | Zdjęcie:

Dyrektor mieleckiego szpitala Zbigniew Torbus odwołany.  Znamy szczegóły tej decyzji - Zdjęcie główne

Odwołany dyrektor mieleckiego szpitala Zbigniew Torbus | foto AŁ

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Po zaledwie ponad dwóch miesiącach pracy, 7 grudnia Zbigniew Torbus został odwołany przez zarząd powiatu mieleckiego ze stanowiska dyrektora mieleckiego szpitala. Co było przyczyną? Czy władze powiatu musiały podjąć taką decyzję? Starosta wyjaśnia całą sprawę.

Jak przeczytaliśmy w krótkim komunikacie starostwa, powodem odwołania było złożenie po terminie oświadczenia majątkowego. Jednak nie znaliśmy szczegółów tej decyzji. Zbigniew Torbus nie wypowiada się w tej sprawie, ale starosta odniósł się do całej sytuacji i odpowiedział na nasze pytania.

Przekroczony termin

Zbigniew Torbus został powołany na stanowisko dyrektora mieleckiego szpitala 7 października, a wcześniej – od maja – pełnił obowiązki dyrektora, po tym jak pracę w szpitalu zakończył Józef Więcław. Na złożenie oświadczenia majątkowego nowy dyrektor miał 30 dni. Jak się okazało, nie zdążył tego zrobić w tym terminie. Ciężko uwierzyć, aby tak doświadczony menadżer i ekonomista mógł zapomnieć w stosownym terminie złożyć odpowiednie dokumenty.

- Dyrektor szpitala nie złożył w wymaganym terminie 30 dni od dnia powołania oświadczenia majątkowego i to jest potwierdzony fakt. Zapewne dyrektor mógłby udzielić dokładnej odpowiedzi, co było przyczyną niezłożenia w terminie oświadczenia majątkowego – mówi starosta mielecki Stanisław Lonczak.

- To był bardzo trudny okres dla szpitala, jego załogi i samego dyrektora. Był ogromny wzrost zachorowań i zgonów pacjentów. Wielogodzinne postoje karetek pogotowia przed szpitalem z pacjentami z całego województwa i zakażenia załogi szpitala. Wszystko to zapewne bardzo zajmowało czas dyrektora, bo musiał temu wszystkiemu wraz z personelem szpitala zaradzić i to było ważniejsze, niż inne sprawy – wyjaśnia starosta.

Czy władze starostwa musiały odwołać dyrektora?

       Czy pomimo faktu, że oświadczenie majątkowe zostało złożone po terminie zarząd musiał odwołać Zbigniewa Torbusa z funkcji dyrektora szpitala?

- Przepisy prawa nakazują osobie powołanej na funkcję dyrektora szpitala złożenie oświadczenia majątkowego w terminie 30 dni od dnia powołania. Jeżeli w tym terminie nie złoży oświadczenia majątkowego, to na podstawie przepisów o samorządzie powiatowym organ właściwy, w tym przypadku Zarząd Powiatu Mieleckiego, musi odwołać w terminie do 30 dni dyrektora – przekazuje Stanisław Lonczak.

- Gdyby zarząd powiatu nie odwołał dyrektora z powodu niezłożenia w terminie oświadczenia majątkowego, mogłoby to skutkować oskarżeniem zarządu przez organy państwa (CBA, wojewoda) o nieprzestrzeganie prawa – dodał starosta.

Jak przekazał starosta, są w Polsce odnotowane przypadki odwołań dyrektorów szpitali i ponownego powierzenia im obowiązków do czasu wyłonienia dyrektora po przeprowadzonej procedurze konkursowej. Nieodwołanie dyrektora w tej sytuacji prawnej byłoby naruszeniem prawa.

Aby mielecki szpital nie został bez osoby zarządzającej, następnego dnia (8 grudnia) po odwołaniu dyrektora  zarząd powiatu mieleckiego powierzył pełnienie obowiązków dyrektora szpitala Zbigniewowi Torbusowi na okres - do dnia wyłonienia nowego dyrektora w drodze konkursu, ale nie dłużej niż na okres 6 miesięcy.

Zbigniew Tobrus i tak będzie zarządzał szpitalem

 Jaki sens ma odwoływanie dyrektora, skoro i tak nadal wykonuje tę samą pracę jako pełniący obowiązki?

Niestety przepisy prawa mamy takie a nie inne i przestrzegając ich podejmuje się czasami decyzje, które pozbawione są sensu, jak w tym przypadku – odpowiada starosta Stanisław Lonczak.

Jak dalej przekazał nam starosta - dyrektor nie został odwołany z powodu nadużyć czy zaniedbań w zarządzaniu, tylko z powodu przeoczenia terminu złożenia oświadczenia majątkowego, a więc z przyczyny wydawałoby się błahej. 

- Z chwilą odwołania, tj. 7 grudnia musiał złożyć oświadczenie majątkowe a od dnia 8 grudnia, gdy zostało mu powierzone pełnienie obowiązków dyrektora szpitala, musi do 30 dni złożyć kolejne oświadczenie majątkowe.

Jak się okazało, dyrektor już składał oświadczenie majątkowe na początku maja tego roku i w listopadzie (po terminie). 

- Dla mnie jest to absurdalne, ale takie ktoś uchwalił przepisy prawa i nałożył takie obowiązki na dyrektorów szpitali i nie tylko, bo te przepisy prawa obowiązują wszystkich pracujących w samorządach na stanowiskach kierowniczych. Póki co, nie ma woli politycznej, aby zmienić przepisy prawa w tym zakresie – komentuje starosta.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (1)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • rok temu | ocena +0 / -0

    zm

    A mnie PUW w Rzeszowie juz od miesiecy zwodzi. Wydluza terminy,antydatuje po interwencji dokumenty co jest przestepstwem,nie dotrzmuje kolejnych terminow ... i kaze mi byc cierpliwym!!! Irobi to organ panstwa czyli wojewoda... mozna!!! Podwojne standardy?! A moze zwykla nieudolnosc czy nierobstwo urzedasow....jeszcze moglbym pomyslec,ze sa dla mnie... Rozwiń