26 listopada w ZSB miał miejsce finał debat oksfordzkich. Projekt został zrealizowany w ciągu roku przez Tarnowską Ligę Debatancką. Trenerką, która przygotowywała drużynę z Mielca do publicznych wystąpień, była Magdalena Wajda.
Piętnastu uczniów z mieleckiej „budowlanki” dwa razy w miesiącu debatowało na różne tematy zaproponowane przez eksperta. Zajęcia często odbywały się w mieleckiej filii Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie.
Mieleccy mówcy to: Julia Kalicka, Joanna Zielińska, Izabela Skucińska, Klaudia Chrabąszcz, Wiktor Warzecha, Pazdro Karolina, Grzegorz Ulrych, Mateusz Napieracz, Sylwia Chrabąszcz, Daria Mucha, Dawid Dźwięga, Patrycja Kotowicz, Gabriela Pawelec, Iwona Harmacińska i Rafał Janeczek.
W trakcie trwania projektu, uczniowie zostali zaproszeni na pokazową debatę, która odbyła się w Tarnowie, gdzie mieli okazje przysłuchiwać się najlepszym mówcom w kraju. Ukoronowaniem projektu miał być turniej debat drużyn z całej Polski w Katowicach. Ze względu na trudną sytuację, spowodowaną pandemią covid – 19 finalne debaty odbyły się online.
Wzięły w nich udział drużyny z 16 szkół: Mielca, Piły, Kędzierzyna - Koźle, Olkusza, Tarnowa, Skawiny, Świdnika, Myślenic, Jarocina, Bochni, Dąbrowy Górniczej, Sędziszowa Małopolskiego, Brzeska, Świętochłowic, Wolbromia i Wieliczki. Turniej trwał aż sześć godzin. ZSB reprezentowało czterech uczniów: Daria Mucha, Mateusz Napieracz, Joanna Zielińska i Grzegorz Ulrych.
Mielecka młodzież udowodniła, że potrafi znakomicie debatować na tematy historyczne, społeczne, gospodarcze i kulturalne. Idea debat oksfordzkich jest oparta na chęci toczenia merytorycznych i kulturalnych sporów na argumenty, w których obie strony mają równe prawa i możliwości zaprezentowania swojego stanowiska.
Debaty mają rozwiać świadomość wielopłaszczyznowości świata, uczyć krytycznego i kreatywnego podejścia do problemów oraz podnosić jakość i etykę debaty publicznej Polsce.
Realizacja projektu Debat Oksfordzkich w Zespole Szkól Budowlanych w Mielcu była możliwa dzięki zaangażowaniu dyrektora ZSB Stanisława Starzyka, który zawsze wspiera różne inicjatywy uczniowskie. Koordynatorkami projektu w ZSB były nauczycielki: Bogumiła Starzyk, Iwona Kopera i Jadwiga Stala – Dudek, które wzięły udział w szkoleniu „Debata Oksfordzka jako narzędzie dydaktyczne”, przeprowadzonym przez pana Krzysztofa Bułę, prezesa Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców, dzięki temu mogą wykorzystywać debatę w czasie realizacji zajęć dydaktycznych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.