reklama
reklama

Co dalej z kopalnią w powiecie mieleckim? Czy drogi wytrzymają ruch ciężarówek?

Opublikowano:
Autor:

Co dalej z kopalnią w powiecie mieleckim? Czy drogi wytrzymają ruch ciężarówek? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPlanowana kopalnia kruszywa w rejonie Książnic i Kiełkowa budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawy dotyczą przede wszystkim wzmożonego ruchu ciężarowego, stanu dróg oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa i środowiska.
reklama

W związku z licznymi sygnałami od mieszkańców, Radny Powiatu Mieleckiego, Mikołaj Skrzypiec, skierował interpelację do władz powiatowych, domagając się szczegółowych informacji na temat wpływu inwestycji na infrastrukturę i życie lokalnej społeczności.

W piśmie radnego pojawiły się pytania dotyczące:

  • Szacunkowej liczby ciężarówek obsługujących kopalnię w ciągu doby,
  • Nośności mostów i dopuszczalnych obciążeń na drogach powiatowych,
  •  Możliwości ograniczenia ruchu ciężarowego,
  •  Środków bezpieczeństwa, jakie może podjąć starosta,
Czy przewidywany zwiększony ruch ciężarowy nie wpłynie negatywnie na stan dróg powiatowych oraz bezpieczeństwo użytkowników?  Jakie środki dla zapewnienia bezpieczeństwa może podjąć starosta, biorąc pod uwagę, że drogi w tym rejonie są wąskie, ruchliwe i często wykorzystywane przez rowerzystów?  Czy przewidziane jest ograniczenie ruchu ciężarowego w ciągu doby, np. poprzez określenie konkretnych godzin przejazdu? - dopytuje radny.

reklama

Ile ciężarówek będzie obsługiwać kopalnię?

Jak wynika z odpowiedzi Przewodniczącego Rady Powiatu Mieleckiego, Marka Paprockiego, transport wydobytego kruszywa będzie się odbywał w godzinach od 6:00 do 16:00, od poniedziałku do piątku. W miejscowości Boża Wola maksymalna liczba samochodów ciężarowych wynosi 61 na dobę, natomiast w Kiełkowie 50 ciężarówek dziennie.

Nawierzchnia drogi powiatowej P1152R może nie być dostosowana do regularnego ruchu ciężkich pojazdów o masie całkowitej 40 ton. W związku z tym zostaną zlecone badania, które określą nośność drogi i ewentualne konieczne ograniczenia. W przypadku jej degradacji, może zostać wprowadzony zakaz ruchu pojazdów o nacisku osi napędowej powyżej 8 lub 10 ton.

reklama

Dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu poruszającego się po drodze publicznej w Polsce zależy od rodzaju pojazdu i przepisów dotyczących jego konstrukcji. Zasadniczo dopuszczalna masa pojazdów osobowych nie powinna przekraczać 3,5 tony, ponieważ pojazdy o masie powyżej tej wartości są traktowane jako pojazdy ciężarowe. Pojazdy ciężarowe w zależności od kategorii pojazdu (np. samochód dostawczy, ciągnik siodłowy, naczepa) dopuszczalna masa całkowita może wynosić: 12 ton dla samochodów ciężarowych o standardowej konstrukcji, do 40 ton lub więcej w przypadku zestawów pojazdów (ciągnik z naczepą), pod warunkiem spełnienia odpowiednich wymagań dotyczących osi, układów hamulcowych i innych. Dopuszczalna masa całkowita różni się w zależności od typu i konstrukcji pojazdu, natomiast nawierzchnia przedmiotowej drogi prawdopodobnie nie jest dostosowana do stałego obciążenia ruchem ciągników siodłowych o ciężarze 40 ton. W związku z tym zostaną zlecone badania nawierzchni w celu ustalenia rzeczywistej nośności jezdni. W przypadku degradacji nawierzchni jezdni z uwagi na wzmożony ruch ciężarowy koniecznie będzie wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej do 8 lub 10 ton.
Zwiększenie ruchu ciężarowego może wpłynąć negatywnie na stan dróg, niemniej jednak stan techniczny dróg powiatowych będzie na bieżąco monitorowany.

reklama

Dopuszczalna nośność mostu w Goleszowie oraz innych obiektów inżynieryjnych na tej trasie wynosi 40 ton.

Radny Skrzypiec zwrócił uwagę, że drogi w tym rejonie są wąskie, ruchliwe i często użytkowane przez rowerzystów. W odpowiedzi przewodniczący rady wskazał, że starosta może podjąć środki mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa, w tym:

  • Organizację specjalnych patroli lub współpracę z policją,
  • Instalację dodatkowych znaków drogowych, w tym ograniczeń prędkości w rejonie wyjazdu z kopalni,
  • Regularne kontrole stanu nawierzchni – w przypadku jej uszkodzenia właściciel kopalni będzie zobowiązany do napraw,
  • Obowiązek usuwania błota i pyłów z drogi, które mogą stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Mieszkańcy obawiają się hałasu i wzmożonego ruchu ciężarowego również poza standardowymi godzinami pracy. Radny Skrzypiec zapytał, czy można wprowadzić ograniczenia czasowe dla przejazdów ciężarówek. W odpowiedzi przewodniczący rady wyjaśnił, że starosta nie ma takich uprawnień. Jedynie w przypadku pogorszenia stanu technicznego drogi mogą zostać wprowadzone zakazy ruchu dla pojazdów o nacisku powyżej 11,5 tony.

reklama

Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla poszczególnych części inwestycji zostały wydane przez lokalne władze:
Dla złoża "Boża Wola" – Wójt Gminy Mielec, dla złoża "Kiełków – Zakole" – Burmistrz Przecławia.

Przewodniczący rady dodał, że Starostwo Powiatowe wnosiło zastrzeżenia do Wójta Gminy Mielec m.in. w zakresie potencjalnego niszczenia dróg powiatowych.

Co dalej z inwestycją?

Odpowiedzi na interpelację radnego rozwiewają część wątpliwości, jednak mieszkańcy nadal obawiają się konsekwencji działalności kopalni. Kluczowe będzie monitorowanie stanu dróg, a także przestrzeganie przez inwestora obowiązków związanych z utrzymaniem infrastruktury. Jedno jest pewne – temat budzi duże emocje i będzie uważnie obserwowany przez społeczność lokalną.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo